Katt-65
Hej.
Har en villaförsäkring via Villaägarna. Hade en grav avloppsöversvämning i garage och ett större badrum i nov-2015 i källarplan. Badrummet var då 4 år gammalt, huset är byggt -29. Skadan konstaterades snabbt bero på Haninge kommuns undermåliga stamunderhåll utanför tomt. Badrummet är i L-form med bastu-och duschdel i ena delen, badrum & toa i den andra. Allt fick rivas och saneras, och är till dags dato inte helt färdigt än..Jag och byggfirman kom överens om lite ÄTA-arbete i bastudelen (golvkakling,väggregling etc), som vid tid för skadan inte var byggt. Vid "återställning" har man placerat toalettstolen i badrummet fel sidledes ca 15 cm, förutom att det är mycket fult (centrerat under fönster förut) så är konsekvensen att vi inte får in det bubbelbadkar vi tänkt. Detta är i "försäkrings-utrymmet". I bastun, som är ÄTA-utrymmet, har byggfirmans u.l kaklat fallet fel, fallet går mot vägg, ej brunn och han har varit här nyligen och konstaterat detta.

Byggfirman säger att de skall ha betalt för bastun ändå, då det är ÄTA, och säger att de inte är skyldiga att återställa toalettstolens placering i badrummet, men antyder efter påtryckningar att det "kan gå att åtgärda lokalt". Har kollat med BKR med fler att detta kan vara mycket svårt med tanke på 60x60 plattor, våtskikt samt värmegolv överallt och ej tröskel mellan bad/toa och bastu.

Min undran:
1) Är inte försäkringsbolagets byggfirma skyldig att återställa enligt tidigare mått/ standard/utförande?
2) Är jag skyldig att betala för bastun innan det är utfört korrekt?
3) Om/När de återställer bastun, hur kan jag vara säker på att våtskikt under "tillrättalagda" plattor faller rätt? Kaklet går ju att kolla.
4) Vad kan mina konsekvenser bli om en framtida köpare upptäcker fel i badrum/bastu? Kan jag bli skyldig att betala för ett nytt badrum/bastu?
5) Vilka rättigheter har jag att reklamera försäkringsärendets arbeten (toa), kontra ÄTA-arbeten (bastugolv) och vad kan jag förvänta mig?

Tacksam för alla tips och svar!
 
Till att börja med så bör man bli klar över att vid en försäkringsreparation, så är du själv byggherre, precis som om du själv hade valt firma. Dvs, ansvaret för kvalitet ligger på dig, inte på försäkringsbolaget. Så det är egentligen ingen skillnad på vad du kan och skall göra för att få detta gjort rätt. Firman får betalat av försäkringsbolaget, du bör genast försöka stoppa betalningen därifrån.

Bastun skall du givetvis inte betala innan den är korrekt utförd, ev. kan du behöva betala en del av kostnaden. Du får inte hålla inne mer pengar än det kostar att åtgärda, men det är stor risk att allt måste göras om.

Återställande till ursprungligt mått, kan vara struligt. Det gamla måttet kan ha brutit mot någon regel. även om det mest troligen handlar om slarv.
 
  • Gilla
ravsqi och 2 till
  • Laddar…
Katt-65
Tack för snabbt svar!
Jag har själv ritat om det gamla lilla badrummet till det stora badrum som nu blev förstört, har jobbat med det tidigare. Då placerade jag toastolen så att ett massagebadkar skulle få plats bredvid och fortfarande se bra ut designmässigt. Byggfirman dryftade aldrig om annan placering med mig, de satte bara godtyckligt dit avlopp/ toastol etc och hävdar nu placeringen "efter byggnormer". (Detta efter att först ha placerat alla avlopp fel, snickarna kunde inte fortsätta och påtalade det, VVS fick göra om) Jag kan inte se att det är Återställning i rätt bemärkelse, och felplaceringen får ju även konsekvenser. Behöver jag ta in ett juridiskt ombud på detta? Känner mig lite vilsen i frågan, då bygget har varit- och är- en stor påfrestning för mig.
 
OM det är så att ursprungliga placeringen stred mot byggnorm (har lite svårt att se det), så kan det stämma att de inte kan placera den så. Men de borde öppnat en dialog med dig.

Jag misstänker att det kan var väldigt svårt för dig att få det rättat i nuläget. Byggfel som är "orimligt dyra" att rätta till i förhållande till skadan för beställaren, rättas inte. Utan då kan entreprenören välja att erbjuda ekonomisk ersättning istället. En ersättning som i det här fallet då skall kompensera för det utseendemässigt negativa med den nya placeringen, blir flummigt. OM det verkligen är så att detta är den enda möjliga placeringen inom ramen för det regelverk som finns, så är det troligen inte ens ett fel. Men som sagt det låter långsökt att placeringen skulle bryta mot en regel.

Den mest uppenbara regeln om toaplcering är att avloppet inte får komma för nära väggen, det går inte att få ett fullgott tätskikt då. Annars är det väl mest handikappsregler som kan styra placeringen.
 
För att återkoppla till hempularens inlägg så vill jag göra det ännu tydligare för dig. Det skadade badrummet ska du får ekonomisk ersättning för att kunna bygga dig ett badrum lika som före skada med avdrag för åldersavdrag.

Det är försäkringsbolagets syfte.

Om du sen väljer att bygga ett badrum, bastu eller sovrum i ditt föra badrum bryr sig inte försäkringsbolaget om.

Se detta som om att du renoverar ett helt nytt badrum och sluta tänkt på att det är ett försäkringsärende - för det är 2 helt olika saker. Du har beställt ett badrum med (jag hoppas verkligen) en ritning som du har gett till entreprenören och att denne sedan har byggt fel utefter din ritning. Om ni har avtalat att det ska byggas enligt ritning Eller framgår i avtalet att toalettstolen ska ha exakt samma placering som tidigare - då har du rätt till någon form av ersättning. Annars, långt uppförsbacke.

Hoppas det löser sig, har själv renoverat mycket på egen hand men ibland behövs hantverkare - och det blir ofta fel..

*hempularen hann några sekunder före..
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Stoppa betalningar från försäkringsbolaget är prio 1.

Fallet styrs inte av kaklingen utan det är tätskiktet som är under som ska ha fall. Detta bör kollas upp så allt står rätt till. Fallet måste göras om om inte fallet är korrekt.

Att flytta avloppet i sidled för att uppfylla dom nya reglerna verkar inte troligt utan oftast handlar det om avstånd till bakomvarande vägg. Be firman visa detta.

Man kan inte alltid kräva att ett fel ska avhjälpas men då ska du ha ersättning, dock baseras ersättningen på vad det kostar att avhjälpa felet, inte som hempularen skriver. Detta enligt konsumenttjänstlagen som finns på konsumentverkets hemsida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.