Och 176kvm är ju STORT :)
 
Tilt skrev:
Vill man bygga nytt i min kommun så finns det inga tomter i någorlunda centrala lägen, det hus jag köpt nu ligger på ett A-läge i vår stads motsvarighet till "gamla stan", med utsikt över en båthamn. Mitt förra hus var helt nybyggt och låg 1,5 mil "på landet" utanför stan. Nya hus blir lätt dyrare än vad man trott och är absolut ingen garanti på att man slipper dyrt underhåll eller problemlösning.
Jag trodde det handlade om lika förutsättningar för bygganytt/renoveringsobjekt. Självfallet kan man inte bygganytt på den gamla delen av stan.
Jag ser omkring mig och ser att folk betalar över 7 milj för renoveringsobjekt från 60 talet, där lika stor tomt med ännu bättre läge kostar 2,8 milj. Låter det vettigt för dig?
De hus jag sett som går för 6,7- 7,5 behöver typ 1 milj renovering bara för att kunna flytta. Lägga om tak, dränering, byte av värmesytem och ventilation, eldragning o central byte, ett nyttkök med nya vitvaror och badrum med kakel o klinkers och golvvärme är några av de elementära kostnaderna. Jag tror man kommer lätt att hamna över 8,5 och ändå bo i ett gamalt hus. Köper man tomt för 2,8 och nytthus säg 4 då kommer man betydlig billigare undan.
 
  • Gilla
beqen
  • Laddar…
LinusW skrev:
Vi är precis igång att bygga vårt hus precis utanför Västerås. 176kvm (övervåningen ej inredd men isolering/golv/glespanel/trapp ingår). Notan inkl. allt beräknas till 3,2. Anebyhus. Och visst finns det billigare allternativ hos dom. Våra tillval var på 260kkr och tomten inkl VA kostade 850kkr. Så nog ska det gå att bygga för 2,7 om man vill, men det blir ju kanske ett enklare hus utan tillval osv.

Dock fick vi låna mer om vi ville när vi gav upp jakten på begagnat hus och ville bygga nytt. Då nybygge har betydlig läger underhållskostnad än begagnat hus blev kalkylen bättre.
Så om ni vill bygga bör du ta ett snack med bankmannen och höra om ert lån inte skulle kunna vara större på ett nybyggnadslån/byggkreditiv.
Gick det på 3,2 utan tomt osv, eller med??
Hur stor yta var inredd? En övervåning (för att få ut alla 176 m^2) kan ju kosta 500 000 extra?
 
murak
Vi byggde nytt hösten 2015. Totalt inkl. allt gick det på 2650kkr.

SMV Västervik med ca 200kkr tillval -1550kkr
Grund, grusning och grovplanering tomt -330kkr
Tomt 2400m2 1,5km till havet inkl kommunalt VA och fiber 650kkr
Bygglov och annat lullull -120kkr

Innan vi känner oss färdiga ska följande fixas: carport/garage, finlir på tomten, terrass, friggebod m bastu, inredning övervåning.

I vårt fall kommer vi totalt landa över 3mkr. Men allt beror på vilka krav ni har. Jag är övertygad om att det går att bygga nytt för under 3mkr.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
Lars48 skrev:
Jag trodde det handlade om lika förutsättningar för bygganytt/renoveringsobjekt. Självfallet kan man inte bygganytt på den gamla delen av stan.
Jag ser omkring mig och ser att folk betalar över 7 milj för renoveringsobjekt från 60 talet, där lika stor tomt med ännu bättre läge kostar 2,8 milj. Låter det vettigt för dig?
De hus jag sett som går för 6,7- 7,5 behöver typ 1 milj renovering bara för att kunna flytta. Lägga om tak, dränering, byte av värmesytem och ventilation, eldragning o central byte, ett nyttkök med nya vitvaror och badrum med kakel o klinkers och golvvärme är några av de elementära kostnaderna. Jag tror man kommer lätt att hamna över 8,5 och ändå bo i ett gamalt hus. Köper man tomt för 2,8 och nytthus säg 4 då kommer man betydlig billigare undan.
Nu är det länge sedan en tomt såldes i vårt område, men då kostade väl en normal beggad villa 7-8 miljoner och en tomt runt fem.

Med det sagt, om du köper en tomt för 2,8 och ett hus för 4 så är du uppe i 6,8 men har då ingen trädgård osv. Kommer kosta en del mer att få allt färdigt.

MEN... På en "fungerande" marknad så borde givetvis begnagnade hus vara billigare än nya. Det verkar variera mellan olika områden. Location, location, location antar jag.

Där jag växte upp (i utflyttningskommunen Nordanstig, mellan Hudiksvall och Sundsvall) kostar begagnade hus några hundra tusen kronor idag. Där är givetvis nytt jättedyrt.
 
stefancrs skrev:
Nu är det länge sedan en tomt såldes i vårt område, men då kostade väl en normal beggad villa 7-8 miljoner och en tomt runt fem.

Med det sagt, om du köper en tomt för 2,8 och ett hus för 4 så är du uppe i 6,8 men har då ingen trädgård osv. Kommer kosta en del mer att få allt färdigt.

MEN... På en "fungerande" marknad så borde givetvis begnagnade hus vara billigare än nya. Det verkar variera mellan olika områden. Location, location, location antar jag.

Där jag växte upp (i utflyttningskommunen Nordanstig, mellan Hudiksvall och Sundsvall) kostar begagnade hus några hundra tusen kronor idag. Där är givetvis nytt jättedyrt.
Håller med dig. Om det var en fungerande marknad då skulle begagnad hus kosta mindre än nytt. Drar man av tomt priset då skulle huaet kosta mindre än nytt.
Men så är det inte utan det är tvärtom. Jag tror att det finns en stor rädsla för att bygga nytt. Det tar tid, kalkylen är osäker, byyglov kan dröja, ränta som man betalar under tiden och sist men inte minst resultatet som kan bli fel. Då blir det risk premium på nybygge. Vilket gör att det blir billigare än begagnat.
Det finns en risk med renoveringsobjekt oxå men den känns betydlig mindre eftersom huset står ändå på sin plats.
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Vi byggde för drygt 3mKr - ett "beg" hus på vår ort (norra Bohuslän) kostar runt 3,5-4mKr. Vårt hus blev värderat till 3,8 mKr, så för vår del blev det en klart bättre affär att bygga 😊
 
  • Gilla
Lotzki80
  • Laddar…
ett_em skrev:
Vi byggde för drygt 3mKr - ett "beg" hus på vår ort (norra Bohuslän) kostar runt 3,5-4mKr. Vårt hus blev värderat till 3,8 mKr, så för vår del blev det en klart bättre affär att bygga 😊
Känns prisvärt, grattis!
Är detta då inklusive tomt, anläggning av trädgård och eventuella komplementbyggnader?
 
Inkl tomt och alla avgifter, tillval mm mm - exkl carport, gräsmatta och altan som vi valde att vänta med för att vi ville ha lite utrymme för ev överskridande av budget.
Nu höll budgeten i stort sett på kronan, så ångrar lite i efterhand att vi inte gjorde carporten när vi ändå hade hantverkare här :-/
 
ett_em skrev:
Inkl tomt och alla avgifter, tillval mm mm - exkl carport, gräsmatta och altan som vi valde att vänta med för att vi ville ha lite utrymme för ev överskridande av budget.
Nu höll budgeten i stort sett på kronan, så ångrar lite i efterhand att vi inte gjorde carporten när vi ändå hade hantverkare här :-/
Grymt ändå!
 
Tilt skrev:
Vi letade hus i 1,5 år och tvingades till slut att överväga att bygga nytt. Vi räknade på många olika alternativ, allt från Smålandsvillan till Fiskarheden. Trots att tomter, iofs inte så centrala, går att får för 200 tkr, så kom vi fram till att man behöver minst 3 miljoner kronor i budget för att bygga nytt. Det går att komma undan med en initial investering på dryga två miljoner, men då var det med oinredd vind, i princip oplanerad tomt och utan garage. Så med inredd vind, fixad tomt och garage så är man snabbt uppe i 3 miljoner. Såvida man inte är beredd att offra semestrar, kvällar och helger för en lång tid framöver...vilket jag gjorde med förra huset.

Så vi köpte ett renoveringsobjekt för 2,2 miljoner; ett hus riktigt bra läge på tomten, och även om det krävs en helrenovering så är det lättare att göra en korrekt kalkyl på en renovering än ett nybygge.
Detta var ju lite motsägelsefullt;)? Med tomt för 200k och ett smålandsvillan på så hade du hamnat runt dina 2.2. Så istället köper man ett gammalt hus med renoveringsbehov, för att lägga semestrar, kvällar och helger på i en ännu längre tid framöver mot vad en övervåning/garage hade tagit:)? En helrenovering är väl väääldigt mycket svårare att göra kalkyl på än ett nybyggt smålandsvillan??! Ett renoveringsobjekt är gammalt till att börja med och lär dyka upp överraskningar när man börjat riva. En oinredd vind är nytt rakt och bara att börja isolera/ytskikt, inga överraskningar. Att helrenovera ett helt hus lär kosta rejält mycket mer än att inreda en övervåning! Skall du anställa snickare för jobben, så är nybygget billigare för dem att färdigställa. Skall du göra allt själv, så kommer renoveringen ta längre tid/kosta mer och sämre slutresultat än om du hade börjat med ett nybyggt.
Och för att svara på frågan i tråden, SJÄLVKLART går det att bygga nytt under 3miljoner. Beror mer på hur mycket du skall göra själv och vilken standard man kräver.
Jag har 4 nybyggen i ryggen så det är inte gissningar.
 
Redigerat:
Jonatan79 skrev:
Bankfolk kan inte räkna på ett husbygge! Dom är lika duktiga/dåliga som någon som aldrig byggt själv så förklara för honom/henne hur det ser ut i verkligheten :)

Detta "bankfolk" bär tungt ansvar för hur det ser ut på marknaden för nya borätter.

Byggbolagen berättar för banken att en bostad för två miljoner kostar fyra miljoner att bygga. Den nya föreningen får därför tre miljoner per bostad i kollektiva lån. Sedan hämtar byggbolaget in ytterligare tre miljoner på försäljning av varje borätt - som i sin tur belånas individuellt av affärens slutgiltiga torskar; de boende.

Okey, jag medger att detta är ett halvsteg från tråden, som kallar om egenbyggda enbostadshus. Men mekanismen är uppenbart densamma. Bankerna motverkar inte omotiverad kostnadsökning, utan förefaller snarast underblåsa den och medverka - i symbios med marknadsledande producenter.
 
Nu tog du nog i så mycket att det blev brunt i småbyxorna! Ge mig ett exempel där varje bostad har 3mkr i lån utslaget på en BRF's totala belåning eller ens i närheten!
 
Ta kontakt med en lokal byggfirma ni har förtroende för och ställ frågan direkt till dem med utgångspunkt att de får totalentreprenad. Låt byggfirman föreslå husmodell och leverantör, helst då något de byggt innan! Betydligt lättare att gå den vägen istället för mot husleverantörerna direkt. Med denna modell tar du kontrollen över projektet och låter byggfirman förhandla med husleverantören. Samtidigt får du en offert från en part som du kan ta till banken.
 
Jonatan79 skrev:
Nu tog du nog i så mycket att det blev brunt i småbyxorna! Ge mig ett exempel där varje bostad har 3mkr i lån utslaget på en BRF's totala belåning eller ens i närheten!
Proportionerna ligger där. Och jag talar inte om storstad utan om mindre provinsstäder.
Blöjorna kan du behålla själv. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.