Hej. Har tagit upp mitt Stenvall i en annan del av ett annat syfte, men jag tänkte höra följande.

Jag har ett stenvalv, säkert en gamal matkällare. Men ska jag börja nyttja detta vill jag ju kvalitetssäkra taket, hur kan man göra? Är massa gräs ovanpå, man ser inte källaren alls från utsidan så att säga. Men tips på detta? Vill gärna inte ställa mig på "taket" och hoppa så att säga.

Gammalt stenvalv som är mörkt och har tegelvälv i taket, synliga stenmurar, med lite skräp på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där ser ut som ett tegelvalv tycker jag.

Om du inte ser synliga sprickor eller sättningar eller vittrade stenar eller bortvittrat bruk så är allting bra för det mesta. Vanligaste orsaken till att valv rasar är att sidoväggarna sättnar eller pressas ut av trycket från valvet.

Personligen skulle jag gräva bort jorden ovanpå och täcka valvet med till exempel platonmatta och återfylla. Då regnvattnet inte sipprar igenom valvet minskar risken att stenar och bruk vittrar och tappar hållfastheten. Förr var det mycket vanligt att bygga tak av trä ovanpå välvda källare för att leda bort regnvatten.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
Fysikens lagar torde ju göra att ett valvtak inte bara rasar rakt ner, utan krafterna sprids ut åt sidorna. Därför är det högst troligt som heimlaga säger (förutom att han brukar ha rätt :) ) så att sidoväggarna är dem som får ta smällen.
Givetvis kan man säkert slå ur stenar rakt ner om man verkligen vill, men ens då lär det bli tufft :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.