En fundering. Jag jobbar med dörrar och portar i kyl och frysrum, och löphjulen vi har till skjutdörrar har plötsligt ändrats en smula, bla annan gänga, men det saknar betydelse.

Vi monterade nyligen en dörr i en frys, -30 grader, det är normalt inget problem, trots vikt och storlek löper dom friktionsfritt, även denna dörr gjorde det tills kylan slogs på, vid runt -15 kärvade dörren lite så vi fick justera dörren och öka kraften på motorn, inte heller det onormalt, material rör på sig vid olika temperaturer, men vid -30 var det nästan tvärstopp ??

Vi konstaterade att löphjulen stod stilla, nylonet på dom gled i skenan.
Jag letade i bilen och hittade hjul av det äldre utförandet, bytte och dörren funkade, så vår fundering är om man bytt leverantör av kullagerna. När jag tog ut dom i värmen lät det typ som det var grus i lagret, men när dom tinat helt löper dom som nya.

Jag har nu lagt ett nytt och en äldre i frysboxen här hemma för att testa, men jag kollade samtidigt vad det står på lagerna. Alla är märkta 620ZZ vilket jag tolkar som storleken. Jag har 2 olika av det äldre utförandet, TTN står det på det ena HICO42 på det andra, på det nya lagret står bara 620ZZ.

Så min fundering, är TTN och HICO42 tillverkarnamn, eller kvalitéts märkning ??
 
Mysko, känner inte igen nå av dessa eftertexter. Skulle tippa på att det är tillverkare av lagren.

Det som gör att det kärvar är antagligen att spelet i dom nya är mindre tillsammans med ett billigt fett som dom är packade med. Kan också vara tvärtom att dom nya är av högre kvalite så det är mer fett som blir segt av kylan så det går tungt.

Du måste öppna dom för att utröna mängden fett och kolla konsistensen på det då är kallt.

Såg att lagren är stålkapslade, borde finnas med nylon tätning då kan man öppna dom ganska enkelt och ta ur fettet och ersätta det med exempelvis skf's egna lagerfett som är ypperligt vid kyla.
 
Jag håller med Lutte.

Det finns någonstans på nätet en referens där man kan slå upp vad bokstäverna betyder men jag minns inte var.

Sedan finns det ju olika täthetsklasser. C0 är väl det normala och C3 extra glappt och så vidare. Du kan ha fått fel sort. Jag skulle satsa på en extra glapp sort eftersom varvtalet är lågt och vaselinet tjockt i kylan.

Framför allt låter det som ett fall av billigt vaselin (fett) . Gamla Shell Retinax fryser ju till is och får det en smäll blir det till grus. Bondgubbarna brukar ha en del historier att berätta om det.
Säkert finns det motsvarande vaselinkvaliteter att köpa i ping-pong-land än i dag.....billigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.