Lite lösa funderingar så här på söndagsmorgonen. Jag hade gärna skaffat en robotklippare men efter att ha studerat manualerna på ett par fabrikat så inser jag att det finns ett stort problem i min trädgård. Jag har en grusad uppfart som skär av hela klippområdet. Det står ganska tydligt att robotklipparna inte vill köra i grus. Då finns det såklart lösningar som att köpa två klippare, stenlägga hela eller delar av uppfarten eller bygga en tunnel för klipparen. Att manuellt flytta klipparen går bort, jag gör detta för att spara tid, inte som teknologisk lekstuga. Om man låter klipparen köra över uppfarten och den får för sig att missa begränsningsslingan kör den dessutom ut på en allmän väg och kanske in till grannen.

Då är min fråga: Finns det någon klippare där man kan lägga in en "transportzon" där den bara ska köra men inte klippa? En sådan funktion borde lösa problemet för mig för jag tror inte den kan köra fast i gruset. Och hur stor sannolikhet finns det att en klippare rymmer över begränsningsslingan?
 
  • Gilla
Fein
  • Laddar…
Lägg upp en ritning på ditt område, så blir det enklare att ge ett förslag.
Att köra ut en klippare till specifika område ska funka, men sedan påbörjas en klippning i oregelbundet mönster och klipparen kan kanske hamna i grusområdet.
 
Ok, visst, men jag ser inte hur någon del av min frågeställning påverkas av en ritning. Här är en i alla fall. Buskar och sådant är ungefärligt utmärkt. Klippargarage kan egentligen placeras var som. Baksidan är svårforcerad för mig och därmed oframkomlig för en klippare.
Enkel ritning över en tomt med markerat hus, garage, grusplan, uppfart, stenmur samt buskar och slänter indikerade med gröna punkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som etompau skriver så behöver det inte vara ett problem att låta roboten passera en grusad uppfart. Så länge passagen är minimalt smal så att roboten inte åker in och klipper. Men visst, den kommer troligen hitta in någon gång men om det är så sällan behöver det inte vara något problem.

Antingen hittar roboten ut genom att följa kantslingan ut alternativt en guidekabel. Vad jag känner till så finns det ingen robot som kan konfigureras att inte klippas inuti en transportzon.

Att en robot rymmer över slingan är ytterst ovanligt. Jag skulle säga att du kan räkna med att det aldrig kommer hända med en modern robot. Det som kan hända är däremot att den halkar utanför slingan och stänger av sig. Det också ovanligt.

Du skulle kunna lägga slingan så här med guidekabel:
Illustrerad karta över en trädgård med markerade gränsslingor för en robotgräsklippare, inkluderar uppfart, hus och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Beroende vilken robot du väljer så kan bredden mellan slingan i passagen ligga mellan ca 70-100 cm från varandra. Du får experimentera vad som är minimum.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.