Hej!

Någon som vet mellan tummen och pekfingret hur stor del av den totala materialkostnaden som utgörs av virke när man bygger ett trähus?

Finns det stora pengar att spara om man har tillgång till egen skog?
Jag har ingen aning om hur myckety det kostar att få allt bearbetat hos en såg...

Mvh
Danel
 
Har du skog själv eftersom du frågar?

en bya såg borde inte vara så dyr för vidareförädlingen men däremot så måste ju virket torka. och det tar en jävla massa plats plus att en del av det kommer att slå sig, få torrsprickor och annat så det försvinner en del material samt en massa tid.

mvh
jonas
 
Ja det kan man säga, skog om ägs av anhöriga...

Ja det är helt klart att det bli en del "besvär" med avverkning, transport, sågning, torkning, förvaring m.m.

Det är just därför det skulle vara intressant att veta hur stor besparing det ger =)
 
Jag har för mig att du kan sälja av din egen skog och i utbyte få färdigt och torrt virke.


 
Är det fin fura eller gran är det värt att såga själv.
Jag sågade upp en hel del själv. Speciellt ytterpanel kan man spara en hel del. Dessutom kan man ju få de mått man vill ha för att på så sätt undvika onödiga skarvar och eller spill.
Bara på panelen sparade jag c:a 20000 kr. På stommen sparade jag kanske 15kkr.
Dessutom fick jag virke över som skall bli en gäststuga och en carport.
Kostnad för att såga upp virket var 1000 kr/kväll, 3 kvällar, dvs. 3000 kr
Fälla träden kostade kanske 500 kr i bränsle och sågkedjekostnad.
Trots allt ganska bra utbyte rent ekonomiskt.
(Jag använde till och med detta virke till takstolar, inga problem :cool:)
 
Det går inte att svara på grundfrågan utan att veta omständigheterna.

Visst går det att spara pengar, men det förutsätter att man har gott om tid, skogen ligger nära hemmet och att man redan har den utrustning som krävs. Dessutom måste ev transporter kunna lösas smidigt.

Låt säga att du får träden gratis men måste betala allt annat, vad kostar det ?
Jag tar några siffror ur huvet så se det inte som några absoluta sanningar :-?
* Huggarutrusning (motorsåg + skyddsutr) = 10000kr
* Bilresor till/från skogen = 18kr/mil
* Egen tid = ?????
* Skotning, dvs framkörning ur skogen = 50kr/m3
* Transport med timmerbil = 120kr/mil alt 650kr/tim
* Vägavgift på enskilda skogsbilvägar = ???
* Sågning ("svart i bodsåg") = 500kr/tim + hantlangning
* Stapling/torkning i 3-6 månader = ?????
* Täckmtrl för ovanstående (pressenning/plåttak) = ?????
* Transport till bygget = Samma som för timmerbil
* Sågutbyte = 50%

Själv har jag egen skog 7 mil hemifrån och även tillgång till sågverk men kan inte se någon vinst med att avverka själv, jag har dessutom inte tid.

För att belysa det har jag ett praktiskt exempel från denna vinter.
Min far som är pensionär har gallrat ett område manuellt, dvs med motorsåg och lejt en skotare för framkörning till väg. Därefter har virket sålts till skogsägarföreningen för 210kr/m3 (enbart massaved i förstagallring). Kostnad för skotning ca 50kr/m3 Alltså summa ca 160kr/m3 minus några kronor för vägavgifter och snörjning (observera att inga kostnader för resor och bränsle räknats in här).
Samtidigt har ett annat område på samma skifte gallrats maskinellt av ett stort skogsbolag, även det förstagallring. Där betalades 157kr/m3 inkl allt (avverkning, skotning, vägavgifter och snörjning). I det fallet räckte det med att lyfta telefonluren för att få jobbet utfört.
Slutsatsen blir då att man faktiskt förlorat pengar på att göra jobbet själv.
För min pensionerade farsa var det väl skitsamma om det han inte fick något för timmarna han lagt ner för han trivs med att vara i skogen, men för min del som har ett jobb att sköta är valet lätt..

 
Självklart beror kostnad för förädling av virke av vilka kontakter man har samt var i landet skogen ligger, men har man skog i närheten av bostaden samt nära väg är det definitivt värt att såga. Det blir mycket virke av en full skotare. Dessutom är det skönt att vara ute i skogen och jobba lite nu under senvintern. :)
 
Jag tycker att den stora fördelen är att man kan välja redan i skogen vad men ska göra av stockarna, när jag högg för några år sedan till garagebygge och husrenovering så hade jag i princip koll på varenda stock och apterade rätt längd till t.ex bjälklag i garage, väggreglar, takstolar, golvplank.
Man har ju även möjlighet att välja utifrån kvalité vad man gör av stockarna, en frodvuxen, grov och kvistig gran är kanske inte lämplig att göra takstolsvirke av t.ex.

Sågade även björk till två mindre golv samt en trapp, 41 mm till golv, 50 mm till trappsteg och 60 mm till vangstycke.

Att såga breda skär på klingsåg är inte att rekommendera, vi sådade då golvplank upp till 350 mm, och det var svårt att såga jämntjockt eftersom klingan blev för varm och vek av i överkant.

Förra året engagerade jag och en kompis istället en mobil bandsåg i en vecka,
(alltså Mohammed kom till virkesberget istället för tvärs om  ;))
Detta var grejer det, sågade då furuplank upp till 450 mm med otroligt exakta mått  :)

En Woodmizer var det, rekommenderas verkligen, mina 125 stock sågades väl upp på 2 normala arbetsdagar, hälften/hälften 1 och 2" + lite special.
Inte heller massa jobb med att rikta stockar, då all riktning skedde hydrauliskt........att såga grovt timmer på "bonnsåg" kan ju vara ett riktigt slavgöra.

Ett annat tips gällande 2" virke (om man orkar) är ju att såga så brett som möjligt och sedan själv klyva fram klenare reglar när plankan är torr, t.ex 2"2 och 2"4 vill gärna vrida sig när man torkar dom.
Dock inom rimlighetens gräns..........sågaren tyckte i.a.f att det var väldigt roligt när man fick bära 2"14 från sågen  :p

Har på olika sätt också kommit över lite roligare trädslag som jag sågat i samband med annan sågning, har därför nu lönn, ek, en, lärk, furu, alm, hassel, al, björk som ligger på tork.
Ska också försöka såga lite mer al, plus en del asp och ask denna våren.

Men ska man såga i egen regi så gäller det nog att man är intresserad av själva huggningen och allt runt ikring, samt äger eller i.a.f kan låna motorsåg, traktor, e.t.c.
Ska man börja räkna timmar så spricker nog kalkylerna.  ;)
 
Tack för alla tips :)
 
  • Gilla
Olds98
  • Laddar…
sälj några träd å köp virke för stålarna :surprised:
 
Vi sålde stockarna och köpte virke för pengarna. Inte värt besväret att såga, torka, förvara...

vi hade myror i brallan och ville börja bygga direkt. Ångrar oss inte :D, flyttade in för fem veckor sedan.
 
Några bilder och fakta från årets sågning med tidigare nämnda såg:
(även visat i trädgårdskategorin ja)

Träden fick jag av folk jag känner, "gratis mot fällning och borttransport"

Här är en bild när vi sågar den i särklass grövsta stocken, har för mig jag ur den fick ut 9 st 2"9, 9 st 2"7 + ca 6 st breda brädor  :)
Största stockdiameter för den sågen är ca 90 cm.

255qrrt.jpg

Blev ur 28 stockar 93 st 2" upp till 10" bredd, 43 st 1" och 3 st 6"6 fyrkanter.
(då allt virke ligger med toppen åt detta hållet så ser det kanske ut att vara mer vankanter än det egentligen är)

255rzi8.jpg

Så här transporteras sågen alltså, det är som sagt en Amerikansk såg av fabrikat Woodmizer, motorn är en liten Lombardini turbodiesel.

255s32a.jpg

Detta virke sågades på 3 tim och 45 min, sågningen kostar 390kr/tim, alltså kostade det 1462.50 kr + moms  :)

Så ut i skogen med er  ;)

 
Men ska man såga i egen regi så gäller det nog att man är intresserad av själva huggningen och allt runt ikring, samt äger eller i.a.f kan låna motorsåg, traktor, e.t.c.
Ska man börja räkna timmar så spricker nog kalkylerna.
Håller med men visst lönar det sig. Likaväl som att sitta still på ändan och glo på TV kan man väl göra vad man kan för att få ner kostnaden för ett nybygge.
Har en kompis som sågade allt sitt virke samt gjorde fönstrerna själv med eget virke.
Han planerade bygget fem år i förväg.
 
Helt allvarligt, det är inte virket som kostar. Har du ett arbete och skall bygga själv har du säkert fullt upp ändå. Mantimmar är det som kostar i Sverige. Se till att bygga hus i stället. Sätt dig ner med Excel och gör en kalkyl över alla delarna i ett hus så ser du.

Jag tror du skall satsa på att bygga hus i stället för att såga virke. Har du bra kontakter så är det nog mer ide att leta reda på billiga partier med byggmaterial.

Det som verkligen kostar är markarbeten, VA samt hushållsmaskiner och värmesystem, där lönar det sig att lägga ner lite arbete. Snickerier typ lister är också vidrigt dyra, skuller tro att det lönar sig att fräsa själv om man har tid och kan köpa bra virke.
 
Kan väl hålla med om att virkeskostnaden är en liten del givetvis beroende på hustyp.
I mitt fall är vikeskostnaden ca 5% och säg att du kan få ner den till hälften knappt det lite drygt så blir det en besparing för min del på ca 50 000.
Gör du allt själv så blir det ju billigar kanske att du kan spara 100 000 på en relativt lite insatts som dock kräver planering några år i förväg.
Vill man göra det och har tid och ork så är det väl upp till var och en.
Jag var själv inne på iden att bygga ett så bra hus som möjligt till en så låg peng som möjligt.
Har snickar utrustning maskiner så jag planerade även att göra kökstommar och luckor själv samt innedörrar mm. Det blir ju lite som en hobby då samt att tillfredställelsen när det är klart blir större.
Nu blev det inte så mest pga att vi behövde starta bygget långt tidigare än vi först planerade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.