Hejsan,

Lite udda fråga kanske, men när man börjar titta på limknektar så blir man ju smått ruinerad när man börjar räkna på hur många man behöver.

Jag tänkte limma ihop ett bord på 1500x950mm. Brädorna är rikt- och planhyvlade av mig och ska nu limmas ihop i veckan. Hur många limknektar (ca 1000mm spännvidd) behöver jag köpa för att få det ihoplimmat ordentligt? Räcker 8st där 4 sitter underifrån och 4 är ovanifrån? Eller kan jag komma undan med färre?

Tack på förhand //David
 
Fullt rimlig fråga. Hur breda är plankorna? Den frågan kanske ter sig märklig men om man går till ytterligheterna så skulle en limfog med 2 plank o spring joint räcka med en tving. Andra ytterligheten är att sätta en tunn kantlist med tvingar, då behöver dom sitta riktigt tätt.

Som jag lärt mig ger en tving tryck 45 grader ut åt sidorna. Så, det är dina yttersta plankor som kommer lida av få tvingar.

För att hålla ner antalet hade jag kört med spring joints i alla fall på de yttre raderna plank, dvs du hyvlar bort nån tiondel centralt på plankorna så tvingtryck där ger tryck över hela plankan.
 
Ju bredare spännbitar du använder desto färre knektar behövs men då det färdiga bordet ska vara 950 så räcker inte med metarskektar du får köpa längre 1,2 m eller vad det finns som är längre än meters.

Sedan är det så att har man breda bitar som ska limmas ihop så krävs det högre kraft om de är en aning krokiga och därmed fler knektar

Protte
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Tack för svaren. :)
Brädorna är 150mm breda samt att det kommer gå en 25mm list runt hela bordet (listerna vid ändorna får jag använda en pocket hole jigg alternativt rundstav tänkte jag).
 
Kantlister du ändarna får du räkna med problem, trä torkar och krymper mera på tvären än på längden.
Virket du har, kommer det direkt från brädgården eller har det legat i köket något år eller så?

Jag är väl kanske för mycket möbelsnickare men skulle aldrig göra ett bord med 150 mm breda bitar, alldeles för stor risk att det slår sig och blir buktigt, Max 40 mm breda bitar och om möjligt stående årsringar.
Fortsätter du med breda bitar kontrollera att det blir tätt i limfogen INNAN du stryker på lim, 150 mm är nästan golvreglar och de sviktar/böjer sig minimalt.

Protte
 
Grejen är att det ska se ut som ett slitet gammalt lantbord (vi bor på landet) så det gör inget om det spricker och buktar, så länge bordet håller ihop och inte ramlar ihop dvs, haha. Brädorna är ca 80-100 år gamla (från ett golv) och från en av ladorna vi har. Ska jag montera ändlisterna "flytande" på något sätt?
 
Redigerat:
Jag tycker personligen det vore väldigt synd att klyva upp de gamla planken så kör på breda du.

Pågår för övrigt en ständig diskussion smala plank och formstabilt vs breda plank o mer levande utseende. Generellt är amerikanerna mer glada för breda plank.

Vad gäller kortändarna tycker jag du ska köra breadboard ends (googla det så ser du hur det funkar) passar bra ihop med lantlig stil.
 
ok, jag ska googla på breadboard. Tackar för hjälpen. :)
 
Stavlimmat är helt och hållet en industriprodukt för att kunna ta vara på så mycket virke som möjligt ur en stock. Sedan har man med duktigt folk lyckats sälja in den som det ultimata som inte slår sig. "Breda plank slår sig det gör inte stavlimmat kom och köp" och så var det en till snille i samma gäng som kläckte iden med att vi kan även använda kortare stavar som vi fingerskarvar så kan vi sälja använda ännu mera skräpvirke i skivorna. Det är så förbaskat fult med en kant där det är en fingerskarv var 30 cm.
Men i dag tycker majoriteten att det är snyggt då det finns överallt i alla kök möbler och så vidare.

Fult är vad det är

Innan maskinerna gjorde sitt intrång i slutet av 1800 talet så sågade och hyvlade man för hand. Inte sjutton klöv dom upp planken i mindre bitar för att bredare skulle slå sig. Det är både tidskrävande och jobbigt.

Så det är en sanning med modifikation att smalare bitar skulle slå sig mindre. Kan man inte sitt material så slår det sig oavsett bred på varje bit
 
  • Gilla
JuggeH och 2 till
  • Laddar…
På lite äldre rikthyvlar brukar man enkelt kunna ställa in även höjden på utmatningssidan. Det öppnar för möjligheten att medvetet ställa in "fel".

Ställer man ner utmatningsbordet några tiondelar under kuttern så blir den riktade ytan svagt konkav. Riktar man båda sidorna så kommer virket vara lite smalare i mitten än på ändarna. Gör man limfogar med virke som hyvlats på det sättet är det mindre risk för sprickbildning i ändträt på den färdiga skivan.

Nackdelen är förstås att 5-8 cm virke måste kapas bort från ändarna på stavarna beroende på hur stor kutter det sitter i hyveln.

Vad gäller antalet knektar när man limmar en fog med 150mm breda stavar så kan det räcka med tre knektar om hyvlingen är bra. Behövs inte breda spännbitar om de yttersta stavarna har fullbredd.

Mvh Findus
 
Jag köpte 4st Clas Ohlson-knektar till att börja med. De nöp ihop brädorna bra. Jag handhyvlade brädorna lite timglasformade ( väldigt lite) och det blev helt tätt när jag torrtestade dem. Tror fasiken att jag ska prova att limma med enbart 4st. Vad tycker ni?
 
Vad gör du om det blir en dålig limning? Dvs risken är att du får glipor och att där trät väl fäster sitter det så du inte får isär utan att skada det. Om glipor är ok eller om du har en idé för det/mer virke att göra nytt bord. Isåfall är det vara att köra :) Om det är enda virket av ditt slag, snyggt, dyrt, lr liknande, så hade jag kört med fler tvingar.
Delvis för att mina co-tvingar knappt kan ge ett vettigt tryck..behövs många då :)
 
Det är redan vissa sprickor i träet. Dessa tänkte jag limma samt fylla igen med klar epoxi. Träet finns det ca 200kvm mer av, och det är gratis (från egen lada). Men jag kommer nog köpa mer rejäla knektar när jag vill bygga utan skavanker. Tack för varningen :)
 
  • Gilla
kristofo
  • Laddar…
Ett alternativ till knektar är att använda raka/riktade reglar och fästa klossar i båda ändar så att avståndet är lite mer än bredden. Sedan använder man dubbla kilar som man knackar in och tvingar ihop planken.

Ytterligare ett alternativ är att använda pocket holes. Det funkade finfint när jag limmade ihop två hyfsta breda och långa bitar som skulle bli vangstycke till en trappa. Dock byger detta på att det går att dölja de fula hålen sen...
 
Jag har ibland använt vanliga spännband som komplement till (för få) limknektar. Tycker att det har fungerat någorlunda OK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.