återstår att köpa ny diskmaskin, men jag väntar på svar från elux om varför de säljstoppade den jag beställde :/)

tycker miele med belysning och mjuka gummihållare för gladen är kanon men priset är typ tjugotusen och så blir jag bekymrad av eluxarn som skriver om reservdelspriserna... elux har i alla fall bra servicenät
 
Fick info idag att Elux comfortliften börjar säljas igen i maj. tydligen ett fel som nu är åtgärdat...
 
A
Felkod 60 är värmeelementet kostar väl 900.-
 
Vad jag har läst mig till så
* Är anordningen gjord för 7-10 kg
* Den är testad (var det 20 000 cykler?) edit
* Den ligger sannolikt i form av ett patent hos ellux
* Man kan finna funktionen hos ellux, HQ, AEG
* Funktionen innebär att gånggärnen begränsar mängden disk som går in

Artikelnumret som var stoppat ovan verkar inte vara samma som nu

AEG (röda gummiinlägg)
FSK93800P (inbyggd)
FSE62800P (inbyggd)
FFE62800PM (rostfri)
FFE62800PW (vit)

Ellux (blåa gummiinlägg)
Electrolux ESF7740ROW (Vit)
Electrolux ESF7750ROW (Vit)

HQ (röda gummiinlägg)
Husqvarna-Electrolux QBC6254I (integrerad)
Husqvarna-Electrolux QBC6254W (Vit)
 
Redigerat:
Vi har en E-lux med Comfortlift. Älskar den. Speciellt bra om man har problem med dålig rygg, men den är bra överhuvudtaget.
ESF7740ROX
 
Såg att smartster hade massa youtube-videos på människor som hade fått leva med diskmaskinen. Några kommentarer som kom fram var att maskinen inte riktigt håller måttet mot vad den kostar. Det gnälldes om att det inte fanns belysning, mm.

Mina reflektioner: Nej Ellux är inte längst fram på teknikutveckling (jmf Bosch) eller kvalitet (jmf Miele). Däremot kan man få en AEG-variant på tretti/whiteaway för 10 000 kr och då tycker jag den konkurrerar bra mot nämnda märken J Dock om jag hade betalat 13-15 000 för en comfort lift så hade jag kanske också varit litet skeptisk. Men nu är den ju tämligen billig/prisvärd så det blir att beställa en.


PS. Och klart jag hellre tar den i AEG-brand om den dessutom är billigare än både Ellux och HQ :)
 
AEG FFE62800PW har legat på 11 000 kr - 500 kr hos tretti. Whiteaway har legat på pris under 10 000 kr vilket har stört mig :(

Men nu (fram till onsdag) kör Whiteaway -30% så den blev min för under 7 300 kr :) länk
Ha en fortsatt bra hörrni! :)
 
Fairlane
Om man kollar Råd & Röd så ser topplistan ut så här:
1. Bosch
2. Bosch
3. Bosch
4. Bosch
5. Bosch
6. Siemens
7. Siemens
8. Bosch
9. Bosch
10. Bosch
11. Bosch
12. Miele
13. Miele
14. Miele
15. Miele

etc
Electrolux hittar man på plats 21 och 22.
Om man jämför de två bästa Bosch med de två bästa Miele så kan man se några intressanta (?) skillnader,
Miele är bättre på kastuller och Bosch på tallrikar, glas, bestick och koppar, när man kör huvudprogramet.
På Ecoprogrammet är Bosch bättre än Miele på allt. Intressant är att Kastruller får betyg 3 på vanliga programet för Bosch och ökar till 7 på Eco-programmet (9 är max), medan Miele sjunker från 6 (resp 4) till 1 (resp 2).
Bosch torkar bättre än Miele, framförallt plastlådor och kastruller.
Bosch aningen snabbare, i övrigt ganska lika.

Kombinerar man det Electroluxarn skrev om garantier och reservdelar, med inköpspris och testresultat så var valet givet när vi köpte nytt nyligen.
 
  • Gilla
Lime113 och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Om man kollar Råd & Röd så ser topplistan ut så här:

1. Bosch

2. Bosch

3. Bosch

4. Bosch

5. Bosch

6. Siemens

7. Siemens

8. Bosch

9. Bosch

10. Bosch

11. Bosch

12. Miele

13. Miele

14. Miele

15. Miele


etc

Electrolux hittar man på plats 21 och 22.

Om man jämför de två bästa Bosch med de två bästa Miele så kan man se några intressanta (?) skillnader,

Miele är bättre på kastuller och Bosch på tallrikar, glas, bestick och koppar, när man kör huvudprogramet.

På Ecoprogrammet är Bosch bättre än Miele på allt. Intressant är att Kastruller får betyg 3 på vanliga programet för Bosch och ökar till 7 på Eco-programmet (9 är max), medan Miele sjunker från 6 (resp 4) till 1 (resp 2).

Bosch torkar bättre än Miele, framförallt plastlådor och kastruller.

Bosch aningen snabbare, i övrigt ganska lika.


Kombinerar man det Electroluxarn skrev om garantier och reservdelar, med inköpspris och testresultat så var valet givet när vi köpte nytt nyligen.

Tycker du är helt rätt ute! Jag kommer från Asko/Cylinda världen (fattigmans Miele?) och jag har aldrig gillat Bosch/Siemens. Däremot är det svårt att få så mycket som man får av just Bosch. Visst det kommer alltid finns de med specifika behov eller tunga preferenser ( :) ) men hade comfort lift inte funnits så hade jag valt Bosch SMU46 (råd&rön 4 600 kr) eller deras 6/8-serie för att få besticklåda. Aldrig hade jag valt Ellux framför Bosch ens om den var billigare. Men nu var comfort lift ganska så avgörande.


Dock är jag litet orolig för att maskinen öppnar sig när programmet är slut och släpper ut ånga. Jag är orolig för fuktproblem, bör jag vara det och vet någon om det går att motverka om det skulle vara så? :O

  1. Edit: Såg denna video när det gällde airdry.
 
Redigerat:
A
har man träskiva ovanför lär man få fuktproblem
 
Diskmaskin installerad igår. En del mismatch mellan installationsblad och verklighet.

Så här ett dygn senare kan jag bara ge svar till Bosch/Mielekommentaren ovan. Vi hade en svensktillverkad Cylinda DM560 och den är ungefär lika bullrig, korgarna är smartare men av billigare material, mycket glapp i korgarna.

Största besvikelsen var känslan i Comfort lift. Oladdad så måste man pressa korgen för att få ned den. Jag skulle inte släppa en laddad överkorg med ett tryck utan sänker den långsamt. Som sagt den mekaniska upplevelsen är ganska kass.

Summering: Comfort lift, bestick låda, tre spolarmar, böjbara gummiben i korg är väldigt bra men till syvende och sist så är det en ellux-maskin med litet extra tillbehör. Den är normal/högljud, återstående tid syns ej, inte så många andra innovationer, ingen känsla av lyx (inte heller bugdet), programmen tar överlag normallång tid men med snabbdisk 1:45 timmar är disken blöt (2 timmar med torkning, inte så snabbt).
 
Redigerat:
Undvik!
Sammanfattning: Köp inte, det finns andra bättre och billigare alternativ!

Drivande faktor för inköp av denna maskin var comfort lift i kombination att få ”lyxig” AEG till otroligt bra pris. Min uppfattning var att Elux top-of-the-line AEG skulle ha det bästa av det bästa. Många recensioner och uppfattningar om Elux var desstuom goda. Eller i alla fall tillräckligt goda. Jag hade fel!

Comfort lift – Fungerar bra men är glappigt och inte alls lika häftigt som på tillgängliga video-snuttar. Lyftannordningen gör det också extremt svårt att komma åt insidan som när man rengör filter, fyller på maskinsalt eller rent allmänt pillar. Jag har i alla fall inte funnit något sätt att lyfta ur underkorgen. Man skulle lika gärna kunna ställa en pall över diskmaskinsluckan och lyfta upp korgen på denna om man vill ha samma resultat.

Tid – Dels så kan man inte se hur lång tid det är kvar då display inte är synlig. Maskinen projecerar inte heller tiden i golvet. Alla program är överlag långsamma! Ellux gör vad en Bosch gör utan att fixa torkningen. 30 minuters snabbprogrammet tar 1:20 drygt med torkning. Sen allt allt inte är tort ändå är ju en sak för sig.

Diskning – Inte ens bunkar som står längst ned utan något emellan blir inte alltid rena. Trots 4 timmar grytprogram med både hygien- och torkförlängning. Extra snurrarmen (eller att det är tre armar) gör sannolikt ingen nytta. Mycket bättre med de maskiner som har dedikerade spolmunstycken.

Besticklåda – Totalt ologisk och bakvänd. Bredder och förhöjningar istället för platt yta försvårar och knivinlägget sitter på fel sida. Man blir arg på hur Ellux medvetet har försvårat med vad de tror är finesser.

Packning – Överlag är saker vingligt och i fel storlekar. Vinglashållare fungerar bara med låg fot och vanliga vinglas får köras i nedre korgen ändå trots att korgen är sänkt max.

Kontakt med Elux – Har vid ett dussintal tillfällen pratat med Elux support. Jag vet inte vad som har varit värst, oförskämdheten eller okunskapen jag har mött. Det tog dem tre månader att få fram rätt reservdel (pluggar) så maskinen har inte varit tät mot bänkskåp. Ingen förståelse för vår situation över huvud taget. Stort minus!

Slutsats - Utöver dåliga maskiner så finns det inget som Elux egentligen gör bra. Vill man ha high tech så slår Bosch med sin zeolite eller silent teknologi Ellux med hästlängder. Vill man ha kvalitet finns Asko/Cylinda och Miele. Varför då köpa en Ellux? Jag vet inte, det finns ärligt ingen anledning för de gör ingenting bättre än någon annan och man får en hemsk blandning av undermåliga lösningar.



✘ Nej,
Jag rekommenderar inte den här produkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.