Varför blanda in en skitfärg från Jula? Använd en grundfärg som är avsedd för det. Sen en färg som " ska motsvara Nordsjö" kan ju va i princip vad som helst. Gå till en färghandel och köp tex Alcro Milltex så kan du utesluta att det är fel på färgen i alla fall och sen bara få in teknik på rollern.
 
S
jula, byggmax färger och liknande kan man ha i mekgaraget.
 
SBH skrev:
jula, byggmax färger och liknande kan man ha i mekgaraget.
Tycker nog tvärtom där. Mkt mer slitage i ett garage o då krävs en bra färg.
 
S
shomakie skrev:
Tycker nog tvärtom där. Mkt mer slitage i ett garage o då krävs en bra färg.
du mena så du. mera att garaget kan se ut så här. fast det är ju också måla utan att spackla och sådant
 
De billiga färgerna kräver många lager för att täcka och är sällan roliga att jobba med. Resultatet ofta inte 100% heller tyvärr.

Köper du tex. Beckers lite dyrare färg på Bauhaus så får du en bra färg och totalkostnaden blir lägre och det du behöver stryka färre gånger.
 
Möbler och gardiner så är det väl inget fel på det där?
 
S
ser lite ut som du använt strukturfärg
 
Zaqui- skrev:
Jag har funderat på om det faktiskt är för lite färg fast än jag verkligen försökt att ösa på. Verkar som kanske rollern kan vara en del av problematiken? Eller brukar rollern slitas fort så att de inte håller färg?
Det har jag aldrig varit med om. Jag använde samma roller till hela vardagsrummet på 40 kvadrat, tak och väggar.

Men ju mer jag tittar på strukturen så lurar jag på om du går och "rollar efter" för att försöka jämna ut färgen? Enligt min erfarenhet får man absolut inte göra något sådant, då har ju färgen börjat torka, det blir samma effekt som när man försöker breda ett tunt lager glasyr på en nybakad sockerkaka: man får med sig den slätat hinnan på kakan och kvar blir den bubbliga ytan strax under.

Ingen "efterrollning" när färgen börjat torka alltså, då förstör du ytan.

Jag har en vägg som ser ut så avsiktligt, men då har jag använt en renoveringsväv med den strukturen, och först mättat den med grundfärg, sedan målat ett lite tunnare lager av matt slutfärg. Jag ville alltså ha kvar den matta, lite filtiga strukturen.
 
Stefan N skrev:
Varför blanda in en skitfärg från Jula? Använd en grundfärg som är avsedd för det. Sen en färg som " ska motsvara Nordsjö" kan ju va i princip vad som helst. Gå till en färghandel och köp tex Alcro Milltex så kan du utesluta att det är fel på färgen i alla fall och sen bara få in teknik på rollern.
Jadu.. säg det haha :confused: Av någon dum anledning tänkte jag att den skulle mätta spacklet bakom om jag lade ordentligt med färg. Jag trodde nämligen att det var spacklet som sög åt sig färg.. ute o cyklade där ett tag.

Anledning till att jag skrev "motsvarar Nordsjö" kan du googla på Dulux. AkzoNobel är ju tillverkaren av Nordsjös färger och säljer under namnet "Dulux" till övriga Europa..

Anna_H skrev:
Det har jag aldrig varit med om. Jag använde samma roller till hela vardagsrummet på 40 kvadrat, tak och väggar.

Men ju mer jag tittar på strukturen så lurar jag på om du går och "rollar efter" för att försöka jämna ut färgen? Enligt min erfarenhet får man absolut inte göra något sådant, då har ju färgen börjat torka, det blir samma effekt som när man försöker breda ett tunt lager glasyr på en nybakad sockerkaka: man får med sig den slätat hinnan på kakan och kvar blir den bubbliga ytan strax under.

Ingen "efterrollning" när färgen börjat torka alltså, då förstör du ytan.
Det är nog som du säger och även en kombination av lite annat..

Kastar in handduken. Får se senare när jag kommit längre med renoveringen av lägenheten i övrigt. Om jag då fortfarande stör mig så kör jag ett varv till för att försöka få till det. Då ska jag tänka på dina tips! :)

Chrissofsweden skrev:
Möbler och gardiner så är det väl inget fel på det där?
Haha, helt rätt. Jag skulle bara ha nöjt mig istället för att göra det värre!
Men när man väl är igång gillar jag att få till allt ordentligt :(

Tack för alla svar och hjälp!
 
Jag är jätte nyfiken på hur det har gått för dej?
 
Erica Wyse skrev:
Jag är jätte nyfiken på hur det har gått för dej?
Ledsen för sent svar!
Jag har faktiskt inte orkat fixa det (ännu).

Men kan berätta att det var bredspacklingen som var boven i det hela och inte målarfärgen. Dulux har fungerat hur bra som helst på andra väggar och tak i bostaden.

Jag bredspacklade vardagsrummet ett tag efter detta och där blev resultatet mycket bättre. Syns knappt någonting i släpljus mitt på ljusa dagen kan jag säga! Övning ger färdighet:)

Knepet är att absolut inte lägga två lager på varandra, d.v.s. när du bredar ut spacklet. Lägger du spackel på spackel för att jämna till ytan och sedan slipa ner så kommer detta ändå att synas. Vilket var anledningen till nyansskillnaderna inne i mitt sovrum.



På tal om annat.
Under tidens gång i bostaden har jag märkt hur svagt eller skört spacklet är. Minsta lilla slag eller stöt mot väggen ger avtryck eller skadar väggen direkt. Funderar om det verkligen ska vara så. Någon som har erfarenheter eller är mer kunnig som kan svara kanske? :)
 
Man ska nog vara lite försiktigt med att kategoriskt avfärda alla färger från billighetsvaruhus (även om mycket är skräp)
En del "private branding" som t ex IKEA har, kommer ursprungligen från välrenommerade och kända leverantörer.
 
Redigerat:
Z Zaqui- skrev:
Ledsen för sent svar!
Jag har faktiskt inte orkat fixa det (ännu).

Men kan berätta att det var bredspacklingen som var boven i det hela och inte målarfärgen. Dulux har fungerat hur bra som helst på andra väggar och tak i bostaden.

Jag bredspacklade vardagsrummet ett tag efter detta och där blev resultatet mycket bättre. Syns knappt någonting i släpljus mitt på ljusa dagen kan jag säga! Övning ger färdighet:)

Knepet är att absolut inte lägga två lager på varandra, d.v.s. när du bredar ut spacklet. Lägger du spackel på spackel för att jämna till ytan och sedan slipa ner så kommer detta ändå att synas. Vilket var anledningen till nyansskillnaderna inne i mitt sovrum.



På tal om annat.
Under tidens gång i bostaden har jag märkt hur svagt eller skört spacklet är. Minsta lilla slag eller stöt mot väggen ger avtryck eller skadar väggen direkt. Funderar om det verkligen ska vara så. Någon som har erfarenheter eller är mer kunnig som kan svara kanske? :)
Måste ju kunna bredspackla flera omgångar/lager utan det ska skina igenom. Använd beckers medium, bra grejer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.