Tack för rekommendationen. Jag kikade faktiskt på denna, https://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/fogmassa-lim/tds-natning/tds-sis-440-natmassa-svart som inte behöver någon primer (Kanske inte behövs med Sika heller i den applikation jag har?).

Men jag blev lite skrämd av Sikas varning "Denna produkt skall endast användas av erfarna användare." :)

Jag tror också det är lämpligt att fräsa ur ett spår på 2mm på varje skiva eller så för att få en rimligt bred nåtning?
 
mexitegel skrev:
Tack för rekommendationen. Jag kikade faktiskt på denna, [länk] som inte behöver någon primer (Kanske inte behövs med Sika heller i den applikation jag har?).

Men jag blev lite skrämd av Sikas varning "Denna produkt skall endast användas av erfarna användare." :)

Jag tror också det är lämpligt att fräsa ur ett spår på 2mm på varje skiva eller så för att få en rimligt bred nåtning?
Tror inte att det är nödvändigt med pimer i din applikation. Det handlar ju om att ställe som inte utsätts för speciellt mycket åverkan, varken från er som användare eller från väder/vind/sol.

Vad betyder "erfarna" i detta fall...och hur blir man det om man inte får öva med produkten? :) De skriver nog så för att säkra upp ev. garantier på hållbarhet och dyl. för professionell användning. Jag ser inte riktigt hur du skulle kunna misslyckas. Maskerar du bara och jobbar ned fogen i glipan så kan det ju inte gå så fel.

Hur bred du gör nåtningen är enbart en fråga om tycke och smak. Är glipan bara rak och snygg kan du ju fylla den som den är med Sika, gillar du utseendet med en bredare nåt så är det enkelt att fräsa ett bredare spår.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Näe fräs ingen nåtspår har du otur så släpper det med tiden. Och ja jag har nåtat några kilometer på div båtar. Utan använd sikan eller vilken gucka du nu köper, som lim bara så att själva skarven blir tät. Och dra i hopp med beslag som visats tidigare dom är jätte bra.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Funderade också på det där med erfarna användare, blir ju lite moment 22 av den skrivningen :D.

Då skippar jag att fräsa upp bredare spår, kanoners :). Passar på att slipa bänkskivorna nu när de är bortmonterade då det blir lättare att komma åt bakom kökskran och i hörnen. Lägger på nåtmassa och drar ihop med beslagen. Väntar på att nåten härdat och så slipa av skarven innan jag behandlar.

Perfekt! Bilder kommer på slutresultatet!
 
Redigerat:
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
pär h skrev:
Näe fräs ingen nåtspår har du otur så släpper det med tiden. Och ja jag har nåtat några kilometer på div båtar.
Fast en nånting på en båt får utstå otroligt mycket mer än vad en nåt i mexitegels bänkskiva kommer behöva. Visst, den kommer antagligen släppa om ett antal år om inget underhåll sker, men då är nog själva bänkskivan i så dåligt skick ändå så det spelar nog mindre roll.

Som jag skrev tidigare, så anser jag att det endast är fråga om utseende. Tycker man det skulle vara snyggt med en bredare svart fog så är det troligen helt safe att fräsa ett spår och nåta. Personligen skulle jag nog inte tycka att det vore så snyggt om vi bara pratar om en skarv. Bättre då att göra just så som mexitegel skriver att h*n ska göra! (y)
 
Då är vi halvvägs. Skivorna slipade med 80-120-240 korn. Fogen noggrant rengjord och slipad. Sen är det fräst för beslagen, nåtat och beslagen monterade. Nu är det bara att vänta på att det härdar :).

Slipat trästycke med fogen förstärkt med epoxi vid sidan av en limklämma och epoxitub.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slipad träyta med synliga fördjupningar för beslag och rengjord fog nära en dörrstängningsmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vanpire och 1 till
  • Laddar…
Sådär, nåten slipad och skivorna oljade. Blev ju rätt bra om jag får säga det själv :).
Slipat och oljat träskiva med framträdande träådring och jämn finish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ernst P menade på att man kunde slipa lätt med fint papper innan man lägger på vaxet? Funderar på om det blir så bra eller om jag missuppfattade det hela, för i bruksanvisningen står det att man kan slipa med excenterslip 220 korn innan oljan torkat. Detta då som bättre alternativ än att torka bort överflödig olja med trasa.

http://www.ernstp.se/userFiles/myPdfs/HartolSpezialproduktblad.pdf

Uppskattar er hjälp väldigt mycket, för det här är inte min kaka riktigt... :)
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Det blev ju kanon det där! (y) Ska nog utföra samma procedur när vi ska renovera våra skivor...stör mig enormt på glipan vi har som är omöjlig att göra rent.

När de skriver "slipa med excenterslip" skriver de ju också "medelgrov vlies eller med Edruflex- borste korn 220". Detta är nog något HELT annat är 220 slippapper. Skulle tro att det är någon slags polerskiva, typ Scotch Brite. Instruktionen känns skriven för golvbehandling, och jag är ganska säker på att du lika gärna kan ta en skursvamp och köra på bänkskivan. Ta en med vit skrurdel inte grön, den tror jag är för "vass". Testa gärna på något lite mer undanskymt ställe först om du ett sådant.

EDIT:

Jag tror att det är bra att rugga upp ytan lite innan du lägger på vaxet. Om ytan är för blank kommer vaxet bara kana omkring...har den mikroskopiska repor att greppa så kommer den stanna kvar i dem och därigenom skapa skyddet du eftersträvar. Vaxet fyller dalarna och vill man sedan ha högblank yta polerar man så vaxet och topparna är i exakt nivå med varandra.
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.