Hej! Jag har precis gett mig in i hemautomatiseringsvärlden och kör Z-Wave med Fibaro Home Center 2.

Jag har sen innan ett antal uppsättningar av en återfjädrande tryckknapp kopplad till en dimmer som i sin tur är kopplad till en elektronisk transformator (output 12V till flera Halogenspottar). Så i teorin borde det vara enkelt att helt enkelt byta ut dessa mot motsvarande Z-Wave-kompatibla dimrar.

Men - och nu till mitt problem - jag har ganska hög belastning på de dimrar som jag har idag (500W) och jag hittar ingen 500W dimmer som har Z-Wave och klarar elektronisk transformator.

Fibaros egen dimmer 2 verkar bara jobba upp till 250 W (https://www.zwavesverige.se/manualer/allt-du-behover-veta-om-fibaro-dimmer-2-gen-5)
Aeon Labs dimmer (Clas Ohlson) verkar klara upp till 600 W men inte elektroniska transformatorer (http://www.clasohlson.com/se/Inbyggnadsmottagare-dimmer-Aeon-Labs-DSC19103,-Z-wave/36-5745)

Är det någon som har koll på hur jag kan lösa detta?
 
Jag har ingen konkret lösning, bara några principiella alternativ att leta bland. Det uppenbara i ditt fall vore att styra dina befintliga dimmers med en tryckknapp precis som du gör idag. Då är frågan bara om det finns Z-puckar som kan agera tryckknapp, jag har ingen aning.

Annars blir det ju svårt. Om det inte finns trådlösa puckar med nödvändig dimmereffekt så måste det finnas puckar som kan styra dimmers eller drivdon med inbyggd dimmer med "push" eller "1-10 V" eller "PWM" eller någon annan metod. Jag känner inte till dimmers som fungerar som "förstärkare", dvs dimmers som själv styrs med en "dimmersignal" i form av en klippt sinusvåg.

Classes puck säger dels att den inte är avsedd för induktiva laster och dels säger supporten att den inte är avsedd för elektroniska drivdon, så vad är den då avsedd för??
 
E
Bo.Siltberg skrev:
Classes puck säger dels att den inte är avsedd för induktiva laster och dels säger supporten att den inte är avsedd för elektroniska drivdon, så vad är den då avsedd för??
Clas ohlson har kanske köpt en gammal glödlampsfabrik, så för att säkerställa framtida försäljning kränger de ut dimrar som endast klarar rent resistiva laster
 
ulfemil skrev:
Hej! Jag har precis gett mig in i hemautomatiseringsvärlden och kör Z-Wave med Fibaro Home Center 2.

Jag har sen innan ett antal uppsättningar av en återfjädrande tryckknapp kopplad till en dimmer som i sin tur är kopplad till en elektronisk transformator (output 12V till flera Halogenspottar). Så i teorin borde det vara enkelt att helt enkelt byta ut dessa mot motsvarande Z-Wave-kompatibla dimrar.

Men - och nu till mitt problem - jag har ganska hög belastning på de dimrar som jag har idag (500W) och jag hittar ingen 500W dimmer som har Z-Wave och klarar elektronisk transformator.

Fibaros egen dimmer 2 verkar bara jobba upp till 250 W ([länk])
Aeon Labs dimmer (Clas Ohlson) verkar klara upp till 600 W men inte elektroniska transformatorer ([länk])

Är det någon som har koll på hur jag kan lösa detta?
Jag har samma problem som du, behöver dimmers som klarar 500W. Har inte hittat någon som motsvarar Fibaros gamla 500w dimmers som det blev säljstopp på...

Eon labs har jag testat och de klarar inte osrams elektroniska transformatorer.

Någon som hittat 500w z-wave dimmers?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.