Hej!

Bor i ett hus från början av 2000-talet där vi visste från början när vi köpte huset att värmepumpen började bli dålig, det var främst kompressorn de hade lagat en gång men även andra småfel har uppkommit samt att den låter ganska förskräckligt oavsett samt är bökig att använda och plåtchassit skramlar en del och det börjar trilla väck plastdelar.

Var på husvisning i helgen där man hade installerat en Nibe 730. Det var +2 grader ute och värmepumpen var helt blixtertyst trots man ångade på med +23 grader inställt i huset. Fick stänga dörren till tvättrummet för att lyssna extra noga och det hördes inget alls. Bekräftade att den var igång då man kunde avläsa diverse info i displayen. Visningshuset hade golvvärme på båda våningarna och var på 200 m2.

Ni som vet, hade jag tur som fick lyssna på en korrekt installerad och byggd värmepump med inget skrammel eller dånande, eller var det bara så att jag kom vid ett tillfälle då kompressorn inte gick? Nu på vintern går kompressorn på vår 310p flera gånger per timme då vi har +20 grader i huset, och jag stannade i visningshuset i ca 90 minuter och gick in och lyssnade vid flera tillfällen, och pumpen var tyst sånär som på en svag viskning från nån fläkt.

Kollade på nibes hemsida och med deras guide fick jag rekommenderat att välja en 370 som utbytespump. Kommer denna att vara lika tyst som en 730 eller skiljer det något åt i detta avseende. Vi gör av med ca 10000kWh per år så vi är inga storförbrukare, vill bara ha det tyst i huset, det brummande vi hör idag är outhärdligt och det hörs direkt om någon i familjen har öppnat dörren till tvättrummet.

Vad tror ni som har erfarenhet av dessa värmepumpar? Har läst här att en del har problem med skrammel även på 750. Vill gärna inte plöja ner 100000 kr på en värmepump som brummar som den vi har idag (som låter en del även när kompressorn inte går från fläkt och chassivibrationer).


Tack på förhand
Herr HLH
 
370 är en gammal modell av on-off typ och 750/730 är varvtalsstyrd scroll, kompressorn går hela tiden på låg effekt.

370 låter som ett gammalt kylskåp ungefär stänger du dörren till rummet och har dämpare på ventilationen så märks den knappt.

730 är överlägsen 370 på allt utom pris
 
Enligt produktspecifikationerna låter F370 mellan 42,5-44 dB(A) och F730 mellan 40-55 dB(A). Vill ni ha det tyst som en svag viskning från en fläkt är det en ren el-panna ni bör välja. Med halvledar-kontaktorer som inte klickar samt en separat fläkt. Blir högre energiförbrukning med ett antal tusen [kWh] per år. Ett alternativ kanske kan vara en luft/vatten-värmepump som har kompressorn i utedelen om denna kan placeras på en bra plats utanför huset (kan låta lite grann genom ytterväggen när den går på högt varv).
 
Det är alltså ungefär samma ljudnivå som en diskmaskin. Är det ljudnivån i ventilationen eller rummet du specat här?
 
hemljuvahem86 skrev:
Kollade på nibes hemsida och med deras guide fick jag rekommenderat att välja en 370 som utbytespump.
730/750 har kallare avluft (ca -15 grader) vilket ställer högre krav på isolering av avluftkanalen för att undvika kondens. Du kan bli tvungen att bygga om/dra nya rör pga detta beroende på hur det ser ut i din nuvarande installation.
 
Jag har en 370 och tycker att kompressorn låter störande när dörren till pannrummet är öppen. Har inte forskat mer i om man kan få den tyst. Om du bara förbrukar 10000 kwh per år är en 730 en dålig investering.
 
  • Gilla
Fredrik Nordbeck och 1 till
  • Laddar…
Vår 370 är inte tyst... får man väl ta för priset..
 
Tack för alla tips! Tror det lutar mot en 730 då, då vi är fasligt trötta på det dånande bullret från vår 310 och 370 inte verkar så mycket bättre... det kostar ju en del, men så är det.

Förstår inte varför inte husfirmorna bygger en liten "garderob" runt värmepumparna, 4 gipsväggar och en innedörr, hade man kommit långt med.

/Herr HLH
 
  • Gilla
Harald Boye
  • Laddar…
hemljuvahem86 skrev:
Förstår inte varför inte husfirmorna bygger en liten "garderob" runt värmepumparna, 4 gipsväggar och en innedörr, hade man kommit långt med.

/Herr HLH
Det blir vanligare och vanligare att man gör så. Tyvärr så har den som kom på den lösningen aldrig behövt reparera en frånluftsvärmepump inbyggd i en garderob.

Sen "glömmer" arkitekten ofta bort pannrummet/teknikrummet, så värmepumpen hamnar i tvättstugan.
 
Värmepumpen behöver vara ansluten till vatten och golvbrunn så grovkök/tvättstuga är en lämplig placering. Vill man dämpa ljudet kan det t.ex. göras med ljuddämpningsmattor och bitumenplattor för bilar samt kanalljudämpare för ventilationen.
 
  • Gilla
Axong
  • Laddar…
Josth skrev:
Värmepumpen behöver vara ansluten till vatten och golvbrunn så grovkök/tvättstuga är en lämplig placering.
Går ju fint att placera en golvbrunn i ett pannrum när man bygger nytt. Där drar man också lämpligast in inkommande vatten. Om man nu bygger nytt för X antal miljoner. Kan man då inte kosta på några kvm extra för ett teknikrum? Känns som att den lilla kostnaden försvinner i det stora hela.
 
nikasp
Är det någon som ljuddämpat sin 370 och har tips på var i så fall? Vi har haft vår 370 sedan 20:e mars 2017 och nu börjar jag störa mig på "durret" i plåtarna. Fine om man har dörren till tvättstugan stängd men det vill jag helst inte då vi får lite ljus den vägen till köket.

Jag bytte vibrationsdämpare/fötter till kompressorn på vår gamla 310p samt klistrade 3 mm bitumenmatta på vissa plåtar och det blev i princip perfekt så jag är lite störd över att få "börja om" med en ny panna för 46 lax...
 
  • Gilla
icamats
  • Laddar…
L
Blir nog ett varv till med din nya , som du säger lite ioleringsmattor klistrade på insidan av plåtarna , det är ett resonansproblem med större ytor
Finns nog inget patentare för det du har
 
Snålt av Nibe att inte vibrationsdämpa den från fabrik. Fast det kanske man får om man handlar en 730?
 
Tror inte att det är någon direkt skillnad på F370 och F730 i det avseendet. Man kan tycka att NIBE borde tagit detta till sig med vibrationer och resonansljud i plåtarna efter alla år. Några ljuddämpningsplattor kostar inte många slantar. Att som Comfortzone speca att rummet ska vara byggt med väggar som har dubbla lager gips på båda sidor och är fyllda med stenull känns inte heller som den bästa lösningen. Ljud-/vibrationsdämpningen runt själva kompressorn borde vara det naturliga att ordna istället. Även valet av typen av kompressorn spelar roll, vissa arbetar mer vibrationsfritt. Om kompressorn skulle kosta några tkr mer tror jag inte skulle vara ett bekymmer om kompressorljudet hade motsvarat t.ex. kyl/frys.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.