Ska bygga nytt och undrar vad ni som har glasskiva istället för kakel i köket tycker efter ett tag.
Längder på glas? Hur har ni gjort med skarvar? Vad har ni bakom, målat, tapet eller vad?
Någon som har diskbänken framför ett fönster?
Vill veta plus och minus.
 
Redigerat:
  • Gilla
thorsken
  • Laddar…
H
Zango skrev:
Ska bygga nytt och undrar vad ni som har glasskiva istället för kakel i köket tycker efter ett tag.
Längder på glas? Hur har ni gjort med skarvar? Vad har ni bakom, målat, tapet eller vad?
Någon som har diskbänken framför ett fönster?
Vill veta plus och minus.
Hej, det är ganska populärt nu när vi bygger nytt och gjorde de senast på över hundra lägenheter.
så har lite tips till dig.

Bakom ha bara vanlig gips, omålad.
Måla istället baksidan på glaset i den kulören du vill ha glaset blir mycket snyggare. Men se till att måla flera lager så inte limmet lyser igenom.

Försök undvika skarvar mitt på men de är fog som gäller vid skarvar även under och över.
2 ställen du ska tänka till på extra hur du löser de är vid eluttag och framförallt fläkten.
 
hul skrev:
...Men se till att måla flera lager så inte limmet lyser igenom...
Alltså limma fast glasskivan på väggen?
Gör det väl omöjligt att lossa den utan att den går i tusen bitar?

hul skrev:
...men de är fog som gäller vid skarvar även under och över...
Du menar kanske fogmassa? Vilken i så fall?

hul skrev:
...2 ställen du ska tänka till på extra hur du löser de är vid eluttag och framförallt fläkten.
Så hur löser man det?
För oss okunniga amatörer hjälper det inte alla gånger att vi "tänker till".
 
Kompis sprayade glasets baksida svart. vart riktigt bra. tyvärr kan jag inte svara för hur det ser ut såhär 10 år senare för han sålde huset. och skarvar slapp han iomd. uppdelat kök.
 
En vän gjorde detta och då inte väggen var spikrak fick de kapa glasskivan.
 
H
KnockOnWood skrev:
Alltså limma fast glasskivan på väggen?
Gör det väl omöjligt att lossa den utan att den går i tusen bitar?



Du menar kanske fogmassa? Vilken i så fall?



Så hur löser man det?
För oss okunniga amatörer hjälper det inte alla gånger att vi "tänker till".

Nä jag menar inte fogmassa, man limmar fast glaset. finns medel för att lossa skivorna är inga problem alls vi bytte flera som blev fel utan att förstöra varken vägg eller glas.

för uttagen finns de ett bara varianter som kan förenkla, lite svårt att förklara utan bild men ska försöka.
eftersom uttagen sticker ner under överskåpen så måste man jacka ur i glaset för d ska bli snyggt och det är komplicerat och dyrt.
Kan du va smart att släppa ut kablarna mellan överskåpet och glasskivan där fogen kommer och sätta boxen på glaset.
ändå lättare är det att sätta en vanlig golvlist mot överskåpet där man monterar alla uttag i och sätta glasskivan mot den.

Vid fläkten blir de ju även lite speciellt eftersom den ofta inte livar men underkant Överskåp utan kan sluta både högre upp och längre ner.
Det var var knepigt att få till med glaset men är svårt och veta när man inte sett köket i fråga.

Men ett generellt tips som jag sett flera göra som man absolut inte ska göra är att måla väggen i önskad färg och montera ett transparent glas, de tycker jag inte blev snyggt alls.
 
Vi kommer nog att välja en tapet bakom glaset.
Har funderingar på att limma fast uttagen på glaset, sett att en del har gjort så.
 
Angående uttagen hade jag skippat dom där hörnboxarna som jag uppfattar att ni pratar om. Tycker dom är hiskeliga, men är ju smaksak. Istället kan du sätta infällda uttag och när du beställer glaset får dom göra hål för dessa. För uppfästning tycker jag rosettfästen är snygga och diskreta. Vi har bara silikon nedtill, inget upptill och än så länge efter några år är tapeten inte smutsig bakom. Tänk också på hur du vill ha glaskanten slipad, finns lite olika varianter.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…

Bästa svaret

Har satt upp både hörnboxar och vanliga vägguttag, hörnboxar är bra när när man inte har möjlighet att fälla in uttagen eller vill komplettera de som finns. Håller annars med Drövel, planera in uttag och beställ glasskiva med hål i.

Schneider har ett lågt dubbeluttag som monteras i 1,5 dosa, blir riktigt snyggt och bygger mindre än "vanliga" infällda dubbeluttag.

Längden på glasskivan brukar inte vara några problem, nån sida hade 3,3m som maxlängd.

Många leverantörer använder list i över och underkant, fördelen är att du t.ex kan byta bakgrund om du sätter tapet eller något annat motiv bakom.

Jag rekommenderar även att du avslutar glasskivan med en trälist under överskåpen, i denna kan du sen montera t.ex krokar till köksredskap eller fäste för t.ex väggmonterad våg. Har du glas hela vägen upp så är det svårt att komplettera med något som kräver t.ex skruvhål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.