Hejsan!
Har alltid kunnat prata med och ta hjälp av min kunnige och händige far men då han för något år sedan råkade ut för en allvarlig hjärnblödning kan han tyvärr inte längre hjälpa till.

Min familj (fru med två barn 4,5 och 1 år har precis köpt vårt första hus. Vi behöver alla tips och hjälp vi kan få med att prioritera rätt. Vi vill sänka driftskostnaderna och få till ett bra klimat men samtidigt modernisera kök och badrum.

Suterränghus, tegel, byggt 1971. Ett par som bott där och tagit hand om huset mycket bra.
Övervåning: Kök, matrum, allrum, tre sovrum och badrum (med fönster)
Nedervåning: Allrum, gästrum, förråd, badrum* (utan fönster), allrum*, pentry*, matrum*
(* Vi tänkte hyra ut en del av bostaden tills barnen blir äldre och vill/behöver ha lite mer plats. Vi delar bostaden enkelt genom att slå upp en extra vägg och stänga en dörr. Finns redan två entréer (vanlig och groventré).

Besiktning:
Gammastrålning har visat medelstrålning så blåbetong på nedre plan är bekräftat. Vi väntar på svar för korttidsmätning radon men kommer göra långtidsmätning under vintern.
Man har använt för klen läkt när man lade om taket -05 så indikation på mögelbildning på vinden (besiktningsman sa att eftersom bättre ventilation ändå behövs med tanke på familjestorlek och radon kommer detta kunna hanteras samtidigt)

Värme: Direktverkande el (gamla element)
All el är original dvs ojordade uttag (förutom i kök där man har bytt några)
Träutreglade väggar men ingen indikation på fukt eller dålig lukt någonstans.

Summa summarum finns det inget kritiskt som måste göras med huset mer än ventilation.

Ytskikten tar vi tag i direkt själva och är bekväma med det, tapet från -71 går bara inte :)

Vi kommer med säkerhet kunna spara/investera minst 10' månad i huset närmaste åren och har kanske 100-400' över efter försäljning av nuvarande bostad.

Det här har vi identifierat men inte satt i någon direkt prioritering:
Färdigställa uthyrningsdel
Ventilation
Byte värmekälla (luft luft, luft vatten, bergvärme?)
Badrum 1 (vårt egna)
Badrum 2 (uthyrning)
Kök
El

Tack på förhand för tips om hur vi kan/bör tänka och prioritera!
 
1. Värmekälla
2. Ett av badrummen (det ni ska duscha badar i säkert)

...sen är det lite hugget som stucket
 
Tack för svaret!
Vad är resonemanget att göra vårt primära badrum först? För att om vi hyr ut det andra blir det jobbigt att vara helt utan badrum eller är det något mer som du tänker på?
 
...av din följdfråga blir:

3. Gästbadrummet

Kök kan man leva länge med ett gammalt
 
Efter värmesystemet skulle jag fixa egna badrummet först, medan ni har tillgång till det andra. Sen fixa uthyrningsdelen inkl. det badrummet. Om ni sätter upp väggen själva kan ni ju göra det och ytskikten samtidigt som hantverkare gör iordning badrummet (om ni lejer bort det).
 
Värmekälla.
Jag köpte nyss ett liknande hus dock lite renoverat.
Jag har en gammal pelletspanna och den tyckte jag var OK till en början. Men efter mindre än 1 år har jag tröttnat. Det blir både lättare och du slipper tjat från frun för att värmen slutade fungera, det har jag fått höra mycket.
Utan tvekan bergvärme.

Om ni ännu inte flyttat in så mitt tips till er, det är dyrare än vad man tror och räknar med! Speciellt om man har gäster över.
 
Hmm, det beror på vad ni menar med prioritering kontra tid. Det är klart att värmekällan är en stor post på längre tid, men i det kortare perspektivet så är vi i april nu och eldningssäsongen är inte så mycket längre. Så ny värme behöver egentligen inte vara klar förrän till hösten. Att köra elradiatorer någon månad till lär inte spräcka banken.

Sedan så tar det decennier att få cancer av radondöttrar, så inte heller det är egentligen bråttom. Jo, jag skulle inte vilja bo någon längre stund i ett radonhus, även om det inte baseras på strikt rationella avvägningar. Så jag hade satt det före. Men, återigen, det är mest under eldningssäsongen som det spelar roll. Under den varma årstiden så kan man vädra genom fönster och dörrar. Det är inte för inte som man måste mäta radon på vintern för att värdet "skall gälla".

El från -71 kan vara bra, det får man se. Det är efter att man införde ordentlig kabelisolering (den PVC man hade då är antagligen bättre än den man använder idag, eftersom den inte var lika miljövänlig då). Men en jordfelsbrytare, som antagligen inte finns, är en billig, snabb och enkel investering i höjd säkerhet. (Kolla också petskydd på uttagen eftersom ni har små barn. Och -71 så är det grunda brunnar, om man drar ur en kontakt med metallstift hela vägen lite gran så får ett barn lätt ner fingrarna emellan. Med trist resultat som följd). Så med så små barn så är elsäkerhet definitivt en fråga som borde ligga nästan först. Men det är som sagt snabba och relativt billiga åtgärder. Många kan ni göra själv (lösa petskydd från IKEA).

Och om badrummen aldrig är gjorda så undrar man ju hur det ser ut under. Skall ni hyra ut så håller jag med om att det kan vara smart att göra om ert (eller faktiskt båda) medan ni har tillgång till två. Att leva utan badrum/toa är extremt trist. Med små barn så är det nog "skiljsmässotrist".

Vindar kan stå och mögla i åratal utan att det behöver vara några problem. Det beror på.

Detta off the top of my head. Jag instämmer med föregående talare. Det plockar på betydligt mer än man tror. :) Och längre tid tar det också. Och man orkar inte lika mycket som man tror heller. Iaf inte i längden.
 
När ni frilägger golv och väggar i badrum från -71 ska ni byta avloppsstammar.
PVC-rören från den tiden kan vara mycket spröda och dåliga.
 
Att jorda, byta till petsäkra uttag och sätta in en jordfelsbrytare är troligtvis en förmiddags jobb för en elektriker om du får hjälpa till och dra samt skruva eluttagen. Kostar inte många kronor.

Kablarna i sig skulle jag dock inte oroa mig för, de är säkert kanon.


Jag skulle prioriterat följande:

1. Ventilation (pga familjens storlek och modern levnadsstil)
2. Jordfelsbrytare samt petsäkra eluttag.
3. Begärt in fem offerter på bergvärme och sen beställt det :)

Ska ni greja med ytskikt? I såna fall skulle jag först av allt färdigställt vardagsrum. Då har ni alltid ett ställe att landa på mitt i renoveringen som alltid är en frizon för er och barnen. En no-go-zon för verktyg och snickarbyxor.

Sen skulle jag ’boat’ in mig och känt av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.