Humlo
Vilken tid på året är det bäst att lägga ut sin bostad för försäljning?
När får man mest pengar eller flest spekulanter?

Jag som tänker praktiskt skulle gärna få tillträde till ett nytt hus när skolan slutat i juni och sen kan barnen börja ny skola senare på hösten och fått en chans att bo in sig lite innan. Är våren/sommaren bästa tiden?
 
Två pucklar (som ett M)
Vår och höst.
 
  • Gilla
Humlo
  • Laddar…
Humlo
Så man får lika mycket pengar om man säljer vår och höst men inte vinter och mitt i sommaren?
 
MagHam skrev:
Två pucklar (som ett M)
Vår och höst.
Med tanke på hur utbudet ser ut just nu, kan det väl inte vara någon större skillnad?
 
Vi hade tänkt sälja till våren, framförallt vore det ju kul att ha grönt o fint i trädgården på visningen.
Vi kontaktade mäklaren strax före jul, hon sa, vi säljer NU, utbudet är nära noll, det finns ingen konkurrens.
Sagt o gjort, visning en söndag i slutet av januari, dagen efter var huset sålt för en summa vi inte ens kunde drömma om.
 
  • Gilla
thomas33 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Mäklare säger alltid att det är rätt tid NU om de har tid att sälja huset. De kan alltid hitta något argument för att det är rätt tid, typ få objekt ute på vintern och sommaren, alla längtar till hus på våren, man vill fira jul i ett stort hus i stället för i en trång lägenhet på hösten etc.
 
  • Gilla
Saintus och 3 till
  • Laddar…
Om du tänker på hur frågan "När är bästa tid att sälja?" låter ur mäklaren perspektiv så låter det så här i mäklarens öron:

"Hej, jag undrar när det är bästa tid att ge dig 150.000 kronor? Är det nu eller ska vi vänta så att jag kanske ångrar mig?"

Man frågar en person som har allt att vinna på att avsluta affärer snabbt.
 
  • Gilla
Saintus och 3 till
  • Laddar…
KristinaRT
Spontant tror jag folk är intresserade av annat än att åka på husvisning under jul/nyår, eller mitt under semestern (juli-augusti), så att lägga ut hus i mitten av december eller efter midsommar känns inte optimalt...

Som köpare tänker jag som TS - gärna tillträde i månadsskiftet juni/juli eller 1/1 så barnen kan börja evt ny skola vid terminsstart.
 
Känns som att flest kollar på hus på hösten. Bara för att det är då det är minst aktiviteter, Julstök, Påsklov, Sommarsemester.. På hösten finns ingenting :p
 
Rikard Gjersvold skrev:
Vi hade tänkt sälja till våren, framförallt vore det ju kul att ha grönt o fint i trädgården på visningen.
Vi kontaktade mäklaren strax före jul, hon sa, vi säljer NU, utbudet är nära noll, det finns ingen konkurrens.
Sagt o gjort, visning en söndag i slutet av januari, dagen efter var huset sålt för en summa vi inte ens kunde drömma om.
- En mäklare säger förmodligen alltid "NU" Under lågsäsong kan motivet vara så enkelt att de vill få jämn beläggning.

- Bra att du är nöjd med priset, men det bevisar ingenting. Ingen vet vad priset skulle varit om försäljningen skett vid annan tidpunkt för just ditt hus. Det kan vara så att det t o m hade varit lägre på högsäsong och du gjorde en bra affär, ingen vet.
 
MagHam skrev:
- En mäklare säger förmodligen alltid "NU" Under lågsäsong kan motivet vara så enkelt att de vill få jämn beläggning.

- Bra att du är nöjd med priset, men det bevisar ingenting. Ingen vet vad priset skulle varit om försäljningen skett vid annan tidpunkt för just ditt hus. Det kan vara så att det t o m hade varit lägre på högsäsong och du gjorde en bra affär, ingen vet.
Det enda du vet är att mäklaren har gjort en bra affär. Sålt på en dag, katshing!
 
  • Gilla
Tibb och 1 till
  • Laddar…
Jag har en (personlig) teori om bäst tid.

Sommaren går helt bort, det finns väldigt få spekulanter, visserligen litet utbud också vilket innebär lägre konkurrens. Men det ger bättre pris om flera är intresserade av att buda.

Omkring Jul, har folk inte tid.

Allra bästa tiden tror jag är nu från början av Mars till en bit in i April.

Efter Jul (och efter sommaren) är det delvis en ny marknad, många nya spekulanter börjar titta efter de stora loven. Det tar någon månad eller så för dem att bli köpmogna, de flesta behöver gå på 5 - 10 visningar innan de lägger ett seriöst bud.

Det gör att Mars är en bra månad, möjligen andra halvan av Februari också, men då går sportlovet bort.

Sedan vet alla att marknaden "dör" någon vecka in i Juni, det gör att de som behöver sälja en bef. bostad för att kunna köpa, vill hinna få in en försäljningscykel efter sitt köp, och om de tänker likadant, så vill de att deras köpare också skall hinna få in en försäljning före Juni. Därmed tror jag att marknaden börjar sakta in lite redan andra halvan i April.

Sedan har vi en ny marknad på hösten också, med liknande tidsresonemang. Men hösten är lite sämre säljmässigt, eftersom det är mörkt o blött, allting ser mycket bättre ut på våren, många är helt enkelt lite gladare och mer positiva på våren.

Det som talar för hösten, är att tillströmningen av nya spekulanter på marknaden är troligen större då. På sommaren händer mycket med familjebildning, folk väljer att flytta ihop, skiljas, skaffa barn osv.

Sedan beror mycket på vad man har för objekt. Har du en bra bostad i attraktivt läge, så vill du ha många spekulanter som kan driva upp priset, du behöver inte oroa dig över konkurrens från andra objekt, de som väljer bort din bostad gör det inte för att de hittar något bättre, utan för att de inte har råd.

Har du en svårsåld bostad, så kan det var en bra strategi att lägga ut den när utbudet är dåligt, visserligen är det få spekulanter ute på sommaren, men en del av spekulanterna kan vara desperata, då kan det vara lättare att få en svårsåld bostad såld, färre konkurrerande objekt.

Som köpare kan det vara bra att vara aktiv även på sommaren, det finns chans till klipp, om en säljare bara måste få bostaden såld. och få som kan buda upp priset.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi lade ut till försäljning i november 2009 med tillträde 1/4 2010.
Besiktning och annat klarades av under december 2009.
Det funkade bra för alla parter tror jag.

Detta var i ett hyfsat område i västra Göteborg.
 
Som marknaden ser ut just nu tror jag det är lite skit samma, det finns väldigt få hus till salu. De teorier som bollas upp, är det någon som har vederhäftig statistik att presentera? Mäklaryrket är i gungning, enormt många slutar då det inte finns tillräckligt med objekt för att klara en vettig försörjning.
 
årstiden struntar jag i när jag letar hus, rätt hus och plats är allt som är av intresse.
 
  • Gilla
Saintus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.