Humlo
Hur blir det om X är intresserad av min bostad och erbjuder mig att ta över X bostad utan att vi lägger pengar emellan. Jag antar att man "bara" skriver över bostäderna på varann och sen skriver nåt slags kontakt på att man i och med en besktning tar bostaderna i befintligt skick. Hur blir det rent praktiskt?
Får man göra så utan att tex en bostadsrättförening slår bakut? Hur blir det med vinstskatter och annat? Måste man deklarera detta när det inte varit några pengar i omlopp eller kommer smällen när jag och X säljer våra bostader i framtiden?

Är detta en gåva mellan varann eller bara ett byte?
 
Humlo
Puff! Någon som vet?
 
BirgitS
Skatteverket brukar vara väldigt vänliga och hjälpsamma när man ringer och frågar (och de kommer inte att be om ditt personnummer utan du är anonym).
 
Intressant frågeställning!

Om vi håller oss till villor/fastigheter (jag vet inte så mycket om bostadsrätter) så kan jag tänka mig att ni två ger varandra en gåva.
Och då borde ni väl övertaga varandras ingångsvärden att användas om ni senare tänker sälja "externt".

Hempularen brukar vara bra på sådant här. Hallå :)
 
Njaa, det blir nog en dold försäljning. Om ni bara byter rakt av så är det ingen gåva. Du betalar ju med din bostad.

Utan man får deklarera det som en försäljning. Och sätta ett "korrekt" marknadsvärde. Den värderingen kan ju göras relativt kreativ, man behöver ju inte anstränga sig för att mörka ev. fel. Men du kan inte hitta på att en bostad som är värd 5 milj, bara är värd 1 milj i en sådan här affär.

Sedan blir det ju ytterligare komplikationer om det finns lån på bostäderna, då måste även resp. bank vara med på noterna.

Bostadsrättsföreningen har nog inga problem med upplägget, så länge man inte försöker fiffla till det som en påstådd gåva. Även då tror jag många föreningar skulle antingen inte upptäcka det eller inte lägga sig i.

Förr, när vi hade förmögenhetsskatt, arvsskatt och gåvoskatt här i landet så gick väldigt många upplägg för skatteplanering ut på att försöka föra över tillgångar till sina barn, med så låg skatt som möjligt.

Då var det relativt vanligt att föräldrar köpte en bostadsrätt för ex. 1 milj (priserna var lägre på 80 talet, när vi hade 15% ränta och 10 - 13% inflation). Gav bort den till sin son. Då uppstod gåvoskatt, men beräknat på bostadsrättens skattemässiga värde som då kunde vara 25 000. Sonen kunde i sin tur sälja bostadsrätten i princip veckan efter, för en miljon. Eftersom man vid gåva tar över givarens ingångsvärde så uppstod då ingen reavinst (som skulle beskattats med typ 85%).

Upplägget var väldigt impopulärt hos oss som satt i styrelsen för föreningen, det blev en massa extra administration med en helt onödig överlåtelse. Men så länge föreningen inte kunde bevisa strikt att avsikten inte var att sonen skulle bosätta sig i lägenheten, så fanns det inget att göra. Bara att gilla läget.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.