nikasp
Är det någon som testat Ronneby Bruks lätta gjutjärnspannor? Läst bra om dem. Sugen på komplettera två mindre och en grillpanna i gjutjärn och slänga ut sista(?) teflonpannan.
 
M
nikasp skrev:
Är det någon som testat Ronneby Bruks lätta gjutjärnspannor? Läst bra om dem. Sugen på komplettera två mindre och en grillpanna i gjutjärn och slänga ut sista(?) teflonpannan.
Ja - jag har deras 25cm (tror jag det var) och jag tycker den är grymt bra. Inte samma värmelagring i den som en riktig, men det säger ju sig självt i och med att den innehåller mindre mängd järn :)
 
nikasp
Tack, då kör vi på en 28 cm variant! Var inne på 30 cm men då blir det nog ganska trångt på hällen, har en vanlig 60 induktion. Hoppar kolstål denna gång, kompis tyckte det var på gränsen jobbigt att de vill rosta om man inte är noga med skötseln.
 
nikasp skrev:
Är det någon som testat Ronneby Bruks lätta gjutjärnspannor? Läst bra om dem. Sugen på komplettera två mindre och en grillpanna i gjutjärn och slänga ut sista(?) teflonpannan.
Vi gick över från teflon till Ronneby Bruks lätta gjutjärnspannor, körde aktivt på dem i över ett år sen fick vi nog. Vi är ganska petiga med renligheten och när det kommer till gjutjärnspannor så brukar de vara ojämna i ytan vilket tyvärr gör att det lätt fastnar rester nere i järnet. Vi fick ofta skrubba dem ganska rejält även om vi gjorde det när pannorna var varma vilket medförde att de behövde oljas in stup i kvarten. Tanken är ju vad jag förstår att man aldrig ska använda diskmedel utan låta gammal fet ta sig in i järnet och sen hjälpa till att bilda en none-sticky yta när det värms upp.

Efter som vi fick skrubba järnen lite då och då så luktade de såklart också en hel del järn och ex köttfärssås tog gärna åt sig denna smaken vilket inte var någon höjdare.

Nu vet jag att det är många som är super nöjda med sina gjutjärn men förr oss blev det mest en massa merjobb plus sämre resultat.

Vi gick tillbaka till teflon pannor och de e 10x enklare att hantera så länge som man har noll tolerans på metallföremål samt att inte köra högre än 8-9 på plattan(teflon smälter vid 230 grader). Vi köpte Fiskars teflon järn, 1 av dem hade inbyggd värme stop vid 220 grader vilket ska göra risken för att teflon smälter obefintlig. Jag vet ju att det alltid finns risk för att man får i sig teflon men förutom det så känns det mycket mer hälsosamt, man kan få järnen helt rena med YES på bara några sekunder och man behöver inte använda i närheten så mycket fett/olja som med gjutjärnen.

Sen kan man fråga sig hur farligt teflon är? Det e väl precis som micro, d.v.s man har inte kunnat påvisa några risker.

Vi har numera även en stor kolstol faktiskt men den har vi inte använt så mycket än, det lilla vi provat så har det bränt fast rätt bra i den men det är en sådan panna som behöver en del användning innan den blir bra. Fördelen är att den har en jämn yta som känns mycket enklare att hålla ren men egentligen ska man väl inte använda YES på den häller. Det jag kan konstatera är att sätter man blöta kastruller på den så rostar den ganska snabbt men det är bara till att skrubba bort om det skulle hända.
 
nikasp
Vi får se om det blev den sista teflonpannan men jag har aldrig ägt någon som klarat mer än 4-5 år, senaste ca 2, innan de blir helt värdelösa. Förutom aspekten att "steka i plast" även om jag inte är så orolig. Jag använder gärna gjutjärn och som skrivet har vi tre st stekpannor och även två grytor som används ofta. Jag har inga problem att diska med hett vatten och sedan värma in rapsolja.

Jag köpte Pro-modellen i 28 cm nu och hoppas det ska bli en favorit. Bl.a. ägg stekta i teflonpanna blir så jäkla tråkiga även om det är enkel rengöring tycker jag. Gillar riktigt smör och olja av olika sort så vi får se. Återkommer med recension!
 
nikasp skrev:
Vi får se om det blev den sista teflonpannan men jag har aldrig ägt någon som klarat mer än 4-5 år, senaste ca 2, innan de blir helt värdelösa. Förutom aspekten att "steka i plast" även om jag inte är så orolig. Jag använder gärna gjutjärn och som skrivet har vi tre st stekpannor och även två grytor som används ofta. Jag har inga problem att diska med hett vatten och sedan värma in rapsolja.

Jag köpte Pro-modellen i 28 cm nu och hoppas det ska bli en favorit. Bl.a. ägg stekta i teflonpanna blir så jäkla tråkiga även om det är enkel rengöring tycker jag. Gillar riktigt smör och olja av olika sort så vi får se. Återkommer med recension!
Vi har en PRO sen ett halvår. Har fungerat utmärkt. Sköter den enligt instruktionen.
När man är klar diskas den ur med varmt vatten. Sedan ska den torka på eftervärmen. Sen fetta in med lite olja. Har gjort köttfärssås,korvgrytor mm i den utan några problem.
 
kolla denna länk på Instagram:
https://www.instagram.com/p/BTZNEveBjPC/?taken-by=bara_riktig_mat

Han rekommenderar inte "inbränning" utan helt enkelt användning. Så kör jag på min deBuyer och den blir bättre hela tiden ju mer man använder den. Ett till tips är en dedikerad diskborste som du bara använder till kolstålet (blir aldrig kontaminerad av diskmedel...)
 
Det här med gjutjärnspannor är ingen större vetenskap.

Vi steker i våra och diskar dem utan diskmedel. Då de blir r´för flottiga diskar vi med diskmedel men det är väl någon gång i året. Om de blir för sotiga eller får någon rostfläck rengör vi med en roterande stålborste på borrmaskin.
Vi har en skild diskborste med blått skaft som vi bara använder för gjutjärnspannorna. Den vanliga diskborsten har alltid rött skaft. På det viset är det enkelt att hålla skillnad på dem.

Den svarta beläggningen i en gjutjärnspanna är ren smuts. Bränt smör och litet järnoxid. Ren smuts som härstammar från naturliga källor och inte innehåller någonting giftigt behöver man inte akta sig för på samma vis som skitig smuts.

En ny panna eller en som har varit rostig och blivit upputsad kan löna sig att flotta in med litet rybsolja och värma upp långsamt så oljan får dras in i alla porer innan man torkar av överskottet och sätter i smör och börjar steka.

Inte vet jag..... men hos oss blev det aldrig av att köpa teflon då de kom på modet och nu är vi toppmoderna igen:rolleyes:
 
M
Något jag märkt i dagarna som får saker att fastna mindre är att ha ganska låg temp, jag körde på 6,5 av 9 och sedan röra runt/flytta runt ämnet i typ 20-30sek efter att man lagt i det. Då fastnade inget när jag gjorde så.
 
nikasp
Mycket nöjd med Ronnebypannan efter att ha testat det mesta i den. Lite slätare än en vanlig gjutjärnspanna så den är enklare att få ren. Kör på 6-7 av 9 (plus boost) då de tydligen kan slå sig om man kör för varmt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.