Jag har ett tag gått och funderat på hur jag skall konvertera befintlig duschhörna till en hörna med badkar utan större ingrepp då jag och grabben gillar bada helt enkelt.

Idag sitter det duschdörrar (90grader) i glas monterade och jag är fundersam kring hur de hål från duschväggarna som idag sitter monterade kommer att se ut och om det rent av är dumt att ge sig på det. Om inte vilka lösningar blir bäst?

En av ideerna som jag har är att sätta upp någon form av trälist lodrätt och fästa krokar för badrumsgrejer på den ena väggen och en för handdukar på den andra.

I övrigt är det byte av blandare till en med badkarspip modell längre och ett badkar med integrerad duschvägg jag tänker mig sen fram med alla ankor :p

Tacksam för input och ideer,
 
Ett första steg är väl att undersöka hur många och grova skruvar som dagens duschdörrar sitter monterade i. Jag har skruvhål från en gammal blandare i mitt vita kakel och de är mycket noggrant tätade med vit silikon plant med kakelytan. Det syns inte om man inte verkligen tittar efter de f.d. hålen.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Föregående ägare till vår lägenhet tog bort förförra ägarens duschdörrar och silikonade hålen förutom ett som användes till en krok (ungefär i ögonhöjd). Man såg bara silikonet om men letade efter det på kaklet som är någon sorts marmorimitation. De brydde sig inte om att byta blandaren utan fyllde badkaret med duschmunstycket.
 
  • Gilla
på landet
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Föregående ägare till vår lägenhet tog bort förförra ägarens duschdörrar och silikonade hålen förutom ett som användes till en krok (ungefär i ögonhöjd). Man såg bara silikonet om men letade efter det på kaklet som är någon sorts marmorimitation. De brydde sig inte om att byta blandaren utan fyllde badkaret med duschmunstycket.
Ok det låter ju jättebra :) har du någon bild på resultatet?
 
BirgitS
Nu har vi ju bytt ut badkaret mot duschdörrar igen :) men det finns två hål täckta med silikon efter att en handdukstork flyttades:

Väggplattor med silikonfyllda hål efter flyttad handdukstork och en strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ser att det är dags för vårstädning och kanske fylla på med lite mer silikon för att göra dem mer osynliga. ;)
 
Nu följer jag upp med lite återkoppling hur det gick. Tyvärr hittar jag inte riktig några före bilder men men

Problemen med hålen löste jag med att låta ena duschväggen sitta kvar och monterade ett stabiliserande stag, eventuellt kommer det upp en smalare variant någon gång.

Iom att duschhörnan var 90x90 (e.g., 860x860) så funderade jag länge på hur det skulle se ut med ett standardbadkar, vilket är 700mm brett om jag inte minns fel. Jag köpte därför ett som är straxt över 800mm och lite mer kantigt i formen än standard för att få till duschningen utan hinder och det fungerat förvånansvärt bra tycker jag. Sedan upplevs badkaret mycket mycket större än ett standard!

Vad gäller de kvarvarande hålen från duschväggen som monterades bort så bytte jag ut plugg och silikonade med en silikon så snarlik kaklet jag hittade. De två synliga hålen (markerade i rött på bilden, tredje långt nere på väggen och döljs av badkaret) använde jag dels till en hylla överst och korgar med sugplopp för att se hur jag vill göra på den höjden!

I det stora hela är jag väldigt nöjd med den här lösningen och en billig variant, samt gjort det hela utan att ta in hjälp! I stort sett lite tid och silikon + ett badkar + badkarspip med tillbehör!

Nån vvs:are kanske ser min fuling till konvertering av duschblandaren. En temporär lösning ;)
 
  • Renoverat badrum med kantigt badkar, duschglasvägg, och hyllor som döljer hål markerade i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Saura90 och 1 till
  • Laddar…
T
Blev ju klockrent men tyvärr ser jag inga gula badankor:crysmile:
 
  • Gilla
på landet
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Blev ju klockrent men tyvärr ser jag inga gula badankor:crysmile:
Dom har rastats nästan varje dag sedan det färdigställdes kan jag lova, sonen hade inte hunnit slänga i dom innan jag tog fotot hehe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.