R
Redaktionen skrev:
Du kan läsa artikeln här: Gräva ner studsmatta steg för steg
Två killar tar tre dagar på sig att manuellt göra samma jobb som en entreprenör offererar tre dagars jobb, 40000.

Tror killarna har hittat en försörjning...
För övrigt en bra lösning, men man måste räkna med en del jobb att återställa studsmattan.

Och det är inte riskfritt även om den är nergrävd. Man kan slå sig rätt illa ändå.
 
  • Gilla
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Hur gör ni på vintern då?
Har ni studsmattan ute året runt?
 
F
Har ni nån dränering? Hade själv aldrig kunnat haft en dylik utan dränering
 
F
Är det inte en EU-regel att studsmattor inte får säljas utan tillhörande skyddsnät?
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Fakathong skrev:
Har ni nån dränering? Hade själv aldrig kunnat haft en dylik utan dränering
Nej, bara en helt vanlig grop.

rastlos skrev:
Hur gör ni på vintern då?
Har ni studsmattan ute året runt?
Ja, vi har haft den ute. Vintrarna är milda här i Skåne.

fsn skrev:
Är det inte en EU-regel att studsmattor inte får säljas utan tillhörande skyddsnät?
Det har jag aldrig hört. Vi har aldrig haft nät på vår studsmatta. Det kan ju knappast behövas om den är i marknivå.
 
Jag funderade rätt mycket på huruvida vi skulle vara tvungna att dränera gropen eller inte eftersom jorden hos oss är väldigt lerig. Men jag resonerade så här. Om vattnet till största delen rinner av från studsmattan och vattnet i gropen försvinner så är dränering over-kill. Jag tänkte också att vi kan göra detta senare om det skulle behövas.
 
rastlos skrev:
Hur gör ni på vintern då?
Har ni studsmattan ute året runt?
Det främsta skälet till att plocka ner studsmattan över vintern är att det finns risk att studsmattor flyger iväg under stormiga dagar på hösten.

Vår studsmatta ligger däremot så lågt och skyddat och väger dessutom hela 98 kg så det har inte hänt hos oss. Men när vi hade vår allra första studsmatta som var en liten klen sak så kunde det hända. Vi är inne på studsmatta nummer tre nu. :)

Men naturligtvis är det också bra för studsmattans överlevnad om man plockar ner den - särskilt kantskyddet - eftersom väder, regn, snö men särskilt sol sliter på den. Men där vi bor i Skåne så har vi sällan någon snö och eftersom vi inte har något skydd över studsmattan så kan vi också studsa året runt, även på nyårsafton om vi skulle vilja. :p
 
Det är en EU lag på att studsmattor måste säljas med nät, men inte att man måste använda det (EU i ett nötskal)

Har man inte nät på sin studsmatta är det väl bra att gräva ner den, för att minska höjden man faller.
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
EU-kravet verkar mycket luddigt. Det verkar inte finnas något krav på att man måste köpa skydd, bara att man ska kunna köpa skydd, om man vill. Det finns inte heller något krav på att man måste använda nät. Det viktigaste verkar vara att tillverkarna kan garantera att produkten är en säkert utformad leksak. Men allt verkar vara en tolkningsfråga.

http://www.svt.se/plus/leksaksstudsmattor-saljs-utan-skyddsnat-i-strid-med-radande-regelverk
http://www.dn.se/ekonomi/studsmattor-utan-nat-bryter-mot-eus-regler/

Och visst är det skönt att man inte måste köra med skydd.
 
F
Marlen Eskilsson skrev:
Det har jag aldrig hört. Vi har aldrig haft nät på vår studsmatta. Det kan ju knappast behövas om den är i marknivå.
Då kan jag tala om att det är ett krav. Och efter lite googling så är det tydligen ett försäljningskrav, får alltså inte säljas utan nät men får tydligen brukas hur man vill. Grannens pojk hoppar upp och sätter sig på garagetaket, lyfter över två meter så att inte ha nät även på en markmonterad med motiveringen att den är låg tycker jag tyder på bristande fantasin.
 
  • Gilla
  • Arg
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
F
Per Eskilsson skrev:
Och visst är det skönt att man inte måste köra med skydd.
Så kan det vara men det kan ju ge vissa oönskade kvarstående effekter.
 
  • Gilla
ghow och 2 till
  • Laddar…
fsn skrev:
Då kan jag tala om att det är ett krav. Och efter lite googling så är det tydligen ett försäljningskrav, får alltså inte säljas utan nät men får tydligen brukas hur man vill. Grannens pojk hoppar upp och sätter sig på garagetaket, lyfter över två meter så att inte ha nät även på en markmonterad med motiveringen att den är låg tycker jag tyder på bristande fantasin.
Om du hittar källan till EUs lagkrav så skulle det vara toppen. Jag hittar bara information från slutet av 2013 att studsmattor ska betraktas som leksaker. Men jag hittar inget krav på att studsmattetillverkarna och dess försäljare måste sälja studsmattorna inklusive skyddsnät. Däremot hittar jag en sida där det står att skyddnät bör användas, men bara bör, inte måste eller skall.
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
F
Per Eskilsson skrev:
Om du hittar källan till EUs lagkrav så skulle det vara toppen. Jag hittar bara information från slutet av 2013 att studsmattor ska betraktas som leksaker. Men jag hittar inget krav på att studsmattetillverkarna och dess försäljare måste sälja studsmattorna inklusive skyddsnät. Däremot hittar jag en sida där det står att skyddnät bör användas, men bara bör, inte måste eller skall.
Att man som brukare inte behöver använda nät är nog helt klart. Det skulle vara ett försäljningskrav. Jag har ingen lagtext på det, bara information från en säljare som tyckte att det var skit att dom var tvungna att sälja nät när flera konkurrenter skiter i lagen. Googling ger lite olika besked men det förekommer uppgifter i media som tyder på att säljaren har rätt.

Troligtvis CE-direktivet och att utrustning inte får säljas separerad från skyddsutrusning som tillhör produken eller nåt sånt?
 
Redigerat:
  • Arg
Veronica.
  • Laddar…
fsn skrev
Är det inte en EU-regel att studsmattor inte får säljas utan tillhörande skyddsnät?
Marlen Eskilsson skrev:
...Det har jag aldrig hört. Vi har aldrig haft nät på vår studsmatta. Det kan ju knappast behövas om den är i marknivå.
Allt eftersom barnen blir mer avancerade och börjar göra volter kan det nog hända att någon hamnar utanför, med huvudet före. En bruten nacke på ert eller en grannes barn vill ni väl inte riskera?
 
  • Gilla
  • Wow
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.