God kväll!

Har nyligen flyttat in i vår villa och givetvis går vi och petar lite i allt man skulle vilja förändra.

Långsidorna av tegelfasaden är målad/täckt i något som vi inte riktigt vet vad det är. Vänligen se bild: https://st.hzcdn.com/simgs/0d12d75d08dfe3b4_9-7836/home-design.jpg

Vet ni vad detta är? Vi vill antingen ta bort det helt för att få fram tegelet alternativt måla (känns som att man ändå behöver ta bort innan målning). Dessutom är fogarna som ni kan se inte släta vilket också känns som något man skulle vilja fixa innan en eventuell målning.

Känner mig ganska lost. Några tips?

Trevlig kväll!
 
De verkar ha slammat teglet före målning.

Är nog inte så lätt att få bort och få det att se snyggt ut. och anledning till slamningen var just att få färgen att sitta bättre...

Är teglet inte bärande så kan ett alternativ vara att putta ut teglet och tilläggsisolera och brädslå väggen istället.
 
Teglet är som "bomm" påpekat slammat, dvs belagt med en tunn puts. Detta var en ganska vanligt metod förr när man använde lite enklare tegel. Är det ett gammalt hus skall man definitivt inte ta bort slamningen.
 
Jag skulle tro att de stänkputsat hela fasaden. Det kan dölja sig en bedrövligt ful tegelfärg därunder, personligen kan jag i vissa fall tycka att stänkputsad tegelfasad kan lyfta en annars tråkig fasad.
 
Tack för de snabba svaren!
Ja, huset är äldre.
Att ta bort låter inte som ett bra alternativ. Det frågan i så fall blir är, hur fräschar man upp en slammad eller stänkputsad fasad? Målet är ju också att få kortsidorna och långsidorna att matcha, inte som idag där kortsidorna fortfarande är omålat tegel.
Slammningen/stänkputsen är på många ställen idag ganska tråkig och behöver fräschas till oavsett.
 
Utgå från det omålade teglet. När man skall måla om en slammad och målad fasad måste man ha koll på vilken färgtyp som använts senast. Bäst på puts är kalkfärger (gammaldags) och silikatfärger. Har man använt någon form av plastfärg, t.ex. akrylatfärg, måste man nog blästra bort färgen.
 
Tack Justusandersson.
Angående det omålade/oslammade teglet. Min spontana tanke baserat på din kommentar är att man också bör slamma dessa fasader och sedan måla samtliga fasader i samma färg? Känns som att oslammat men målade kortsidor blir konstigt tillsammans med slammade och målade långsidor?

Ytterligare en fråga är, skall en slammad fasad vara så "knottrig" som på bilden? Om inte, kan/bör detta rättas till? Baserat på bilder jag sett med slammade fasader verkar de vara mer släta/i form med underliggande tegel.
 
Om slamningen sitter bra skall du absolut inte pilla med den. Slamningens utseende beror helt på vilka ingredienser som använts. (typ av sand etc) Det blir givetsvis snyggast att slamma även gavlarna.
 
Bildgoogla slammad fasad, och bildgoogla stänkputsad fasad. Ser din fasad slammad ut?
 
Skulle vilja säga stänkputsad baserat på "knottrigheten" och ytan i sin helhet: http://www.dinbyggare.se/wp-content/uploads/2015/04/narbild-struktur-stankputs.jpg.
Dock har ju fasaden behålt tegelstrukturen likt en slammad fasad. Detta bör ju dock snarare ha mer med att man stänkputsat jämnt och inte mer i fogarna.

Detta är för mig slammad, vilket inte alls är likt vårat. https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=152563&d=1441482504&thumb=1

Blir troligtvis att i första hand fräscha upp långsidorna (stänkputsade/slammade). Dags att identifiera vad för färg som använts. Antar att en målare får komma och kika på detta :)
 
Det är med största sannolikhet inte färg, det är färgat putsbruk. Du gör bättre i att konsultera en murare.

Man kan stänkputsa själv, en snabb googling gav en apparat för 700:-, men det är lite tradigt att veva....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.