Hej på Er!
Nu behöver jag lite hjälp!
Är det någon här på forumet som har eller är på G med att planera en trädgård till ett funkishus? Lite tipps på tådar eller nätsidor vore tacksamt. Huset vi bygger är i vitputts, cederträ, och Zink/aluminim. Alltså ganska strama linjer och stilrent. Funderar på om växter i blått, silver/grått och grönt, kunde funka?
MVH Lisen
 
Vi har oxå ett funkishus, tyvärr fick vi inte bygga i puts för kommunen men vi har i stället målat vårt hus mörkt grafitgrått, nästan svart. Vi går oxå i trädgårdstankar och har tänkt oss mycket grus, betongplattor, sten och alla dessa underbara gräs-sorter som finns. Från små buskiga saker till flera meter höga. Lite för att vi inte tycker om att ligga på alla fyra och ränsa land... men oxå för att en stram trädgård passar till huset. Vi kommer bara ha lite gräs på framsidan.
 
Det tror jag oxå! Det skulle inte passa med massa blommor och trädgårdtomtar! Jag planerar vår tomt i mina tankar varje kväll när jag inte kan somna så jag vet att det blir bra ;D
 
Ni är alla inne på den stilen av trädgård som vi lutar åt. Detta med gräs var en perfekt start, och i gräs kan man ju finna alla nyanser av grönt och silver. Att arbeta med grus och betong är också aktuellt för oss men jag vet inte hur ännu. Är det någon av Er som har arbetat upp en hemsida?
MVH Lisen
 
Vi har kommit fram till att vi absolut inte vill ha runda stena utan de mer råa sk sprängsten. Som tur är blev det en hög över när vi byggde. Dessa kommer vi att placera som objekt med då gräs runtomkring. Sen kan man ju behöva träd för att få upp höjden lite, beror ju på hus och tomt. Har för mig att det finns något som heter silverpil (lite silver-grå-gröna blad). Pilar brukar ju vara tacksamma. När det gäller plattläggning kommer vi hålla oss till släta 50*50. Till vårt hus kommer det se pluttigt ut med mindre. Vad det gäller gräs så är det som du skriver ang färger! Men det finns randiga, och de med röda toner i. Ibland är det inte fel att bryta helt. Jag fick ett tips när jag köpte gräs till vårt förra hus: Ta plastkruka (innekruka) och ta bort botten i den sen planterar du gräset i den. Detta för att det inte ska sprida sig, gräs är tydligen som vanligt gräs, det brer ut sig. Sen är det viktigt att inte klippa ner på hösten utan våren. annars fylls stråna med vatten och rötterna fryser sönder :( Jag tror vi befinner oss i samma stadie så tyvärr har jag inga bilder, än. Bara idéer ;D
Såg du huset som vann Hus & hems tävlig Årets hus? Den trädgården gillade jag!!!
 
Ska leta upp den artikeln så skall jag spana in! :)
Jag har också funderingar kring hur man bygger upp trädgården på höjden. jag är lite inne på att använda klätterväxter/gröna ej rosor. Men behöver lite uppslag på olika material och former. Har ni tänkt använd Er av någon trädgårdsarkitekt? Och i så fall vad får ni betala?
 
Nej, jag tror att vi fixar det utan arkitekt... Min svärmor är suveränt bra på växter och själva vet vi vad vi vill med vår trädgård. Det där med höjd löser sig lite självt på vår tomt. Den lutar kraftigt uppåt på baksidan och vi måste göra terasser. Det blir som ett stort Z, för att man ska kunna ta sig upp med skottkärran... Bygga pergola är ett alternativ och då göra den stram så den passar in. Vårt hus är "normal" höjd på framsidan och 6 meter högt på baksidan (pulpettak) så det är fram vi kommer att ha något enstaka träd, men oxå stora stena ger höjd.

Sen tror jag man måste känna sig fram lite, allt blir ju ändå inte klart på en helg ;)
 
Ert hus låter så spännande! Hoppas ni hinner skriva i forumet och berätta hur det går/blir. Hittade huset i tidningen och -Läckert, säger ja bara! Huset påminner dessutom om vårt men vi har enplans, men höga fönsterpartier och mer inslag av cedertä i fasaden. Tyckte den murade soldelen var toppen. Tack för tippset :)
 
Tack!

Jag har sänt ett direktmeddelande till dig Lisen ;)
 
Passande trädgård till ett funktionalistiskt hus? Vad sägs om att anlägga en potatisåker? Det är väl funktionalistiskt! 8)
 
Ja ibland vet mn ju inte hur den mänskliga hjärnan funkar på ett sådant inlägg, men men smaken är som baken delad ;)
 
Tänkte ungefär det samma... ;)
 
Slå upp i ett arkitekturlexikon vad "funktionalism" var för något! Det var inte synonymt med "sparsmakat", utan just "funktionellt", praktiskt, inget onödigt, inga krusiduller. Byggnadens funtktioneliteter skall inte döljas, det skulle vara bra arbetsbelysning där så krävdes, oavsett hur det sedan såg ut rent estetiskt. Byggnaden var en "maskin" för förvaring av sovande / arbetande människor.
Inget dekorgräs som frostsprängs om man klipper det...
 
Då tror jag att jag asfalterar hela min trädgård, målar den grön för maskrosorna kommer ändå upp. Det borde väl, enl din bok, vara funktionalism...

 
Men snälla illa-varg ,förlåt lilla_varg ,var får du in potatisåkern i ditt klargörande kring funkishus? För mig som är intresserad av arkitektur och konst har en helt annan syn på akitektur än din potatisåker. Det handlar om att i samspel mellan ljus och symetri skapa harmoni i boendet. Sen att dessuton även tänka på rummet utanför fasaden är ett komplement till symetrin och husets helhet, enligt min defenition av den moderna funktionalismen. Men kanske har vi kommit längre nu på 2000 talet än du som kanske upplevde det på 50-60 talet ,inte vet jag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.