Vi ska lägga nytt golv i vardagsrummet som har gammalt grangolv. Pga en utbyggnad med masonitskiva funderar vi på om vi ska: 1) Bryta upp allt golv för att kika hur det ser ut samt kanske tilläggsisolera lite för att minska draget 2) Lägga nytt golv ovanpå det gamla trägolvet/masoniten.

Huset är ett gammalt sommarhus från 1924 och isolerat med sågspån. Kan säkerligen vara rätt dragit på golven på vintern. Mina frågor är:

- Skulle ni ta bort befintligt golv eller lägga nytt ovanpå?
- Om man lägger ovanpå, hur gör man med lister, foder och trösklar? Blir det inte konstigt?
- Om ni skulle isolera innifrån vilket material passar bäst i ett gammalt trähus som detta?
- Vad gäller med fuktspärr och sånt i golv?

Tack för alla tips!!
 
kan nog inte svara på allt.. men e lite nyfiken.. Vad finns det under golvet? platta på mark? källare? Torpar Grund?
 
Hej Per-Erik
Det är krypgrund / torpargrund och huset är av trä.
Rätt rymligt därnere så man kan kräla in under hela huset. I den nya delen har dock blindbotten släppt rejält så den måste vi fixa också. Där är det isolerat med glasull som nu hänger halvvägs ner på marken. Suck!

Huset står på ett berg så det är torrt och fint. Men som sagt det är ett sommarhus från 1924 så det kan nog dra lite kallt på vintern ;-). Förra ägarna "isolerade" med en rejäl heltäckningsmatta men det var det första som åkte ut p.g.a skicket...
Vad tror du??
 
Vi sitter i samma sits på hela nedervåningen. Tog bort golvsocklarna en vinter när vi tapetserade, 20mm springor rätt ner i torpargrunden, gissa om det drog ;D
Blev till att dreva i temporärt med gullfiber.

Vi har golvdrag pga. att huset är byggt så luftigt.
Så jag kommer försöka lyfta golvplanken och byta ur isoleringen till cellulosafiber (ekofiber). Kommer inte hålla på och tjafsa med plast som inte har nåt där att göra, dock kommer jag längst ned på golvbjälkarna sätta en tunn läkt, lägga på fogmassa och sen dit med en oljehärdad masonit. Och sen i med lösull.

Förhoppningsvis så tar det bort golvdraget.
(Finns en artikel i Gör Så Här om detta)

Vi har också en blindbotten som ramlat ned, tyvärr kommer man inte under den halvan av huset underifrån.
Så det får bli sticksåg eller klinga och göra en "manlucka" under mattan till vardagsrums-bordet ;)

 
  • Gilla
Mrpson
  • Laddar…
humm.. ja det är inte lätt inte.. Har ni kollat på Cellplast? Finns lite lösningar där.. Att sätt i torpargrunden (i taket lixom)..

Risken är ju dock att man isolerar för bra så att man får fukt problem i torpar grunden (pga sänkt värme).. Det kan man i o försig lösa genom en luftavfuktare..

Jag tror iallafall att det är bäst att isolera i torpargrunden & inte i boytan.
 
Jag har lurat lite på det där med att sätta isolering underifrån mot bef. undersida av tross/blindbotten men det känns inge bra att hänga på plast mot trä't.
Det känns inge bra att bryta upp golven heller men det ska gå att lägga tillbaka det mesta om man är varsam. Gör det inte det så får man investera i liknande golv, nytt eller begagnat så man kommer så nära ett gammalt brädgolv som möjlligt.

Sen skulle det ju bli en kul historia att flytta alla vattenrör som ligger ganska nära undersidan på trossbotten :)

Och det är som du säger golvdraget som gör att man tycker att huset känns oisolerat, många tänker inte på det utan börjar smaska på isolering som eg. inte behövs på väggarna. :-/
 
Jag tror vi kommer ta bort det gamla trägolvet för det är också lite spännande att se hur det ser ut där nere. När jag bankade in nubb i väggen kom det t.ex upp rätt mycket myror. Det kan ju vara kul att se hur de har bosatt sig därnere. Det bästa kanske är att isolera så draget försvinner men inte isolera ihjäl huset så det blir fukt.
Tack för alla tips.
 
jag har ett hus från 60-talet med torpargrund där förra ägaren isolerade genom att hänga upp cellplastskivor under golvet. Det ser ut att vara välgjort men golven blir iskalla när det blåser det minsta lilla. Sågade upp en inspektionslucka i köksgolvet och kunde konstatera att den gamla isoleringen, typ glasull hadde sjunkit ihop och det var ca. 5 cm luftspalt mellan isolering och köksgolvet. Arbetet var mao hel i onödan. Kommer nu att riva ut alla golven och göra jobbert inifrån samt lägga in vattenburen golvvärme.
 
Jag rev upp mina golv och som var granbrädor. Det ena gicka att lägga tillbaka igen. Men det andra var så slitet att vi bestämde oss för att byta till ett nytt. I mitt hus så är det sandfyllt ca 50 cm ut från vägen och därefter så ett stort hål med ventilationsrör åt 3 håll. Utan någon isolering. jag fäste läkt längs med golvvasorna och la på brädor som jag fodrade med vindskydspapp och sedan sågspån på som jag packade ordentligt. Där det var sand så la jag 50mm cellplast som jag limmade fast med fogskum. Lämnade ca 1-2 cm luft till golvbrädorna så att dom inte ruttnar. Om man hittar myror så ska man bli misstänksam dom trivs i fuktiga utrymmen och bygger gångar och bon i rötskadat trä så kontrolera noga vart dom kommer ifrån.
 
jocke@nybleus.se skrev:
Kommer inte hålla på och tjafsa med plast som inte har nåt där att göra,
Intressant, kan du förklara vad du menar? Bor själv i 20-talshus som kommer att renoveras nästa år. Snickaren har löst föreslagit att lägga plast på de gamla furugolven (som är dragiga och kalla) för att stoppa draget och vika upp mot väggen. Därefter nya golv (parkett) och klämma fast plasten bakom sockeln.

Del av golven vätter mot källare och del mot krypgrund (som är byggd på 90-talet, så där behövs det kanske inte). Är det riskabelt med med plasten tro?
 
det kan säkert fungera med plast ovanpå golvet om man har bra ventilation under golvbrädorna vilket du säkert har när du har dragiga golv. Men om man lägger plast direkt under golvbrädorna så kommer det ju fukt från det varma rummet som stannar mot plasten och sedan får golvbrädorna att ruttna när dom aldrig torkar ordentligt.
 
Jag tror inte att jag har helt fel om jag säger att det går bra att lägga plast på det gamla golvet. När man lägger in parkett så skall man lägga en fuktspärr direkt under parketten. Det viktiga måste vara att fuktspärren är på den varma sidan så att fuktig luft inte kondenserar och blir rinnande vilket det inte blir i detta fallet. Samma sak gör man ju i väggar och tak. Fuktspärren ligger direkt ovanför takgips och i väggar bakom ca 45mm isolering. /Thomas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.