Ytterligare ett av mina eftermiddagsprojekt som skenat :D

Ursprungligen ville vi bara komplettera tvättstugan med en toalettstol. Vi har tidigare i husets renoveringsprocess byggt bort ett badrum (som ska ersättas i framtiden). Vi är nu en hel familj med två vuxna och två små barn (tre & fyra år) som varit tvungna att dela på en enda tron, vilket förvisso funkade bra så länge barnen hade blöjor hehe.

Renoverad tvättstuga med tvättmaskin, torktumlare, arbetsyta och förvaringsskåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tvättstugan när vi köpte huset


Planen var att såga ett hål i golvet, dra lite nya rör och ställa en toalettstol där högskåpet varit. Tidsåtgång: en eftermiddag.

Lagom när jag börjat plocka fram lite verktyg säger frugan: "Kan vi inte måla om?" varvid min mun (som tydligen inte alltid är online med hjärnan) svarar "Visst kan vi det älskling, sätter du på kaffe?".
Suck.

Efter att ha kastat ut högskåpet och ställt ner tumlaren på golvet insåg vi att det blir svårt att få plats med tronen utan att flytta på massa saker. Dessutom kändes det som vi hade väldigt mycket outnyttjat utrymme - både golvyta och väggyta. Alltså lika bra att göra det här ordentligt. Steg ett i planeringen blev att offra den galvade diskbänken som varit så användbar :(

Vi var överens om att tvättstugan knappast är något sällskapsutrymme, så vi kunde lika gott knôka in så mycket som möjligt och utnyttja utrymmet maximalt. Listan med vad vi ville ha plats med blev lååång.

Av en händelse hittade jag en produkt jag inte tidigare kände till: Byggmax fyllspackel. Ett spackel som inte sjunker, vilket nästan helt eliminerar behovet av att slipa. Dessutom torkar det skitsnabbt så jag hann både spackla och hänga upp målarväv samma dag (y) För att inte bli helt ruinerad fyllde jag väven med en hink billig takfärg från samma byggvaruhus.

Renoveringsprojekt i en tvättstuga med osorterade verktyg och material på en arbetsbänk och kartonger på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Glasfiberväv med tio liter Byggmaxfärg på plats


Plastmattan från 1977 får hålla några år till. Gulnad furu blir säkert på modet igen, så tak och snickerier lämnas orörda.

Renoverad tvättstuga med retroblå väggar, träfönster och diskho med avrinningsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett par hinkar retroblå Jotun Wonderwall senare känns rummet riktigt inbjudande.


Digitalt planeringsverktygs skärm som visar en renoverad tvättstuga med toalettstol och diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några minuter med Ikeas eminenta planeringsprogram för kök fixade biffen med planering av åtminstone halva tvättstugan


Renoverad tvättstuga med nytt hyllsystem, retroblå väggar och kvarvarande gulnat träarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggar är aldrig nånsin raka...


Tvättmaskin bredvid ett fönster, exponerade rör på väggen och en dekorativ blå vas på fönsterbrädan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Plats för strykbrädan. Klart bättre än att bygga bort värdefullt utrymme med passbitar.


Ett hål i ett trägolv visar en genomskärning av golvet och en underliggande isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad är oddsen för att träffa en regel? 1:1!

Naturligtvis var syllen skarvad precis där min tron ska stå :mad: Visst är det ofelbart att det är nåt i vägen när man ska igenom en vägg, tak eller golv? Oavsett, så är det riktigt gôtt att bo i ett hus med krypgrund.


Renoverad tvättstuga med toalettstol, diskho, vitvaror, och skåp på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tättstugan i drift.


Vi är mycket nöjda med resultatet. Vi valde att bara sätta 40-skåp, eftersom det är lättare att fylla dem ordentligt, jämfört med bredare skåp. Det första av överskåpen är apotek (plåster, läkemedel, ...), två är fyllda med hygienartiklar (nya tandborstar, schampoo, tvål, disk- o tvättmedel, osv... , ett skåp för rengöring, ett för kemartiklar och så vidare. Underskåpen håller större förpackningar som exempelvis dunkar och hinkar. Diskhon valdes med avrinningsyta för exempelvis rengjorda skor och med största möjliga djup så man utan trassel får under en tiolitershink under blandaren.


Tvättstuga med barnkläder och stövlar hängande på väggkrokar och stående på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dagis? Nä, vi är faktiskt bara fyra i famlijen.


Hela väggen fick ett flexibelt hyllsystem med konsoler och skenor från lite olika tillverkare. Vi hade en del sen tidigare och kompletterade med Pelly. Eftersom skohyllorna var tvungna att hamna mitt i rummet valde jag att runda hörnen på melaminskivorna så man inte riskerar att skada sig på vassa hörn. Krokarna som sitter på översta hyllan är roterbara, det gör det enklare att få till sig det plagg man vill ha utan att behöva ta ner något annat först. Innanför de övre krokarna sitter även en rad på väggen.

Hyllan uppe vid taket ska få hålla sådant vi sällan behöver komma åt, exempelvis dasspapper, servetter och engångsartiklar. Plastlådorna är Ikeas Samla, tänkta att fyllas med vinterskor, mössor och vantar på sommaren och förmodligen annat på vintern. Melaminskivan skarvade jag genom att fräsa en not i var ände och trycka i en remsa masonit och trälim.


Vägg med blå målarfärg och en vit hylla med krokar som håller en lila väska, och en synlig skruv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finish har varit underordnat tidsåtgång.

Genom att skruva rakt genom spåren i skenorna kan jag fästa i väggreglarna utan att behöva förstöra skenorna. Lär knappt synas den dagen jag vill möblera om hyllsystemet.


Renoverad tvättstuga med toalettstol och vask, blåa väggar och öppna hyllor i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

60 cm bredd räcker för en toalettstol. Man får hålla in armbågarna lite bara :)


Det enda som inte blev så bra är placeringen av tvättmaskinen. Tidigare stod den rakt över en stödmur, vilket tydligen eliminerade vibrationer ganska mycket. Numera skakar hela huset när centrifugeringen drar igång :( Lyckligtvis tänkte jag åtminstone lite på vibrationer redan under planeringen, så utrymmet för tvättmaskin och tumlare är 1220 mm brett.

Vi saknar även en bra placering för (central-)dammsugarslangen med tillbehör. Det finns ingen vägg kvar i utrymmet, så det är uteslutet. Kanske kan jag hitta på nåt i ett av underskåpen, vi får se.
 
Redigerat:
  • Gilla
Snål-Jocke och 7 till
  • Laddar…
Snyggt!
 
H
Vilken skillnad, snyggt
 
Snyggt och imponerande att ni fick in så mycket saker där, trots att centraldammsugareslangen inte funnit sin plats.
GIVETVIS kommer gulnad fur att återigen bli populärt!
 
kulle
Bra jobbat på en eftermiddag (y)
 
KristinaRT
Tänk att man kan få in så mycket på så liten yta, bra jobbat (y)
 
Gott! Förvaringsfacisten i mig gör byggartumme upp!
 
Strip skrev:
Några minuter med Ikeas eminenta planeringsprogram för kök fixade biffen med planering av åtminstone halva tvättstugan
Eftersom jag inte har använt IKEA:s verktyg måste jag fråga: Finns det verkligen toastolar i ett planeringsprogram för kök?:eek:

Fint jobbat!
 
Jonas L 84 skrev:
Eftersom jag inte har använt IKEA:s verktyg måste jag fråga: Finns det verkligen toastolar i ett planeringsprogram för kök?:eek:

Fint jobbat!
Japp. Både toalett, tvättmaskin och tumlare. Vi Svenskar har konstiga vanor vetu :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.