Ja, jag tror att 80x40x5 fungerar. Det är nästan i klass med 90x50x4 som jag tittade på.
 
Jag har gjort en enkel FEM-analys på detta, dock utan att ha koll på vilka laster som hamnar på balken.
Men tar vi ett 1500mm 80x40x5 VKR rör. och en kraft mitt på balken på 15000 N får jag en nedböjning på 1,7mm som värst.

Färgkodad FEM-analys av balk med visad nedböjning i millimeter under last.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ränkar jag med 600kg (5883 N) som justusandersson nämner ovan blir nedböjningen 0,6mm

Färgkodad FEM-analys av en nedböjd balk med färggradient som visar spänningsfördelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessa beräkningar tar ingen hänsyn till befintlig vägg/balk och ska nog tas med en nypa salt. jag har dessutom bara satt "stål" som material med egenskaperna nedan:

Material Name Steel
Mass Density 7833,000 kg/m^3
Young's Modulus 199947,953 MegaPa
Poisson's Ratio 0,29
Thermal Expansion Coefficient 0,0000 /K
Thermal Conductivity 32,000 W/m-C
Yield Strength 262,001 MegaPa
Ultimate Strength 358,527 MegaPa
 
Redigerat:
Snygga bilder och suverän metod! Större last än ca 6kN finns det ingen anledning att räkna med. 1/300 av en spännvidd på 1,4 meter är ca 0,5 mm så 0,6 får väl anses som OK. Inte minst om golvregeln som representerar punktlasten är momentstyvt skarvad över väggbalken för då har den ju ett uppåtriktat inre böjmoment.
 
  • Gilla
Inspirator82
  • Laddar…
Såhär blev det, det ska till ett till stöd till vänster om öppningen men elektrikern behöver koppla lite först. Sen ska det på konstruktionsplywood + gips

Tack för hjälpen!


Delvis konstruerad vägg med trästomme och isolering, ledningar synliga, innan montering av plywood och gips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser mycket bra ut. Trevligt med återkoppling!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.