Hej.

Har hamnat i en situation jag inte är helt nöjd med.
Vi har bokat ett boende för vår semester. (va novasol. dvs förmedlingsfirma) Barnen ser fram emot detta väldigt mycket.
Vi har bokat och betalt. Två dagar efter bokning fick vi ett bekräftelsemail på bokningen.
Nu någon vecka senare får vi ett mail :

Vi är ledsna att behöva informera er att det hus ni har bokat, SXXXXX tyvärr inte längre är tillgängligt för uthyrning under perioden på grund av

ett kalenderfel.

Vi vill därför erbjuda er följande semesterbostad som ersättning:

Sen listas två hus som vi inte tycker att motsvarar det vi först bokat.
Det ena saknar internet. Ja jag vet att det låter fånigt men situationen är den att jag kommer att behöva jobba delvis under vår semester. Det andra som inte är lika kul är att det första huset vi bokat låg på en camping. Detta ligger på samma tomt som ägaren bor.

Jag tycker det här med "som ersättning " låter fint på pappret. Men eg är det de säger att två andra hus som inte lockar oss lika mycket som det vi bokat är bokningsbara.

Jag undrar vad jag har rätt att kräva här eg. Har inte vi ett avtal som de nu bryter. Och vad för kompensation kan jag kräva här? Jag har förståelse för att de inte kan trolla med knäna eftersom det är ett atraktivt semesterområde så beläggningen på det mesta är nog hög.
 
Redigerat:
Avdrag på priset om ersättningsbostäderna inte har samma standard
 
Jo men hur beräknar jag ett sådant krav? En sak är som sagt att ersättningshuset står på en tomt. Jag tycker inte det ger samma privacy som man vill ha på semestern tex. Finns andra saker som vi vägt in i boendet när vi valt. Dvs hur rum , sängar etc ser ut. Sen var just internet viktigt för oss för att man ska kunna kombinera med arbete och på så sett få en längre ledighet med barnen.
 
  • Gilla
Joakim Nilsson
  • Laddar…
Jag vet inget om förhållandena på platsen, men jag har däremot svårt att se att det skulle bli mer "privat" på en campingplats än som enda semesterboende i ett hörn av en stor trädgård.

Internet kopplar ju de flesta upp sig via GSM/mobilnätet numera. Funkar inte det för er?
 
KnockOnWood skrev:
Jag vet inget om förhållandena på platsen, men jag har däremot svårt att se att det skulle bli mer "privat" på en campingplats än som enda semesterboende i ett hörn av en stor trädgård.

Internet kopplar ju de flesta upp sig via GSM/mobilnätet numera. Funkar inte det för er?
Om man ska låta mobil agera router så tar datapaketet slut rätt fort. Finns lite andra aspekter med. Campingen har vattenland med gratis tillträde för de boende, lekplatser etc Och andra saker för barnen som vi värderar högt och går miste om.


Ang mer privat så var jag inte helt tydlig. Det hanldrar om ett paRhus på tomtägarens där de skrivit så fint att "man har en egen del av terassen"
 
Redigerat:
OK, så då är det väl bara att tacka nej, eftersom det ni bokade inte fanns tillgängligt.

Och så leta vidare.
Det är ju bara början på april ännu :)
 
Tacka nej och acceptera detta som om något inte hänt och förstöra barnens semester?

Jag hade kunnat förstått om de hört av sig någon dag efter att vi gjort bokningen och sagt att det blivit något fel. Men när man får en bokningsbekräftelse två dagar senare sen dröjer det över en vecka innan man får tillbaka att boendet vi bekräftat finns inte tillgängligt.

Du får gärna förklarar för mig varför man ska acceptera att andra parten bryter ett avtal. Annars så vore jag mer behjälpt med svar på den juridiska biten om vad jag har rätt att kräva så jag kan vara väl förberädd när jag tar en diskussion med dem.


Om du beställt och betalt en audo och bilfirman säger att du får en fiat istället. Så tror jag inte du skulle uppskatta kommentarer som varför fungerar inte en fiat för er?
 
Redigerat:
Nu är det en bokningsfirma och de kan knappast ha 100% koll på hur bokningarna kommer in på olika boenden. De har gjort en miss och försöker nu kompensera det med andra alternativ, som inte passar er. Troligen står det något i deras avtal att de kan göra så. Då är det tyvärr bara att göra som KoW säger och söka något annat.
 
Har du läst igenom allt det finstilta i ert avtal?

Där kan finnas undantag och specialvillkor som uthyraren kanske stöder sig på.

PS
Tvåa på bollen
 
Redigerat:
  • Gilla
dthompa
  • Laddar…
Det som står är "the usuall bulshit" om att de har rätt att bryta avtalet om det blir krig eller naturkatastrof etc.

Sen finns det en del om att om avtalet inte går att genomföra pga saker utanför deras kontroll som "ägaren bryter avtalet", executiv auktion eller liknande"

Jag tycker definitivt inte att detta är "liknande". Visst skulle kunna vara så att ägaren brutit avtalet. Men de formulerar det som de förmedlar ett avtal mellan oss och husägaren så isf är det väl mot dem jag ska kunna ställa mina krav.
 
Men om ni tar det som saknar Internet och använder en mobil lösning så kan ni be om avdrag för vad 100GB internet kostar.
 
Jag har varit med om en lite liknande situation, men det gällde ett Hotell i USA.

Jag skulle bo där i 3 nätter. När jag kom fram så hade de "tyvärr" dubbelbokat första natten. De erkände att det var för att en stor gruppresa med ett par hundra gäster hade bokats in. Antar att då åker man ut som ensam.

Nåväl de skickade över mig till hotellet på andra sidan gatan där jag fick en minisvit istället för mitt bokade vanliga rum. De betalade sviten på det hotellet och krediterade mig dessutom för första natten av de 3. Jag fick byta till mitt bokade rum andra dagen. Men jag fick som sagt ett mycket bättre rum gratis, som kompensation för att jag blev tvungen att flytta fram o tillbaka. Behövde alltså bara betala för 2 nätter.

Jag var ganska nöjd.
 
D
Internet borde ju kunna lösas.
Kan ni inte komma med mot erbjudande?

Säga att ni måste ha internet.

Det du nämner att Campingen har som ingick grattis. Kunde inte det vara ett krav från er sida att ni ska ha tillgång till det kostnadsfritt från er sida.

Om nu ersättningsboendet inte är för långt bort.

Sedan lägga på ett avdrag på säg 20% då ni inte fått det ni bokat och ville ha.
 
Det är något sådant jag vill komma fram till. Vill be om något som är rimligt, men vill ha lite kött på benen så jag inte är ute och cyklar. Tex att de får stå för höjning av mitt datapaket och inträde till vattenlandet som skulle ingå i det andra. Det som jag känner är lite fullt är att de erbjuder ett annat boende rakt av och när man gräver i det så är det de erbjuder 2000 billigare. Återbetalning av mellanskillnaden är inte något de fört på tal....
 
Har du över huvud taget diskuterat detta med uthyraren?

Ett Internetforum kan ju inte lösa dina problem i detta mellanhavande mellan dig och uthyraren..
Du måste ju vara lite mera på och framställa dina åsikter och krav till uthyraren!

För övrigt:
Det är bara början på april nu.
Det borde ju finnas massor med möjligheter ännu att hitta ett trevligt semesterboende till i sommar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.