Hej!

Har letet lite, men svårt att hitta uppdaterade/aktuella tester på elkedjesågar. Har läst att Stihl anses hålla hög kvalitet, men är ju lite dyrare. Testfakta gav den också lägre betyg än t.ex. Bosch.

Så, allt som allt så tror jag att jag väljer mellan dessa tre:
Stihl MSE 190 C-BQ (cirka 2700 kr)
Bosch AKE 35 S (cirka 1200 kr)
Bosch AKE 35-19 S (cirka 1900 kr)

Min användning:
- Fälla och såga upp enstaka träd vid sommarstugan. Kan vara större tallar.
- Enstaka trädkapning hemma i trädgården. Uteslutande småsaker.
- Kapa "kubbar" av lövvirke som jag har anskaffat för slöjdändamål. Inkluderar att klyva längs fibrerna genom mitten = genom kärnan (för att göra skål-svarvämnen). Kan förekomma ek på uppemot 40 cm diameter, men mestadels lite mindre och mjukare virke.

Vad har ni för tankar och rekommendationer?
 
Har ingen koll på dessa modeller men är mycket nöjd med min elkedjesåg. Så enkelt att bara koppla in strömmen och köra igång. Startar alltid på första försöket vilket men inte kan säga om diverse olika bensinmotorer men haft att göra med genom åren. Jag har en Makita för en tusenlapp men tror inte det spelar så stor roll faktiskt, det är ju kedjan som gör jobbet så köp en modell med lagom långt svärd för dina ändamål.
 
Via Google hittade jag det här testet
http://www.testfakta.se/tester/verktyg-och-redskap/stor-skillnad-i-säkerhet
Hoppas det är aktuellt nog. Har själv en Husqvarna och är nöjd med den. Elkedjesågar fungerar bra när det finns el. Kör man inte sin förbränningsmotordrivna såg regelbundet så geggar det gärna ihop tills den skall användas nästa gång. Det enda som är ett verkligt måste på en elkedjesåg är att tanka mineral-kedjesmörja. Rapsen förvandlas till stearin efter ett halvår i förrådet. Har man varit trött och stressad och tänkt att "jag gör rent i morgon" när den ställdes undan sist så tar det en halvdag att få ordning på den om man kört med vegetabilisk olja.

Mvh Findus
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Det var det testet jag också hittade. Stihl får ju inte så bra betyg där, men det är i.o.f.s. en av deras minsta modeller.
 
Om sågen ska användas till annat än på vedbacken så rekommenderar jag verkligen en med längstmonterad motor. Den får mycket bättre balans och är lättare att komma åt med. Jag har båda varianterna men den med tvärmonterad motor funkar bäst till bygg och att kapa ved som ligger på bockar. I övrigt är det bra om den har en någorlunda vanlig kedja och större motor är aldrig fel

Ska du klyva trä skulle jag rekommendera en slägga och kilar, ska du klyva med motorsåg bör du ha en klyvkedja som är slipad i 90 grader
 
Har inte så mycket att tillföra i debatten egentligen, då jag inte har så mycket erfarenhet av elkedjesågar. Men jag tycker du är inne på rätt spår och köper ett känt märke. Grannen köpte en "NoName", när han senare skulle ha tag på ny kedja gick det inte att uppbringa.....
 
Tack för er input allihop! Det blev en Husqvarna 420EL, filsats, och ny olja. Slänger nog min gamla flaska från hedenhös. :)

Någon som vill ha en 25-30 år gammal Black & Decker med sliten kedja? Den funkar fint annars egentligen och är måttligt använd. Skänkes...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.