billy_baver skrev:
Nibe har ett kalkylblad, som kanske ger ett hum om saken.  Jag vet inte om man kan lita på det, men enligt denna källa är "normalvillans" elförbrukning 100 kWh/m²/år.

[länk]

Konsumentverket har också en kalkyl för villaboende.  Här får man veta att villan drar mellan 24.000 och 40.000 Kvh/år.

[länk]

[länk]

40000 kvh/år för en nybyggd villa? Låter ju fullständigt vansinne. Ingen bygger väl och har enabrt elvärme numer eller? Har själv bott i ett gammalt väldigt dåligt isolerat 2-planshus på 170 kvm med enbart direktverkande el och det landade på 30000 kvh/år och då bodde vi i Norrland....
 
Här finns en hel del läsvärt ang. elförbrukning och jämförelser mellan olika hustyper, klimatzoner osv. http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1041805147;start=0 och http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1101972271;start=, kanske kan vara intressant att läsa.

Bara för "hushållsel" så är det ju inte supersvårt att komma upp i 8000-10.000 kWh/år om man är en familj med flera barn, dvs. duschning och bad varje dag för alla och flera frysar, DM+tvättmaskin+torktumlare+torkskåp som går i det närmaste konstant (känns det som iaf. ;)) då har vi iof. ett hus på knappa 200 m2, så det blir en hel del lampor sen har vi ganska många takspotar och dessa drar ju också sitt lilla strå till stacken ;).

MVH/Christina.
 
Tack för all hjälp vi fått här på forumt, helt underbart att man kan få tips och utbyta lite erfarenheter.

Nu får vi leta vidare efter lite olika värme källor och se vad som passar oss bäst :)

Tack än en gång!
 
Maria_W skrev:
Vi har byggt en enplans villa på 125m2 och vi utnyttjar ytorna bättre nu än när vi bodde i vårat förra hus, 1½ planare på 145m2. Det blir ofta en massa hallar i ett 1½planshus som är svårmöblerade. Vi har 4 sovrum och inget är mindre än 10,5m2. Om man tycker om att städa ska man nog bygga 1½ på 170m2. 125 är alldeles lagom tycker jag.

MVH Maria
Upplever EXAKT sama sak..

Vi hade ochså en 1,5 planare på 147kvadrat.

Men våran nybyggda villa på 120 känns inte alls mindre..
Snarare tvärtom.. med modern planlösning utnyttjas varenda kvadratmeter (OK! vi har en liten hall á 1.2kvadrat som får kallas "döyta" men det är allt)

Jämför man utrymmet som trappan tar + trappans kringyta & de korridorer (hallar) som alltid finns i 1,5 planare så är den effektiva ytan inte alls mindre i en enplanare..

Det är helt enkelt bara lättare att bo i en enplanare..
Man är bara glad över att slippa döytorna i 1,5planshusen..

:)
 
Dilbert, vilket hus har ni byggt?
 
Eksjöhus Lövhaga

:)
 
Ett enplanshus är i mitt tycke bättre, men dyrare per m2. Det finns två huvudskäl till detta: för det första är planlösningen i ett 1,5-planshus alldeles för mycket dikterad av trappan och dess placering, och under snedtaken på övervåningen är golvytan inte mycket att ha. De flesta 1,5-planshus har en längsgående hjärtvägg som tar bort mycket av den öppna känsla som i dag är "standard" när man kommer in i ett hus. Ofta görs stora öppningar i hjärtväggen och som förses med limträbalkar för att hålla upp bjälklaget, men detta ger en rangligare husstomme med risk för sättningar med åren. Men faktum kvarstår, många 1,5-planshus knyter sig på mitten på något vis. På övervåningen kan du bara använda de längsgående ytterväggarna till sängar och skrivbord, men aldrig hänga en tavla eller ställa en bokhylla. I badrummet kan du inte ha en dusch mot yttervägg om du inte bygger en takkupa, som är dyr och utgör en läckagerisk. I en klädkammare mot yttervägg kan du inte hänga kläder. Övervåningen känns mer som ett tält än ett hus. När barnen stojar på övervåningen låter det som åska där nere. Om någon kissar på toan uppe hörs det i röret...kan lösas med isolering, till ökade kostnader. Dessutom blir övervåningen för varm på sommaren, klimatiseringen är alltid svår i höga hus. Trappan kostar 3-4 m2 på varje våningsplan, förutom att övrig planlösning kan bli dåligt utnyttjad pga. trappan. Lägg ihop det med den svårutnyttjade ytan under snedtaken, och det är tveksamt om övervåningen är värd priset. Ett enplanshus kan planeras fritt och egentligen hur bra som helst. Välj gärna ett hus i vinkel eftersom det ökar hemkänslan att se sitt eget hus inifrån. Och du får en bra uteplats i vinkeln. Bygg ett glasat uterum från början så att det blir integrerat med huskonstruktionen. De flesta påbyggda uterum saknar uppstyvning horisontellt. Och ta in ventilationsluften vintertid från uterummet när luften där är varmast - termostatstyrt automatspjäll behövs.
Lita inte på husleverantörernas planlösningar- utgå från dina egna kommande behov. Hur många sovrum behövs för en person? Två personer? Kan du ha två fristående sängar i ett rum? Vill du kunna duka långbord inne? I köket eller på annan plats? Många färdiga hus har ganska osmarta lösningar. Och tänk på att utsikt är din bostads främsta tillgång! Alltså mycket fönster på rätt ställe.
Tips- köp en tom husstomme (platsmonterad under tak) och bygg innerväggarna själv, det är mycket lättare än det låter. Du kommer ändå att få riva väggskivor för att dra om elrör som du vill ha dem. Är du mycket noga med lod, vinklar och diagonalmått har du sparat in (minst) halva jobbet på skivmontage, kakling, golvläggning och listning. Listningen är ett mycket större jobb än det låter.
Välj ett hus med 27 graders taklutning och lägg på tegel. På lägre taklutningar kan tegeltak bli otäta. Äkta kostar 2-3 ggr så mycket som betongpannor, men är inte dyrare än plåt. Du kan gå upp på taket (försiktigt) höjden är måttligare är för ett 1,5-planshus som har ett otillgängligt tak.
Och inte minst - ett enplanshus är handikappvänligt. Även om du inte kan föreställa dig själv i en rullstol eller med rullator kan den dagen komma, och då har du inte lätt att förändra ditt boende, utan får nöja dig med vad som erbjuds.
 
har varit i kontakt med den gamla tomt ägaren vi får bygga 120m2 boyta & 50m2 garage/friggebod & föråd kan det stämma?,han menade väll 120m2 bygg yta eller?.Min fråga är vad fick ni betala för era 1-planshus jag & minn fru letar efter priser på det är svårt att få med kalkyler på allt ,så det verkar som det är lättast att få kalkyler här en hoss hus leverantörerna.
Hus,vattenburengrund,bygglåv,lagfart,pantbrev, ((byggherre?))är det något jag har glömt tråden kaske blir för lång så ni får hjärna skicks email till mej.
janix.norberg@comhem.se
 
Huset med tomt & tillval gick på 2.4 milj. sedan tillkom som sagt ca: 100.000kr för iordningställande av tomt, uppfart etc.

Ang: vad ni får nygga på tomten, Kontakta kommunen & hör om bygglovet.. Eftersom säljaren har uppgift om nyggyta så finns det redan bygglov & då det är offentlig handling har jag för mej att ni för en kopia på begäran!..

Däri står allt ni vill veta inför ev. husval.. (byggyta, taklutning, krav på husfärg tc. mm.)

Men tänk på att hussäljaren endast ger en PRODUKTIONSKALKYL för huset!

Till denna så tillkommer 200-300000kr. för iordningställandet av tomt, tillval etc. mm...



janix skrev:
har varit i kontakt med den gamla tomt ägaren vi får bygga 120m2 boyta & 50m2 garage/friggebod & föråd kan det stämma?,han menade väll 120m2 bygg yta eller?.Min fråga är vad fick ni betala för era 1-planshus jag & minn fru letar efter priser på det är svårt att få med kalkyler på allt ,så det verkar som det är lättast att få kalkyler här en hoss hus leverantörerna.
Hus,vattenburengrund,bygglåv,lagfart,pantbrev, ((byggherre?))är det något jag har glömt tråden kaske blir för lång så ni får hjärna skicks email till mej.
janix.norberg@comhem.se
 
Som kontrast till star_daddy...

Vi kommer bygga 1½ plans, och det är det enda vi kan tänka oss. Vi väljer bort tomter för att man inte får inreda ovanvåningen. Varför???

Du får mer boyta för pengarna, även om du räknar bort trappan. Och att möbler med snevägg är inga konstigheter, om man bara har lite fantasi och vilja. Tillexempel ställer du ju sängen under en snevägg. Bokhyller kan du ha på ALLA väggar, men inte fullhöjd under sne-vägg så klart.
Att ha en dusch på ovan våning är inga problem, det var det dummaste jag läst, själv tänker vi ha ett stort badkar på ovanvåningen och dusch där nere, men klart att du kan ha dusch där uppe.
Du får billigare driftskostnader per kvm boyta, efter som du inte behöver värma ovanvåningen lika hårt eftersom värmen stiger.

Själv kommer vi inreda huset som så här:
Nedanvåningen är vardagen. Kontor, sovrum, dusch/vc, kök, och ett vardagsrum.
Ovanvåningen är lyx och avslappninge. Spa med bubbelkar, bastu, osv. Motionsrum. Tv-rum med hemmabioanläggning osv...
På så vis så kan vi gå upp på ovanvåningen och koppla bort allt som hör vardagen till, och få en liten semester... och det liger bara en minut bort..

Senare i livet med när det kommer barn och så, så kommer dom kunna flytta upp där uppe, och dom får en våning för sig själv och slipper dom jobbiga föräldrarna.
När jag var yngre var det många av mina vänner som bodde så, och gissa hur avundsjuk jag var att dom hade en hel våning för sig själv...

Vad det gäller risken för läckage från en takkupa, är den nog inte så stor. Vissa takfönster har väl dock dragits med lite läckage. Men tänk på fuktrisken du har med en ick uppvärmd vind på ett en plans hus. Den hade jag varit mer orolig för än eventuella läckage från fönster..

Jaja... i alla fall... för oss har valet alltid varit självklart, 1 och en halv plan... ;D
 
Jag håller helt med föregående talare en mycket klok människa mitt råd : Lyssna på honom !!!

Jörgen och Sanije
 
Smaken är som baken...

Men man kommer aldrig ifrån att det blir mycket mer döyta som man får betala för & som dessutom skall både värmas, underhållas & framförallt städas...

Vi klokare människor njuter av extra mycket ledig tid, då vi slipper detta merarbete i form av underhåll & städning..

Sedan har vi mer pengar på fickan (då vi slipper betala uppvärming av döytor) så vi går ut & äter medans våra 1,5plansgrannar städar & "underhåller" sig själva..

Det är LIVET...

;D
;D


Jorgaren skrev:
Jag håller helt med föregående talare en mycket klok människa mitt råd : Lyssna på honom !!!

Jörgen och Sanije
 
Döyta att värma upp??? Nu förstår jag inte riktigt... Du måste mena att du inte använder ovanvåningen, eller? I så fall behöver du inte värma upp den.. 8)

För som jag skrev så blir det BILLIGARE att värma upp SAMMA BOYTA om du bygger 1½, istället för 1 plan.

Och det är ju bara trappen som blir "döyta" som ska städas som inte finns i en plan med SAMMA BOYTA.

Men du har helt rätt, smaken är som r..ven, klöven liksom...  ;)

Så med SAMMA BOYTA, så här det jag som går ut och äter, medans 1 plansgrannarna slänger pengarna på uppvärmningen. Det är så dom RIKTIGT smarta människorna tänker...

PS. Pluss att på SAMMA BOYTA, får jag mer av min underbara trädgår kvar till... tja.. sltt mysigt man vill ha sin underbara trädgård till...  ;D DS.
 
Instämmer med föregående talare IGEN han har rätt i precis allt ham säger och ni som säger emot är tyvärr ute och cyklar om man anser att en övervåning är döyta då bygger man inte den men har du behov av ett större hus om du mot förmodan kanske eventuellt skulle vilja skaffa barn en dag så kan jag garantera dig att just denna döyta är precis vad ni kommer att svära över att ni inte har !! Tack för mig !!!

Jörgen och Sanije
 
Vissa ger oss rådet att bygga 1-plans , slippa trappor,lättare att sälja (fast vi bygger inte för att sälja),praktiskt på ålderns höst(det är långt dit).Andra tycker 1,5-plans för att ungarna(3 st)ska få våning för sig själva,mer tomt över,mer kvm för pengarna osv.Än så länge vill barnen vara där vi är,och för det mesta tycker jag det är mysigt så.Men jag vet ju inte hur det blir när de blir tonåringar(är nu mellan 2 o 8).Vi hade fastnat för Europahus Plejad,men var o tittade på Modulents Allegro i Trelleborg i helgen,modellen är lik Plejad,och blev lite besvikna.Det kändes litet,och det är ändå ca 150 kvm.Vi var så säkra och nu sneglar vi på 1,5-plans istället.Snetak är ingen hit.Tomten begränsar en del möjligheter.Jobbigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.