Hej ska göra en liten bänk med massiv ek skiva som toppskiva. Kommer stå ute och inne.. kruxet är hur ja ska behandla skivan för att motstå fukt och vatten? Tips mottages
 
E
Ordentligt inoljad med t.ex. kokt linolja. Eller fernissa.

Personligen skulle jag valt att olja bänken och montera den på ett sätt som möjliggör avrinning. Lite snett är också rakt.
 
  • Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
Ok tack.. bänken kommer alltid ha överdrag över sig. Så vatten kommer det aldrig stå på skivan.. är det bara att lägga på linoljan låta det stå ett tag så trät bli mättat sedan torka av ?
 
Jag skulle välja osmo hårdvaxolja.
 
  • Gilla
woodchuck och 1 till
  • Laddar…
Vad är skillnaden på osmo top oil 3058 och hårdvaxolja 3032?
 
Tack blev osmos top oil 3058

Förr polerade ja alltid in osmos vax för få en extra slät och polerad yta.. men annars räcker det att bara lägga ut att med en svamp sedan polera bort det överflödiga med en trasa? En sak som slog mig är inte osmos vaxer enbart för inomhus bruk? Kan man ha detta bordet med vaxad ek skiva i ett kall förråd på vintern eller ska man ta in att i värmen
 
Redigerat:
Olja är ganska kast om du spiller något på skivan. Tex tappar en köttbit med grillolja på :) eller ställer ett vinglas med vin på foten. I detta avsende är vax bättre. Själv kör jag mycket obehandlad ek ut då jag gillar den gråa färgen som kommer efter några år. Men då finns inte något skydd mot spill.
 
  • Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
E
En bänkskiva av obehandlade ekplank som har spår av många års användning och slitage ger helt klart ett väldigt rustikt​ och gediget intryck
 
  • Gilla
Lennart Lind
  • Laddar…
Ja obehandlat är snyggt.. men suger ju åt sig allt möjligt man spiller där.. osmos hård vax olja är nog bland det bästa man kan använda!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.