I forna tider granne hjälpte granne och byggprocessen var snabb och billig. Nu har vi bättre teknik men allt är dyrare.
 
Nu för tiden ska alla ha betalt...
 
"Allt är dyrare" är ju dock oerhört felaktigt, om man menar generellt. Menar man något specifikt, typ byggprojektkonsultation så kanske det stämmer...
 
Humlo
Här är exempel på tomt i mitt närområde. Den ser väl platt och bra ut? Inget större man behöver göra som kostar skjortan så som att påla eller ta bort berg och träd? Mycket ingår redan från början. Visst skulle man kunna hitta ett hus runt 1,8 och få det byggt och sen betala tomt och avgifter?

https://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?objektID=1689844

Tomten är grovterasserad.
I priset ingår anslutningsavgiften för vatten, avlopp och dagvatten. Ledningarna ligger vid tomtgränsen.
El och tomrör för fiber finns framdragen till tomtgräns.
Tillkommer kostnad för el och fiber.
Byggnation skall ha påbörjats inom 2 år från tillträdesdagen.


Mitt krav på ett hus är väldigt blygsamt och vi snackar inte ens om 2 plans utan enplan med några sovrum. En låda med tak och några fönster. Gräsmatta så barn och djur kan springa lite runt huset.
Räcker pengarna hade det varit najs med garage och altan också. Altan går före garaget.
:D
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Med ett billigt hus utan garage så borde du klara dig på 2,5 på den tomten.
 
Det där är en väldigt lätt tomt att bygga på. Med ett sånt pris kan ni hoppa upp en nivå från tex smålandsvillan och tom kunna få till movehome/trivselhus. Bygg ihop ditt hus på movehome.se för att se priset för själva huset inkl grund, för det lilla markarbetet där bör inte kosta mycket över 100k
 
Trådens centrala fråga behöver inte vara huruvida det i princip är möjligt eller omöjligt att bygga för ett visst belopp. Vad det handlar om är istället om ni har bindande offerter och en trovärdig plan för det konkreta projektet i dess helhet.

Jag är ännu en av de som säger att det borde vara fullt möjligt. Ert bankfolk säger motsatsen; att det inte borde vara möjligt att bygga under 3.000 Tkr. Men bollen ligger i verkligheten hos er själva! Upp och samla bevis!
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
billy_baver skrev:
Trådens centrala fråga behöver inte vara huruvida det i princip är möjligt eller omöjligt att bygga för ett visst belopp. Vad det handlar om är istället om ni har bindande offerter och en trovärdig plan för det konkreta projektet i dess helhet.

Jag är ännu en av de som säger att det borde vara fullt möjligt. Ert bankfolk säger motsatsen; att det inte borde vara möjligt att bygga under 3.000 Tkr. Men bollen ligger i verkligheten hos er själva! Upp och samla bevis!
Men vad menar banken?

I extremfallet så köper man antingen en tomt för 350kkr och anlägger denna så är man väl uppe i kanske... 800? Sen ett nyckelfärdigt attefallshus på detta så är man uppe i ca 1,2. Eller så köper man ett rivningsobjekt för betydligt mindre än 800kkr om detta finns och river och klarar sig förhoppningsvis ännu billigare undan.

För 1,5 miljon till får man givetvis mer hus än ett attefall.
 
  • Gilla
EllenF
  • Laddar…
stefancrs skrev:
Men vad menar banken?
Jag antar att bankmannen menar vad han säger. Och jag antar att han gör det i ett sammanhang utan motbevis.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
En aspekt som banken säkert tittar på är vad befintliga hus i området är värda.
Kostar befintliga hus 1,5mKr kanske det är svårt att få tillbaka sina 3mKr OM man skulle tvingas sälja; kostar befintliga hus runt 3mKr är det nog betydligt enklare att få en bank att OK:a byggkreditivet skulle jag tro.
 
  • Gilla
beqen
  • Laddar…
Det som ett_em skriver är otroligt viktigt för hur mycket banken är sugen på att låna ut.
Som tidigare sagt är "location everything". Vissa delar i Göteborg är det betydligt billigare att bygga nytt än att renovera, problemet är att få tag på bra tomt.
Det som man bör tänka på är byggkreditiv och hur länge man måste ligga ute med bygg pengar tills man kan flytta till ett vanligt lån.
Detta gör oftast att kostnaden kan bli ganska stor under byggtiden.

Visst går det att bygga nyckelfärdigt för under 3miljoner om man köper en tomt för 350.
Vi har byggt hjältevadshus spira 175 m2 för ca 2.5 exklusive övervåning, tomt och trädgård. Fördelen med hjältevadshus och ev smv är att du inte behöver använda byggkreditivet förrän huset är på plats och således bara ligga ute med pengar i 5 veckor.
 
katten1234 skrev:
Gick det på 3,2 utan tomt osv, eller med??
Hur stor yta var inredd? En övervåning (för att få ut alla 176 m^2) kan ju kosta 500 000 extra?
3,2 är inkl allt. Alltså mark, anslutningsavgifter, bygghandlingar, lagfart, pantbrev osv osv.
Det som inte är räknat på är finplanering av tomt, endast grundmålad fasad, inget garage(än).

90kvm är inredd(nedervåningen). Övervåningen har golv, isolering och glespanel. Vi ränkar med att klara av övervåningen på ca 200kkr(då skall ett badrum byggas där också). Vi kommer göra i stort sätt allt själva på övervåningen.
 
G
Du slipper fastighetsavgift i 15 år också, lägre underhållskostnader initialt, samt lägre energiförbrukning. Det är sådant som bör räknas med i nytt vs gammalt.
 
  • Gilla
MimmiB
  • Laddar…
Fruktsallad
Buford skrev:
Du slipper fastighetsavgift i 15 år också, lägre underhållskostnader initialt, samt lägre energiförbrukning. Det är sådant som bör räknas med i nytt vs gammalt.
Vad är fastighetsavgiften på år/månad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.