Jag är intresserad av att dra många cat6-kablar i ett vanligt 50mm markrör. Hur många tror nu är max? Jag har 8st dubbeluttag i huset men vill förlägga en stor switch i garaget så vill då dra ut alla uttag till patchpanel där. Det blir i så fall 16 kablar att klämma in. Tror ni det är möjligt?
 
Ja med tunn cat6 och väldigt rak dragning så bör det gå att göra.
Vi drog 16 dubbelskärmade cat 5 i ett VP40 och det bör vara lite mindre invändigt.
Däremot avråder jag från lösningen då det blir så trångt att du troligen inte kan dra i en tråd till eller dra ur en enskild kabel vid behov.
Därmed skulle jag säga 2 slang/rör för säkerhetsskull
 
Ska man dra många ledningar i ett grovt rör måste man dra in samtliga på en gång och du ska inte ha några problem men 16 st i ett 50 mm rör, men du kan inte dra dom en och en. Dessutom bör du använda den speciella kabel som är avsedd för markförläggning i alla fall om det föreligger risk för att det blir vatten stående i röret.För att förhindra att det blir vatten stående så brukar man göra hål i dom lågpunkter som uppstår och se till att vatten inte kan tränga in i rörändarna.
 
Jag har dragit ca 230 kablar via 7 st 50-slangar in i ett serverrum. Mycket glid, många svordomar gick det åt. Och alla kablar gick igenom vid test med Fluke.
 
Jag tänkte dra alla på en gång. Det finns uttag i alla rum idag, så det är i så fall om det behövs nåt extra i nåt rum i framtiden. Får det plats så kan jag tänka mig att dra fler kablar för att ha i framtiden.
Båda ändarna av röret är inomhus. Det ligger mellan hus och garage och är ca 7-8 meter långt. Det bör vara relativt fuktfritt. I dagsläget sugs det dessutom in luft till huset genom röret pga undertryck med FTX.

Min tanke är att ha dubbla patchpaneler inne i mediaskåpet i huset, ett från uttagen i huset och ett till det som går till garaget. Sen blir det 16st korta patchkablar mellan. Vad tror ni om det?
 
tommib
Jag förstår inte riktigt varför du ska göra den kopplingen du tänker dig. Varför inte bara ha switchen i huset? Om du behöver uttag i garaget kan du ha en till switch där med en trunk mellan.
 
Jag har CPE i garaget och det mesta kommer att stå där. Har jag två switchar blir det en kedja av 3 switchar mellan router och tex uttagen i tv-rummet (bara två uttag så behöver en switch där för att koppla in fler enheter). Sen kommer jag även ha taggad trafik eftersom IP-tv:n går på eget VLAN och vi kommer ha två boxar.
 
tommib
Fast två eller tre switchar spelar nog inte så stor roll om du inte sysslar med HFT eller någon sorts proffsspelande. Visst, det är bra att hålla ner mängden aktiv utrustning men frågan är till vilket pris.

Detta är förstås helt OT, din ursprungliga fråga har du redan fått svar på. Dra ett tjugotal kablar direkt, det borde du kunna få i med två personer och smörjmedel.
 
Om du drar alla kablar på en gång så kan den funka med smörj och råstyrka, men det blir nästan omöjligt att komplettera med fler kablar den dagen det kanske behövs.

Jag hade nog lagt ner ett 110mm orange markrör och sedan lagt VP-rör i mindre diameter för varje uttagsgrupp och kanske slängt in ett par extra rör när jag ändå höll på.

Fördelen är att du kan skilja mellan grupperna och samtidigt kan fortsätta med varje grupp direkt med rör till respektive rum/uttag och kan då sätta patchpanelen i garaget tillsammans med switcharna.

Vid eventuellt kabelfel är det lättare att dra om en av två kablar än om alla är samlade i grupp.

Du får en bättre överblick och ser om en kabel är dålig direkt, har du två patchpaneler i mediacentralen så ser du inte om du får en bra anslutning utan att gå ut i garaget eller till respektive inkopplad teknikutrustning.

Vid felsökning måste man nästan vara två eller tre, en som håller koll i garaget på switchen, en som kopplar i patchpanelerna och en som kollar om teknikutrustningen får kontakt.
 
NetNut skrev:
Om du drar alla kablar på en gång så kan den funka med smörj och råstyrka, men det blir nästan omöjligt att komplettera med fler kablar den dagen det kanske behövs.

Jag hade nog lagt ner ett 110mm orange markrör och sedan lagt VP-rör i mindre diameter för varje uttagsgrupp och kanske slängt in ett par extra rör när jag ändå höll på.

Fördelen är att du kan skilja mellan grupperna och samtidigt kan fortsätta med varje grupp direkt med rör till respektive rum/uttag och kan då sätta patchpanelen i garaget tillsammans med switcharna.

Vid eventuellt kabelfel är det lättare att dra om en av två kablar än om alla är samlade i grupp.

Du får en bättre överblick och ser om en kabel är dålig direkt, har du två patchpaneler i mediacentralen så ser du inte om du får en bra anslutning utan att gå ut i garaget eller till respektive inkopplad teknikutrustning.

Vid felsökning måste man nästan vara två eller tre, en som håller koll i garaget på switchen, en som kopplar i patchpanelerna och en som kollar om teknikutrustningen får kontakt.
Läs gärna hela tråden nästa gång.. Rören är redan på plats. Hade dom inte varit det hade det sett helt annorlunda ut.
Nu när läget är som det är så tänkte jag se hur många jag kan få i, för att på så sätt även ha några extra ifall något händer. Jag har aldrig varit med om att den installationskabel plötsligt blivit dålig och cat6 borde man klara sig ganska bra på i hemmamiljö.
 
Ooops, mitt fel - visst läste jag tråden, kollade nu och kom ihåg att jag läst att det var luftdrag igenom. Varför jag sedan svarade som jag gjorde får väl skyllas på att fel hjärnhalva kopplades in eller nåt :) När du nu ska dra i ett gäng så passa på och tejpa dem 4 och 4 relativt tätt mellan tejpen så blir det mindre trassel mellan kablarna.

Angående dålig kabel så har jag haft några tillfällen där jag fått byta kabel då den varit dålig när den drogs in, troligtvis felaktig hantering vid spolning eller helt enkelt fel vid tillverkning.

Naturligtvis händer sådant när det är antingen svårt eller närmast omöjligt att dra om en kabel eller när tidsbristen är akut och det egentligen inte finns tid för sånt oplanerat......
 
Vet precis vad du menar. Har försökt dra i två cat6 i ett 16mm flexrör med lite tidspress. Slutade med att röret delade på sig, men som tur var uppe på vinden.

Tänkte på det, varför tejpa just 4 och 4? Ingen fördel att tejpa ihop samtliga innan?
 
tommib
Jag skulle inte tejpa ihop alla. Det är risk att det blir för styvt i böjarna när du ska förbi. Tänk att den kabeln som går i innerradien kommer gå en betydligt kortare väg än den som går i ytterradien. Det är också därför du behöver kabelsmörj, så att buntarna kan glida lite sinsemellan.
 
  • Gilla
kanonkula och 1 till
  • Laddar…
tommib skrev:
Fast två eller tre switchar spelar nog inte så stor roll om du inte sysslar med HFT eller någon sorts proffsspelande. Visst, det är bra att hålla ner mängden aktiv utrustning men frågan är till vilket pris.

Detta är förstås helt OT, din ursprungliga fråga har du redan fått svar på. Dra ett tjugotal kablar direkt, det borde du kunna få i med två personer och smörjmedel.
Och då kan vi ju fortsätta med OT och påpeka att du kan ju dra trunken i form av färdigkontakterad fiber utan problem med så stort rör. Det ger ju extra streetcred och möjlighet att med en kall öl i handen på fredagkvällen beundra sitt eget fibernät. :)

Inte för att det ger så värst stora fördelar i det här fallet, men ändå... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.