Har ett mindre äldre hus med oljepanna i källaren och befintligt radiatorsystem.
Årsförbrukningen av olja är kanske 1,5-1,8-2,0 m3 beroende på hur kall vintern är.

Planlösningen invändigt är nästan ungefär som ett U lite grovt beskrivet.

Funderar på luftvärmepump.


Men vet inte hur väl luftvärmen sprider sig?

Planlösningen är ju inte direkt öppen och luftig.
Placeringen av luftvärmen bör av praktiska skäl ske i överkanten i U:et vid något av benen. Det är sydläge och elcentralen finns i den delen.

Nästa krux är källaren som blir av med sin uppvärmning när pannan försvinner.
En egen värmepump till källaren?
Eller en värmepump med två innedelar?

Sen är det det där med varmvatten också...en mindre elberedare löser väl det kruxet antar jag.


Jag vet att en bergvärmepump eller en luft/vatten skulle lösa mycket av problemen men då huset används sparsamt känns det inte helt relevant med en investering av den storleken i nuläget. Kanske någon gång i framtiden möjligen...
 
Jag skulle se över om pannan inte går att konvertera till pelletseldning av flera anledningar.

Du kommer få problem med värmefördelningen i huset, och behöver stötta med elelement dit värmen inte når i Uet.
Husets ventilation upphör när du slutar elda i källaren och inget värmer skorstenen.
Pellets är billigt, och du kan hitta billiga beg anläggningar på tex Blocket, även komplett med panna om din egen inte funkar.

Jag bor själv i ett hus från 1958 i originalskick på 85 kvm + 85 kvm källare, hela huset uppvärmt, vi eldar upp pellets för 15.000:- per år ink varmvatten.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
en duo eller 2st värmepumpar av bra kvalite och en elberedare är nog inte så långt ifrån vad en komplett vettig luft/vatten anläggning kostar !

Ta hem några återförsäljare av luft/luft och luft/vatten så får dom kika på plats och ge förslag , skiljer det massor av slantar så kanske valet blir lättare.
Fördelen med en luft/luft är att du kan köra kyla dom varma dagarna sommartid och det kostar inte många kronor.
 
Hur stort är huset? Byggår?
Kanske en skiss/ritning över planlösningen skulle hjälpa till med analysen också.
2 m3 olja motsvarar ju 20.000 kWh, vilket inte är så lite.
(Vi gör av med <5.000 kWh på vårt heltidsboende)

Om huset används sparsamt; är det för att det är en sommarstuga?
 
Om det är sydläge och var el-centralen sitter spelar ingen roll, det viktiga är att luftluftvärmepumpens innerdel sitter lämpligt för att få bästa spridningen på värmen. Förmodligen i "botten av U:et" där luften kan spridas ut i de båda "benen". Sedan en luftluft till i källaren. Skorstensstocken behöver skyddas när man byter till värmepump. Själv skulle jag inte tvekat i att investera i en luftvattenvärmepump, har kommit många bra modeller de senaste åren.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Hur stort är huset? Byggår?
Kanske en skiss/ritning över planlösningen skulle hjälpa till med analysen också.
2 m3 olja motsvarar ju 20.000 kWh, vilket inte är så lite.
(Vi gör av med <5.000 kWh på vårt heltidsboende)

Om huset används sparsamt; är det för att det är en sommarstuga?
Det är ca 70-75 m2 nånting i bostadsplanet. Också källare under det. Byggt ungefär 1955.
Har ingen skiss tillgänglig här just nu. Ingen sommarstuga utan ett året-runt-hus. Är bara lite svårt att vara på två ställen samtidigt.

Comfort Thomas skrev:
en duo eller 2st värmepumpar av bra kvalite och en elberedare är nog inte så långt ifrån vad en komplett vettig luft/vatten anläggning kostar !

Ta hem några återförsäljare av luft/luft och luft/vatten så får dom kika på plats och ge förslag , skiljer det massor av slantar så kanske valet blir lättare.
Fördelen med en luft/luft är att du kan köra kyla dom varma dagarna sommartid och det kostar inte många kronor.
Jo, det kan ju vara en idé att ta in några förslag. Undrar bara vart jag skall vända mig...:wow:
En lokal värmepumpsfirma kommer aldrig över min tröskel igen sedan dom blåste mig för ett tag sedan i ett annat hus, allt för att tjäna några tusen extra som dom inte jobbade en minut för. En annan lokal värmepumpsfirma kom aldrig och hjälpte mig med ett annat litet problem jag hade trots att det var tider inbokade för detta ett par gånger.
Kylfunktion kan ju vara bra men om man nyttjar huset i en mindre grad så är det inte någon prio på kylfunktionen som då blir använd ganska sparsamt.


Rikard Gjersvold skrev:
Jag skulle se över om pannan inte går att konvertera till pelletseldning av flera anledningar.

Du kommer få problem med värmefördelningen i huset, och behöver stötta med elelement dit värmen inte når i Uet.
Husets ventilation upphör när du slutar elda i källaren och inget värmer skorstenen.
Pellets är billigt, och du kan hitta billiga beg anläggningar på tex Blocket, även komplett med panna om din egen inte funkar.

Jag bor själv i ett hus från 1958 i originalskick på 85 kvm + 85 kvm källare, hela huset uppvärmt, vi eldar upp pellets för 15.000:- per år ink varmvatten.
Pellets kräver ju uraskning och sotning titt som tätt. Det är jag inte sugen på. Inte heller sugen på att ha pannor som brinner utan en tät tillsyn och övervakning.


Josth skrev:
Om det är sydläge och var el-centralen sitter spelar ingen roll, det viktiga är att luftluftvärmepumpens innerdel sitter lämpligt för att få bästa spridningen på värmen. Förmodligen i "botten av U:et" där luften kan spridas ut i de båda "benen". Sedan en luftluft till i källaren. Skorstensstocken behöver skyddas när man byter till värmepump. Själv skulle jag inte tvekat i att investera i en luftvattenvärmepump, har kommit många bra modeller de senaste åren.
Sydläget och elcentralens placering är inte enda fördelen med att ha värmepumpen i toppen av U:et. Det är också så att under underkanten av U:et finns det två sovrum. Och att ha en surrande värmepump utanför sovrummen går helt bort. Är känslig för (o)ljud då jag skall sova.
Sen är det så att då dessa sovrummen är mindre än rummen i toppen av U:et så är det ingen som helst fördel med att ha värmepumpen där, det blir ännu sämre värmespridning att sätta något där.
Men jag förstår din tanke och det är ju inte så lätt att veta hur det ser ut i praktiken när jag säger att det ser ut som ett U. :rolleyes:

Jag har för mig att det är ett standardhus det här, tror det hette nånting i stil med Bostadshus 105, 106 eller 107. Byggdes väl mycket på 50-talet bl.a. och jag får googla lite och se om jag hittar något som stämmer överens.
 
2m3 olja är 20000kwh, men så mycket får man ej ut, kanske 16000kwh.

Som föregående säger, kolla luftvatten, då får man allt, alt luftvärmepump, och mindre Vvb.

Men pellets är smart, om pannan annars är okej, samt att du har nånstans att förvara pellets i närheten av pannan..hade nog valt denna lösning.

Vad kostar oljan? Funkar denna bra? Alt köra olja och luftvärmepump...billig olja går väl att ragga?
 
Husqvarna220Ac skrev:
2m3 olja är 20000kwh, men så mycket får man ej ut, kanske 16000kwh.

Som föregående säger, kolla luftvatten, då får man allt, alt luftvärmepump, och mindre Vvb.

Men pellets är smart, om pannan annars är okej, samt att du har nånstans att förvara pellets i närheten av pannan..hade nog valt denna lösning.

Vad kostar oljan? Funkar denna bra? Alt köra olja och luftvärmepump...billig olja går väl att ragga?
Oljan går väl på drygt 12500 kr / m3.

Pellets är inte så intressant. Ville inte ha brinnande pannor utan tillsyn under längre tider. Vill inte heller skaffa saker som behöver tillsyn och underhåll titt som tätt. (Aska och sota)

Pannan är från 1965 och ok i övrigt. Men hade gärna blivit av med oljetanken inomhus...
 
Oljan brinner också ;)
 
Luftvatten klart bästa alt, bästa helhetslösningen, men skulle välja krallig luftvärmepump..
 
Kloge skrev:
Oljan brinner också ;)
Ja, det är jag medveten om. Är ju även därför jag letar annat värmesystem...oljan är dessutom ett dyrt alternativ så mycket talar emot detta alternativ.



Husqvarna220Ac skrev:
Luftvatten klart bästa alt, bästa helhetslösningen, men skulle välja krallig luftvärmepump..
Krallig = kraftig ??
 
KnockOnWood skrev:
Hur stort är huset? Byggår?
Kanske en skiss/ritning över planlösningen skulle hjälpa till med analysen också.
Så här ser det ut i entréplanet:

Översiktsbild av entréplan för ett hus med märkningar för två sovrum, vardagsrum, kök, matsal, WC och veranda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Bildkälla: Bilden är lånad från en annan tråd här på forumet.
 
Redigerat:
Ja precis.., bra med en stor värmepump, eftersom effekten faller när den behövs som mest..

6kw värmepump tror jag du klarar dig med..vi värmer hela huset på 148kvm vid många minusgrader.
 
Redigerat:
Husqvarna220Ac skrev:
Ja precis.., bra med en stor värmepump, eftersom effekten faller när den behövs som mest..

6kw värmepump tror jag du klarar dig med..vi värmer hela huset på 148kvm vid många minusgrader.
Just den där såg jag inget pris på. Men känns som om dom där pumparna går upp mot runt 70000 och sen tillkommer installationen ovan på det. En affär på kanske upp mot 100000 innan det är klart.

Ett alternativ kan ju vara en sån här i källaren: https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/panasonic/panasonic-hz9
och en sån här med två innedelar i bostadsplanet:
https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/daikin/daikin-siesta-rm2
landar på 45000 totalt med installation.

Då kvarstår kruxet med varmvattnet. Å andra sidan kan ju varmvattnet kanske fortsätta gå via oljepannan så som det gör idag och vara avstängt när man inte är där. Då blir det inte så kostsamt även om det värms med olja de gånger det är i drift.
Varmvatten behöver man inte ju hela tiden men värme behöver huset hela tiden.

Skulle det bli långvariga köldknäppar så finns ju oljepannan kvar i så fall att ta till om det skulle behövas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.