Min far äger skog och är själv gammal skogsarbetare. Så han fällde träden själv, körde fram den med egen skotare. transporteade till egen såg. Sågade själv. torkade det och byggde sen ett garage. När han då hjälpte till att snickra takstolarna frågade han snickaren som hjälpte honom "vad uppskattar du jag har tjänat på att göra allt detta själv?" Varpå snickaren som är äldre och mycket erfaren svarade efter en stunds funderande och räknande: "Tja ungefär ingenting gentemot att köpa färdiga takstolar eller färdigt virke och bygga av!

Tja så är det, inte hade han många kronor i timmen för allt slit han lagt ned. Bättre att sälja till ett seriöst skogsbolag och köpa materialet och koncentrera sig på bygget i stället enligt den här snickaren
 
Takstolar är väl det som lönar sig minst då fabrikerna har automatiserat detta rejält samt troligvis har bra inköpskanaler.
När han har byggt garaget din far så är det ju lätt att räkna ut vad allt kostade och jämföra med vad det hade kostat honom att köpa virket.
Takstolar, stommer, reglar, panel, ev glespanel, mm

 
Haagbard skrev:
Några bilder och fakta från årets sågning med tidigare nämnda såg:
(även visat i trädgårdskategorin ja)

Träden fick jag av folk jag känner, "gratis mot fällning och borttransport"

Här är en bild när vi sågar den i särklass grövsta stocken, har för mig jag ur den fick ut 9 st 2"9, 9 st 2"7 + ca 6 st breda brädor  :)
Största stockdiameter för den sågen är ca 90 cm.

[bild]

Blev ur 28 stockar 93 st 2" upp till 10" bredd, 43 st 1" och 3 st 6"6 fyrkanter.
(då allt virke ligger med toppen åt detta hållet så ser det kanske ut att vara mer vankanter än det egentligen är)

[bild]

Så här transporteras sågen alltså, det är som sagt en Amerikansk såg av fabrikat Woodmizer, motorn är en liten Lombardini turbodiesel.

[bild]

Detta virke sågades på 3 tim och 45 min, sågningen kostar 390kr/tim, alltså kostade det 1462.50 kr + moms  :)

Så ut i skogen med er  ;)
Det var en rejäl hög.
Ungefär hur många m3 sågat virke är det ?
Av bilderna att döma verkar en del av virket legat ett tag (det är blått). Ser även ut som det är lite mögel på ändträet på vissa bitar.

Hur är måtten på det färdigtorkade virket ?
Har själv ett parti liggande som blev sågat av vindfällen som legat ett tag. Vet inte riktigt vad jag ska använda virket till eftersom måtten är så katastrofala. Eftersom virket börjat torka innan sågningen har krympningen vid torkning blivit ojämn med urkass måttnogrannhet som följd :( På vissa bitar kan det skilja uppåt 5mm i både bredd och tjocklek från ena änden till den andra >:(

 
Har ingen aning om mängden i m3.

Träden är fällda i våras, inte optimalt förståss, men timmret var gratis........eller ja, jag fick t.o.m på ett ställe väldigt bra betalt för att ta ner några träd.
Sedan berodde det på andra orsaker att det drog ut på tiden.

Blåröta förekommer knappt alls då det bara var en enda tall, torrsprickor i ändträet däremot förekommer ju, speciellt i den grövsta stocken.

Måtten har jag inte tänkt så mycket på, brukar såga brett och sedan justera på en klyvsåg om det är noga.
Dock sa jag detta år till om att jag inte var intresserad av 2"14 som jag fick förra året   :p

Vi ska om någon vecka b.la såga torra fula vindfällen, en del av det är tänkt ska bli golv i ett kamelhus  ;)
 
annann skrev:
Vi sålde stockarna och köpte virke för pengarna. Inte värt besväret att såga, torka, förvara...

vi hade myror i brallan och ville börja bygga direkt. Ångrar oss inte :D, flyttade in för fem veckor sedan.
Jag skall bygga i norrtälje trakten och försöker bli av med = sälja skog helst på rot.
Men det verkar lite lurigt att få någon att köpa skogen på rot.
Tips mottages gärna hur man går tillväga och vilka priser som kan förvänta sig.
 
Några synpunkter...
Specialdimensioner kan det löna sig att såga själv t ex vill renovering av korsvirke, stolpar, bjälkar etc men jag är skeptisk om man vill bygga en regelstomme med enbart sågat virke. Skall man då hyvla det så tillkommer ett rätt tidskrävande moment om man inte har en fyrkutterhyvel.

Trägolv är en sak som kan löna sig och likaså sågad ytterpanel.

Att göra fönster mm kräver en hel del maskiner, visst är det kul men tveksamt om man tjänar på det eftersom det idag finns rätt billiga fönster. Specialfönster etc är det däremot lönt att räkna på.

Inredning kan löna sig, beroende på hur ens maskinpark och kunskaper är.

Listverk, speciellt i ek, al, bok etc är garanterat lönt att göra själv om man har maskinerna och virket.

Byggvirke är relativt billigt idag om man köper lite större mängder, möbelvirke däremot är oerhört dyrt och även svårt att få tag på i vissa regioner.

/Kent
 
Haagbard - Jag håller på dig, väldigt inspirerande!

Skulle gärna vilja fälla och såga mitt virke själv till panel och div. annat.

Men kanske i nästa liv.

:)
 
Hej

Instämmer med tidigare insändare,
har man tid och lust kan man spara en krona eller två,
hyrde in en kille med en stor woodmizer sågade upp ca 8 m3
på 5,5 timmar för 3000 ink moms
det blev drygt 200m2 som ska bli ytterpanel
ligger nu på tork
ska monteras i april

mvh Jonas
 
Är det ingen som funderar på eget sågverk solosåg eller liknande.
Jag har en solosåg och har sågat i fyra år och har i år skaffat solohyveln så nu hyvlar jag allt virke och det blir kanon bra är visserligen lite jobb men roligt funderar även på att bygga en virkestork. har byggt en liten och den funkar bra. :)
 
Fadern till han jag sågat hos köpte en Solosåg för flera år sedan, första åren sågades det väl lite timmer, nu har han vad jag vet bara sågat en gång på dom senaste åren.

Ett jäkla vevande är det i.a.f, hade nog vart avsevärt mycket trevligare om han köpt en Solosåg med matning istället.

Woodmizern jag visade på bild sågar (beroende på timmer och sortiment förståss) ungefär 60 stockar per arbetsdag, betalar gärna 390 + m/tim för att slippa Solosåga.
 
Jag håller med dig att det är mycket vevande men nu tänker jag också invenstera i automatisk matning för jag skall såga ca 6 traktorlass nästa säsong och det blir ju en hel del!!
 
DanneSundsvall skrev:
Hej!

Någon som vet mellan tummen och pekfingret hur stor del av den totala materialkostnaden som utgörs av virke när man bygger ett trähus?

Finns det stora pengar att spara om man har tillgång till egen skog?
Jag har ingen aning om hur myckety det kostar att få allt bearbetat hos en såg...

Mvh
Danel
DanneSundsvall skrev:
Hej!

Någon som vet mellan tummen och pekfingret hur stor del av den totala materialkostnaden som utgörs av virke när man bygger ett trähus?

Finns det stora pengar att spara om man har tillgång till egen skog?
Jag har ingen aning om hur myckety det kostar att få allt bearbetat hos en såg...

Mvh
Danel
Ca 2-4% dvs kanske 10 20 tusen. Inte värt jobbet tycker tom jag. Vill du spara pengar, investera i en vedpanneanläggning och spara domdär 10 20 tusen, varje år.
 
S skogstomten skrev:
Min far äger skog och är själv gammal skogsarbetare. Så han fällde träden själv, körde fram den med egen skotare. transporteade till egen såg. Sågade själv. torkade det och byggde sen ett garage. När han då hjälpte till att snickra takstolarna frågade han snickaren som hjälpte honom "vad uppskattar du jag har tjänat på att göra allt detta själv?" Varpå snickaren som är äldre och mycket erfaren svarade efter en stunds funderande och räknande: "Tja ungefär ingenting gentemot att köpa färdiga takstolar eller färdigt virke och bygga av!

Tja så är det, inte hade han många kronor i timmen för allt slit han lagt ned. Bättre att sälja till ett seriöst skogsbolag och köpa materialet och koncentrera sig på bygget i stället enligt den här snickaren
Och vad visste snickaren om detta. Han hämtar förmodligen bara ut virke på en bygghandel och vet inget om priset.
 
R Rogerigransjon skrev:
Och vad visste snickaren om detta. Han hämtar förmodligen bara ut virke på en bygghandel och vet inget om priset.
Ett tips kan vara att kolla tiden på tråd;)
 
  • Gilla
RompisKompis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.