Hejsan!

För någon vecka sedan noterade vi att det droppade in lite i garaget. Öppnade innertaket och plockade ner isolering, varpå det är tydligt att det läcker in någonstans. Det är kanske inte så förvånande med tanke på i stort sett helt platt papptak från 70-talet.

Iaf, vi konstaterade att råsponten ser ganska bra ut och gissar att läckaget är nytt. Tittar man på ovansidan så är det lite lagom bubbligt som papptak kan bli, men ser inga uppenbara hål (har dock inte varit uppe och klampat runt med lupp än).

Tänkte att det väl är dags att byta ut den gamla pappen i alla fall, så räknade lite på vad det skulle kunna kosta att göra själv. Taket är ca 35 kvadrat.

Som lite "sanity check" samt om det inte hade varit så galet stor skillnad i pris så passade vi även på att få en gratis offert. Det som förvånar mig lite i sammanhanget är att firman då landar på ca 680 kr/kvm för arbete och material (efter rot-avdrag). Då räknar de enbart på pappen och inte råspont osv. De räknar dessutom på exakt samma underlagspapp som vi, men däremot ett yttre lager som man svetsar (till skillnad från sån där självhäftande från samma tillverkare, som vi tänkte oss). Vår egen kalkyl för material ligger ju snarare runt 150 kr/kvm :/
(Där vi tänker lite extra för ev nya plåtar mm.)

Låter inte det väldigt mycket för papptak? Då kan man ju nästan lika gärna riva garaget och bygga bytt? Eller är jag snett ute?
 
  • Gilla
MBZV
  • Laddar…
S
Jag la underlagspappen själv och tog in en firma för att få ytpappen lagd med svetsade skarvar (aldrig att jag skulle köra självhäftande skarvar på ett låglutande tak) .

Garaget är 8x6 meter och kostade 14 000 bara för ytpappen, alltså 291 kronor kvadraten för arbete/material enbart ytpapp. Plåtarbeten gjorde jag själv sen.
 
Okej, taket har idag liten lutning. Tanken var att vid behov bygga på den till åtminstone 3 grader, och sedan använda tex icopal topsafe 3. (Enligt ritningen kan taket ha mer lutning, men står ju inte vad det faktiskt har :( )

Avrinningen är byggd som att vattnet ska rinna ner mot ena sidan och sen ner i stuprör, men just nu med bubblor mm så fungerar det ju sådär...
 
Vi la på ny ytpapp på en tillbyggnad ca 40 m2 med i princip platt tak nu i vintras, malmöregionen. Den nya pappen lades ovanpå den gamla, svetsad.
Har för mig att det specades till ca 250 kr/m2 i offerten för materiel och arbete efter rot. Det var en del av ett större arbete (takbyte på huvudbyggnaden + en del annat), vet inte om det påverkade priset för just den delen något.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anders Rosengren
  • Laddar…
Vi lade nyligen papptak på två tillbyggnader om totalt 60 kvm ovanpå vilka det kommer vara terrasser. Eftersom det är svårt att inspektera under trallen tyckte takläggaren att vi skulle ha dubbla lager svetsad papp (ett lager är egentligen tätt och tåligt så det räcker). Dessutom ingick fallskivor, takboard och nödvändiga plåtar. Det gick på strax under 800:-/kvm inkl. moms och utan ROT-avdrag.

Underlagspappen lade vi själva (sannolikt i onödan) och vi stod för ställningen.
 
  • Gilla
Dashiva1
  • Laddar…
...och med detta sagt tycket jag att offerten TS fått låter hög. Ta ett vattenpass och tumstock och kolla lutningen. Är det 3 grader eller mer så kör du själv med den Icopal du nämnde eller Mataki självtäck (riktigt lättanvänt system). Räkna med att du får riva bort underlagspappen också och byta lite spont.
 
  • Gilla
JohannesHenry
  • Laddar…
Kanske lite dumt, men snubblade på den här tråden igen nu så tänkte uppdatera med hur vi gjorde.

Det slutade med att vi ökade på lutningen, men innanför ”boxen” så det är inget som syns utåt. Sedan två lager Trebolit, tror jag det blev till slut. Vi behöll det ganska knepiga systemet med avrinning från ett hörn inifrån boxen. Ett beslut som jag i efterhand ångrar något, men nu får man leva med det ett tag. På det hela väldigt lärorikt.

Men det blev faktiskt så bra så att vi gjorde om det året efter på min fars garage. Även där fanns det box så vi gjorde ungefär samma sätt. Skillnad i att vi plockade ner sidan det lutade mot, la plåt under och hängde hängränna där. Så mycket mindre jobb med att rensa frön och all skit som lyckas leta sig dit.

Slutsumman blev väldigt nära min beräknade.

Edit: I båda fallen var det förvånansvärt lite spånt som behövde bytas. På min fars garage var det skivor Btw. Året vi tog mitt regnade det förbannat mycket i omgångar, stod bland annat och skyfflade vatten kl 5 på morgonen midsommarafton för att det låg så mycket på temporära plasten vi fäst ut. När vi tog fars var det istället solsken och svettigt :)
 
  • Gilla
Malinti
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.