Hej, finns det någon robotklippare som går att navigera på betonggångar i trädgården utan att lägga guidekabel ?
 
Redigerat:
Följa ytterslingan kan dom flesta fabrikaten.
 
jo men jag har 2 gräsmattor och en gång mellan hus och garage som inte går att lägga någon slinga om jag inte skär upp med vinkelslip förstås,,
 
Då får du köpa två klippare alternativt om det går att lägga kablarna helt ihop någonstans till framsidan för att sedan lägga slingan runt gräsmattan och köra gräsklipparen där som en biyta och bära klipparen manuellt dit.
 
Skulle det gå att lägga slingan på betongen mot huset och garaget. Där är det hyfsat skyddat.

Protte
 
Ok,,fick nyss reda på att jag skär ner i betongplattorna och gjuter ner en kabel så blir det bra,, tack och en trevlig helg!!
 
Lägga ut med väggen blir inte bra. Då kommer klipparen krocka med väggen. Skära och gjuta blir bäst tror jag.
 
går en klippare alltid mitt på guidekabeln eller lite hur som helst ?
 
Roger i Halmstad skrev:
går en klippare alltid mitt på guidekabeln eller lite hur som helst ?
Det är justbart. Du kan ställa något som kallas korridorbredd. Där bestämmer du hur brett område den har att köra på. Så du kan ställa den till att gå mitt på hela tiden om du vill. Lägger man kantkabel bredvid guidekabeln så känner den av denna och söker sig automatiskt mot närmare mot guidekabeln. Kallas automatiskt passagehangering. Prefekt vid smalare partier så den hittar igenom utan att behöva köra mitt på guide hela vägen och göra fula spår i onödan.
 
Ok,,tack, klipparen ska gå på en gång mellan hus och garage och genom en öppning i väggen jag har mellan hus o g så går det att ställa in att den går spikrakt mitt på kabeln är det ju kanon.
 
Ok vad jag har förstått är det väl Husqvarna automower som gäller,, eller ?
 
Ska du ha guide så är Husqvarna och Gardena det som finns. Dom övriga fabrikaten följer ytterslingan ut till olika områden. Vilket säkert kan fungera det oxå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.