Önskar input/förslag på lämplig storlek samt märke på luftvärmepump till mitt nya garage.
Garaget blir 7,5x10,8m = ca 80m2. Garageutrymme med 3m takhöjd på 7,5x,7,2m = ca 55m2. Kommer dela av med ett separat förråd/snickarverkstad som blir 7,5x3,6m och över denna del kommer jag ha ett loft med öppning in mot garagedelen.

Ska storleken på pumpen styras av arean eller totala volymen?

Alla tipps och förslag mottages tacksamt!
//Funkis
 
Beror väldigt mycket på garagets isoleringsstandard. Går t.ex. att räkna ut effekt- och energibehovet på energiberakning.se om man vet hur konstruktionen blir. Det är ju volymen och klimatskälets omslutande area plus ventilationsflödet som är avgörande.
 
Och vilken temp, 80kvm så räcker en 6w värmepump gott.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Okay, var kanske lite för knapphändig info... Platta med 200 cellplast, väggar mineralull 200mm och tak mellan 250 och 300 mm. Temp underhåll på 10-13 grader men önskar kunna ha bra mektemp typ 18-20 vid behov. Ska kolla på Energiberäkningar och se om det kan hjälpa mig i mitt planerande. Vill inte hamnar läget att jag väljer en för liten pump samt tror jag kommer att välja något av de större märkena, har googlat på Panasonic och de verkar klart intressanta. Men hoppas att få lite mer input här från er som har lite bättre koll. Så gärna mer input! //Funkis
 
  • Gilla
dannej83
  • Laddar…
Mest effekt för pengarna är nog Mitsubishi FH35VEHZ.
Den ger 4,3kW vid -15 grader, tiita inte bara på vad en modell ger vid +7 som många fabrikat bara uppger då det är vid riktig kyla som effekten behövs och effekt bör redovisas inkl avfrostningar.
Lite osäkert vilken volym du får då det är något loft också.
Men räknar du på att du behöver ca 70W per kvadratmetet inkl loft så ligger du nog ganska rätt vid -15 grader ute.
Är det ett köldhål du bor i eller om du kommer ha utökad ventilation så krävs det mer.
 
Kolla också hur lågt du kan ställa in värmen på, många har 16 grader som min temp.
 
Vi är nöjda med vår Fh35, men synd att det är en gammal modell som ej verkar utvecklas mer, med osmart avfrostning.

Alla effekter på luftvärmepumpar anges vid +7, ingen större skillnad med fallande temp, alla rasar nog lika mycket.
 
Kollat lite på FH35 men som du säger Husqvarna så verkar den lite "äldre"... Att styra pumpen via en app vore ju också riktigt najs så man kan sitta inne i värmen och öka tempen i garaget innan man går ut och mekar 👍 Är det bara en tilläggsmodul eller måste det vara integrerat redan från start?
 
Vissa har inbyggd Wi-FI, annars finns modul att köpa för fjärrstyrning, kollade på Samsungen, ångrade lite att jag tog den..
 
Googlat lite på Samsung Smart 9, någon som har den och kan ge lite feedback? Verkar prisvärd om man ska prioriterar wi-fi styrning. Ska man köpa till funktionen är det ju relativt dyrt, ca 2-3000kr för någon modul... En riktig djungel det här med luftvärmepump 🙈
 
Menade att INTE ångrade att jag tog den, samt att den har smart avfrostning, och mycket effekt.
 
Ingen som har en Samsung Smart 9 och kan ge lite omdöme runt den?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.