Har en fin ram i stålkonstruktion som jag ska använda som utomhusbord.
Nu ska jag bara fixa en skiva i trä att använda.
Planen är väl att ha några snygga brädor av ngt slag tvärgående.

Viktigt att det är ganska jämnt och fint, inga stickor osv.


Frågan är dels vad för typ av material man ska använda.
Limfog verkar ju prismässigt vettigt.
Men hur håller det sig, står det emot regn och rusk?
Bordet behöver stå utomhus året om, på vintern täcker vi det med presenning.

Annars, planhyvlat, hur står det sig?

Undrar även hur man ska lacka/olja det för bästa motståndskraft?
 
limfog av standardkvalité tål inte väta faller isär på några månader.

Skulle rekommendera tex planhyvlad lärk. Eller kärnfura
 
Okej, då är limfog uträknat då.

Men vad tror ni om planhyvlat furu?
Det är relativt lätt att köpa (finns i de flesta byggvaruhus) och okej prismässigt.
Om man oljar in det,bör det hålla bra?

Tilläggas bör att jag kräver inte att det håller 10år-15år.
Håller det i 5 år så kan jag gladeligen köpa nytt därefter.
 
Nackdelen med planhyvlad fura är att den oftast består av ytved som har dålig rötmotstånd.
Lärktrall är förmodligen inte dyrare än furan, och håller betydligt bättre.
 
Ytbehandlingen är avgörande skulle jag vilja påstå. Har gjort två st utebord med limfog från Cheapy (nuvarande Jem & Fix) dvs inte högsta kvalitet. De är målade på alla sidor med fönsterfärg och är fortfarande i gott skick, trots många år på nacken.

//Ronnie
 
Intressant!

Då borde det kanske funka med planhyvlat furu ändå?
Fundera på att betsa lite till en snygg färg, sen olja in det ordentligt.
Vilken ytbehandling rekommenderas?
 
Som sagt, mina bord, är målade med fönsterfärg. Kan tänka mig (men vet inte) att inoljning kan funka men då ska man nog upprepa behandlingen relativt ofta så att träet är maximalt skyddat hela tiden.

//Ronnie
 
Nu har jag köpt planhyvlat furu!

Planerar att köpa Osmo dekorvax 3111 för att få det lite ljusare och snyggt.

Sen är det bara att lacka eller olja in det med ngt så att det blir motståndskraftigt?
Det ska som sagt stå utomhus.
Det är väl bra om det inte är giftigt heller eftersom att vi ska använda det som matbord.

Funkar tex denna? Det är ju bra pris iaf?
http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/utomhusfarg/traoljor/traolja-500900/


Eller Denna? http://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/farg-och-fog/utomhusfarg/traoljor/traolja-500553/
 
Ska det ha någon chans överhuvudtaget att klara sig så behöver du en kraftig filmbildande ytbehandling. Titta på båtlack, polyuretan kanske. Olja håller knappt för ett inomhusbord. Du behöver även bättra på lacken om den får en skada annars blir det fult direkt. Färg är nog det säkraste kortet.
 
savio skrev:
Hmm okej, typ sån här? Olja in några gånger...
[länk]
Ja, jag instämmer!
Men det där är ingen olja, och det skall inte oljegrundas heller.

Slaska på ordentligt med lack, låt det nästan torka och på med flera lager.
Och passa på dagar när det är varmt och torrt i luften!
 
Skall man får furu att hålla länge utomhus så kan man göra som båtbyggarna och mätta träet med olja före man lackar.
En bra grundolja för båtar kan till exempel bestå av 3/4 rå kallpressad linolja och 1/4 Valtti grundolja eller annan giftig köpt grundolja med goda penetrerande egenskaper. Om man vill kan man blanda i litet pinenterpentin dessutom.

Norrmännen som ju har ett hårt klimat lackar sällan båtar. De använder olika slags träoljor som vad det gäller egenskaperna ligger mitt emellan vanlig olja och filmbildande lack.
 
Nå ja, men det gör ju skillnad vilket slags lack man tänker applicera.

Är det polyuretan, som rekommenderades ovan, och som jag stödjer, så är oljegrund uteslutet.
 
Personligen skulle jag välja något träslag som tål att vara ute. tex kärnfuru, ek, lärk, kastanj, ask eller något annat trevligt. Då kan du olja detta mer för en vacker yta och slipa om det om något år för att få tillbaka ytan, eller leva med den silvergråra ytan som kommer att komma.
 
+1 på #14, välj tåligare virke.
..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.