Tjena!

Tänkte försöka bolla en fråga med er experter, erfarna och hempulare :)

Jag håller på att renovera min bostad (brf) och rev bort linoleumplattorna som tidigare låg i hall och kök för att nu lägga foam och sedan parkett genomgående (flytande?) i hela lägenheten.

Undertill hittade jag dessvärre det klassiska svarta limmet som man använde på 60-talet. Nu undrar jag om man MÅSTE ta bort det innan jag lägger mitt nya parkettgolv. Det luktar inte och stör mig egentligen inte om jag har kvar det under, enligt mitt tycke då.

Jag har läst en hel del trådar här men de har inte riktigt besvarat mina funderingar och frågor kring ämnet.

- Vad händer om jag inte ta bort det? Skulle det mögla? Skulle det kunna börja lukta?

Utöver det behöver jag jämna till golvet genom flytspackel på några ställen för att parketten inte ska svikta på de punkterna. Jag misstänker att detta då kan bli ett problem eftersom flytspacklet kanske inte får fäste på svartlimmet trots primer...?
Vidare ska jag ha klinkers precis vid dörröppningen vilket då blir samma dilemma som ovan för att jämna golvet. Att fixet kanske inte kommer fästa och då kanske fogen spricker i framtiden p.g.a. rörelse.

Jag har läst i andra trådar att de kört värmepistol och golvskrapa samt även slip. Helst vill jag helt och hållet undvika slip då det förorsakar så otroligt mycket damm samt att om det skulle vara asbets i limmet är det ju ingen höjdare att låta det flyga runt.

På bilden nedan (den första) ser ni att jag själv testade med golvskrapa utan värmepistol och det går att få bort en del men det var svårt att ett komma åt på vissa ställen. Det bara blev små smulor. Om jag ska skrapa allt lär ta en jäkla massa tid, särkilt när det gäller hela hallen och även köket :screwy:

Mina tankar är just nu i alla fall att om det måste bort lutar det mot att införskaffa en värmepistol.

Måste det bort?
Vad rekommenderar ni?
Några tips?

Alla tankar välkomnas! :)

Golvskrapa används för att ta bort gammalt svart lim från betonggolv med rester av linoleum och skrapade limsmulor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett delvis renoverat golv med svart limrester, skrapverktyg och en vattenpass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kolla om det inte ligger masonit under. Då river du golvet på en halvtimme.
 
Btw är inte svartlim mest känt för att innehålla asbest?
 
  • Gilla
varmkorv
  • Laddar…
BirgitS
Vi har just bytt ut 15 år gammalt parkettgolv i vår lägenhet från 60-talet och på vissa ställen ligger linoleumplattorna kvar (korridoren) och på andra ställen såg man limresterna (inre hallen). Limresterna var jämna men man såg det typiska mönstret. Det har inte luktat från limmet och mögel kräver fukt för att växa så ingen risk för det om du inte får någon vattenskada och då är det nog snarare underlaget (masonit, spån eller vad det nu är limmat på) som möglar.
 
Chrissofsweden skrev:
Kolla om det inte ligger masonit under. Då river du golvet på en halvtimme. Btw är inte svartlim mest känt för att innehålla asbest?
Limmet är utstruket direkt på betong. Det finns några platser där det varit garderober och är limfritt.

Jo, det skulle jag också säga efter att ha läst en del om det. Jag är inte absolut inte glad att arbeta med det men har inte så mycket val.
Tack för att du dubbelkolla! :)

BirgitS skrev:
Vi har just bytt ut 15 år gammalt parkettgolv i vår lägenhet från 60-talet [...] det nog snarare underlaget (masonit, spån eller vad det nu är limmat på) som möglar
Tack för inputen:) Visste inte att mögel behöver fukt för att växa. Men nu när jag läser det så låter det logiskt. Med det sagt kanske jag ändå inte behöver sitta och skrapa bort allt!? :D
Jag ska dock ha foam och parkett i köket också så där finns en högre risk att det kan spillas vatten. Men det är betong under så inget underlag som fångar mögel.

Jag behöver jämna till några ställen på golvet så att parketten inte riskerar att svikta när man trampar där. Vid dessa ställena får jag nog se till att få bort svartlimmet annars tror jag inte att flytspacklet fäster vad jag förstått.

Jag tror inte att detta är tjära så då kanske en värmepistol inte gör någon skillnad?
 
BirgitS
På några ställen hade de jämnat till ytan för 15 år sen, framför allt där det tidigare var väggar, men det var nog inte med flytspackel utan något som mer såg ut som gipsputs eller vanligt spackel, rätt grovt i strukturen och grått.
 
All right! Vet du om de jämnade till det direkt på svartlimmet eller rensa först bort svartlimmet för att sedan jämna till ?

Har börjat skrapa bort en del men det är ett helvete att få bort... Funderar på att istället bara köra primer direkt på svartlimmet där det avviker på nivån och sedan flytspackla direkt ovanpå limmet när primern fått torka.
 
Golvplattorna innehåller sannolikt också asbest, så undvik att ta sönder dem (bryta av, skrapa, slita loss från lim etc), då det skapar inhalerbart asbestdamm
 
BirgitS
För 15 år sen var det förrförra ägaren som renoverade så ingen aning om vad de gjorde tyvärr.
 
Livsfarligt att skrapa i det där pga asbest, om du andas in partiklar kan du få lungcancer om 20år
 
M MikaelGus skrev:
Livsfarligt att skrapa i det där pga asbest, om du andas in partiklar kan du få lungcancer om 20år
Lugn å fin nu mr Asbestexpert/Hypokondriker! Tråden är nästan 4 år gammal för det andra...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Granatäpple och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.