Hej!

Jag har nyligen fått ett FTX-system installerat. Aggregatet är ett HERU 100, det ligger på vinden i en 1,5 plansvilla med en ca 2cm tjock matta som underlag, i övrigt direkt mot golvet som är av trä.

Det tråkiga är att det har blivit stomvibrationer som fortplantas i huset. Det hörs ett lågfrekvent muller i hela huset, en bra bit under 50hz. Utöver basfrekvenserna hörs vibrationer upp i lite högre frekvensregister på övervåningen. Det är ganska uppenbart att aggregatets vibrationer fortplantas i vindsgolvet. Ska ta en diskussion med firman som installerat det, de är nöjda med installationen, därför behöver lite mer kött på benen om hur det borde vara. Nu känns det lite som att sova på en finlandsfärja, det är ett konstant muller i bakgrunden.

Aggregatet körs efter injustering i 2000/2200rpm, sänker jag hastigheten till ca 860/900rpm försvinner resonansen helt. Lite fundersam på om aggregatet kan få jobba hårt för att ventilera ca 130m2 om t ex rördragningarna inte skulle vara optimala.

Det jag undrar är så klart hur jag kan bli av med oljudet. Har läst om varianter där man hängt upp aggregat i takstolar och andra som ställt aggregat på dörrstoppar av gummi. Hemligheten lär väl vara att få aggregatet att vibrera fritt så att det inte fortplantas i stommen. Sedan är det ju begränsat av installationen, tror inte det går att flytta aggregatet allt för många centimeter utan att förändra installationen.

Har någon erfarenhet av vibrationsdämpande fjädrar mot djupa basfrekvenser? http://www.energibutiken.se/sv/vibrationsdampare/146-stalfjaderdamapare.html
De är visserligen anpassade för luftvärmepumpar, men principen bör ju vara den samma. t ex montera dessa på en träskiva och skjuta in under aggregatet.

En sista fundering är om det kan vara något galet med aggregatet?

Tacksam för svar!
 
K
Tillverkarens anvisningar säger MINST 50mm markskiva, typ stenullsskiva som skall ligga på fast skiva, typ plywood skruvad mot underlaget. Själv kör jag med 70mm stenullsskiva.
 
Tack för svaret. Tog mig tid och läste installationsanvisningarna, intressanta. Vågar inte satsa pengar på att 50mm eller ens 100mm skiva skulle få bort oljudet, men det kan knappast bli sämre, ett bra ställe att börja på i alla fall.

Någon som vet hur man ser antal % av maxbelastning? Känner mig obekväm med att gå in i servicemenyn. Står i installationsanvisningarna att "Dimensionerat luftflöde bör inte överstiga 60% av
aggregatets maxkapacitet.", vore kul att veta hur många procent som används. Någon skrev i en annan tråd att 45% verkar vara en nivå där aggregatet är tyst.
 
Hej där. Jag hade ett enorma stomljudsproblem också med en nyinstallation av FTX-aggregat och det visade sig vara något med monteringen av själva aggregatets interna delar som orsakade vibrationerna som också tog sig genom husets bjälklag och i närliggande rum.

Jag öppnade och monterade ur trumman, drivningen och motor. Sedan återmonterande jag allting och vibrationerna var helt borta. Jag anar det var drivremmen till den stora trumman som hade hamnat i någon typ av obalans av någon anledning. Så kika på det.
 
Om du känner på agg, vibrerar det? Tycker inte varvtalet skall spela så stor roll..
 
Husqvarna220Ac skrev:
Om du känner på agg, vibrerar det? Tycker inte varvtalet skall spela så stor roll..

Tack för svar båda två. Värdefull hjälp!

Agget vibrerar, även tilluftsröret vibrerar, samt vindsgolvet. Om än inget jordskred så går det inte att förneka att det vibrerar.
 
Har själv varit med om problem med ett FTX-aggregat som efter montering vibrerat vid vissa varvtal. Då aggregatet legat på lagret i 3 år fanns ingen garanti och chefen på firman var "ekonomisk" av sig så det ringdes ingen firma. Framåt hösten när det var dags för filterbyte så monterade jag även ner fläkthjulen för rengöring och märkte då att det ena hjulet ej var ordentligt fastspänt. När nya filter var monterade och fläkthjulen hyfsat rena och vi körde igång aggregatet så var vibrationerna borta, troligtvis har fläkthjulet suttit någon millimeter snett och skapat obalans.
 
OK! Intressant. Har fått bra återkoppling av firman idag.

Låter som att det antingen blir nytt agg eller att hänga det i taket. Det blir förmodligen svårt att få det tyst med tanke på resonansen i golvet. Dock vibrerar det onormalt mycket.
 
En billig lösning är att 1:

Installera aggreggatet enligt installationsanvisningarna (Jag fattar inte hur vent-firmorna misslyckas med detta hela tiden, det är ett A4 till Heru-aggreggaten!) och installera aggreggatet stående på en stor tung markisolerskiva som äter upp eventuella stomljud och vibrationer.

2: inte montera kanalisation "stumt" mot aggreggatet, utan använd flexljuddämpare mellan aggreggat och kanaler för att minimera vibrationer.

3. Välja aggreggat som kan leverera projekterade luftflöden vid cirka 50% av kapaciteten för en jämn och fin drift.
 
Markisolermattan är ett väldigt effektivt sätt att få bort stomljud och vibrationer. Den är stor, "död" och tung och äter upp vibrationer och missljud väldigt effektivt.

Och när du säger att även tilluftkanalen vibrerar så rekommenderar jag att som ovan installera flex-dämpare direkt vid aggreggat, då blir det ingen stum anslutning mellan kanaler och aggreggat och vibrationer äts upp. Flexdämpare kostar ett par tre hundra spänn styck och kommer nog hjälpa ordentligt.
 
Bra synpunkter. Firman tar det på allvar och kommer garanterat få till det i slutändan.

Aggregatet ligger på 52/57% i belastning, strax under 60% som är max rekommenderat i installationsanvisningen. Har själv dragit ned flödet till ca 43/48% nu, då är stomvibrationerna nästan borta, men det är fortfarande kvar något missljud.
 
• Placera HERU®S på en isoleringsskiva, typ markskiva, min. 50 mm tjock.
• Till- och frånluft måste kanalanslutas på samma sida av aggregatet.
• Ljuddämpare projekteras med hjälp av ljuddata och ställda ljudkrav.
• Anslutning till kanal bör ske med montageklammer eller dukstos med omgivande isolering.
• Tilluftskanal och frånluftskanal ska värmeisoleras om de placeras i kallt utrymme. Tilluftskanalen bör även kondensisoleras vid montage i varmt utrymme vid låga inblåsningstemperaturer.
• Uteluftskanalen och avluftkanalen bör alltid kondensisoleras.
• Kanalerna ska isoleras ända fram till aggregatet.
• Kanalgivaren GT7 ska monteras i tilluftskanalen och antennen monteras upp på lämplig plats bredvid aggregatet (ej mot plåt).
• Är värmevattenbatteri anslutet ska motordrivet spjällställdon med fjäderretur monteras i uteluftskanalen.
• Spiskåpa ska ej anslutas till aggregatet, detta p.g.a. det starkt ökade behovet av rengöring.
• Kanalisationen ska anslutas till extern jord på aggregatet
Montageanvisningarna till Heru S. Inte direkt tung läsning och i mina ögon svårt att göra fel, men ändå så följer inte ventilationsfirmorna installationsanvisningarna...
 
Kan någon hjälpa mig förstå vad en ”markisolernatta” är? Hittar inga bra förslag på Google....
 
Markisolering brukar vara tjocka cellplastskivor. Vet inte vilken modell som är bäst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.