Har tidigare trott att man ska undvika att placera diskbänken vid ett fönster, men igår läste jag i en nyinköp bok - "Kök" - att man gärna skulle sätta den just där.

Kan någon reda ut för och nackdelar med resp placering? Tilläggas bör att huset i fråga är gammalt och att det säkert kan dra lite kallt i vinter.
 
Fördelarna känns ju ganska uppenbara, trevligt ljus när man står där och slabbar, gott om utrymme i höjdled när man diskar något större som plåtar etc.

En nackdel kan jag komma på, om fönstret är befintligt och sitter på "normalhöjd", så kommer ofta diskbänken högre eller i samma höjd som fönstret. Ger problem med stänk på rutan, och ev kan det vara svårt att undvika fuktskador på fönsterkarmen.
 
Vi har diskbänken under fönstret. Det är kaklat i underkanten och med fönstersmyg runt fönstret. Vi har lagt silikonfog mellan kaklet och fönstret. Det fungerar jätte bra.

Här ser du en bild
disk.jpg
 
Jo, det verkar ju onekligen trevligt, men hur är det med risk för frysskador etc? Jag tror det är därför jag hört att man ska undvika den placeringen.
 
Det beror väl på vad man har för aktivitetsmönster i sitt kök. Jag skulle mycket hellre ha en beredningsbänk vid fönstret eftersom jag diskar så mycket som möjligt i diskmaskin och hellre knådar en deg eller förbereder mat med utsikt/dagsljus än svabbar upp en stekpanna. Förr diskade man ju mer för hand och då var det väl en större finess med fönster vid vasken.
 
Sweli skrev:
Vi har diskbänken under fönstret. Det är kaklat i underkanten  och med fönstersmyg runt fönstret. Vi har lagt silikonfog mellan kaklet och fönstret. Det fungerar jätte bra.

Här ser du en bild
[bild]

jag vill ha ditt kök Skall vi byta. ;)
 
Mmmm.....
Tynnis, Det beror på vad du har för kök ;D
 
Jag passade på att byta till 3-glas och anpassade höjden till diskbänken när jag byggde om. En merkostnad på några tusenlappar, men samtidigt mer ljus och öppet över diskbänken. Tycker det är en bra lösning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.