Jag är intresserad av en lekstuga och har tillgång till en stor släpvagn. Har inte många personer som kan hjälpa mig att lyfta och ingen lyftmaskin.
Garagedomkraft och domkrafter har jag.
Att lyfta förstår jag men hur skjuter man den på släpvagnen?

Rödmålad lekstuga med vita knutar och veranda i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam om någon kan tipsa mig.
 
nån form av glidblock och sen spela upp den på släpet med talja eller liknande.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
hsd
Ett Dragspel '.. :rolleyes:
 
Redigerat:
hsd
Lägg runda "stockar "dessa får fungera som hjul sen beror det på släpet, om det har tipp eller inte
 
Ett par välhyvlade plank som ramp och dra upp den med ett block eller ett större spännband.
 
Redigerat:
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Lyft upp i ena änden kör kärran under sedan använder du planen som nämns tidigare
 
Jag hade gjort som useless beskriver. 3 rejäla plank som kan behövas stöttas upp, tar du för korta blir det för brant.
Kan tipsa om Julas dragblock som duger gott åt denna typ av manöver (ska den användas frekvent skulle jag satsa på högre kvalité)
https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/garage/lyftdon/lyftblock/dragblock-229593/


Jag har själv flyttat en vedbod med ett sådant block. Det kräver dock ganska många omtag eftersom vajern är ganska kort.
 
  • Dragblock med en kapacitet på 2 ton, använd för att flytta tunga föremål som en vedbod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En bra grej kan vara att skruva ihop planken med en regel på undersidan i den ände som hamnar mot flaket så att inte brädorna hindras att glida med upp på vagnen.
 
Har du tillgång till lastpallar skulle jag palla upp stugan till samma höjd som släpet och putta den över eller dra den med ett spel.
 
S
skulla ha tagit stugan i 6-7st hanterbara bitar
 
En sån där liten lekstuga är redan en hanterbar bit. ;)
 
  • Gilla
toolman77 och 1 till
  • Laddar…
S
useless skrev:
En sån där liten lekstuga är redan en hanterbar bit. ;)
inte om man vill ta den helt ensam.
så klart går den att lyfta upp på släp helt själv. men inget jag skulle vilja göra
 
toolman77 skrev:
Har du tillgång till lastpallar skulle jag palla upp stugan till samma höjd som släpet och putta den över eller dra den med ett spel.
Röstar på denna. Pallar upp allt med lastpallar, backar in släpet under, sedan är det bara att sänka ned. Flyttade ett 20m2 förråd på samma sätt, dock med medar och järnrör, inte med släpvagn.
 
fast det blir ju svårt att palla och backa under släpet om stugan är mindre än vad en normal släpvagn är. Jag röstar fortfarande på att låta den glida på nåt och spela upp den på ett släp. Är nog inga som helst problem.
 
Ett litet rött huslyft med kran över ett tegeltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här löste vi det. Väldigt smidigt :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.