Humlo
Jag undrar om det är någon skillnad på att köpa ett beg. hus på 96 kvm boarea, eller ett hus som har 150 kvm boarea? Ja menar, fastighetsskatt, försäkringar och sånt fast som man måste betala när man är husägare? (inte El och vatten utan de andra utgifterna).
Är det "billigare" att ha ett litet hus än ett större? När går i så fall gränsen för att det blir dyrare?
 
Om du kryper under en mille i taxeringsvärde så kan fastighetsavgiften minska något.

Men sophämtningsavgift är samma oavsett husets storlek.
Och det är så klart billigare att försäkra ett litet, billigt hus än ett stort dyrt.
Och det skall ju städas också, och fönstren skall putsas.
Och väggarna målas.

Så köp/bygg så stort du behöver, inte större.


(När jag var barn bodde vi, mor och far + tre barn i en lägenhet på 80 m2.
Nu bor vi två gamlingar på 108 m2. Ganska onödig lyx egentligen)
 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
harry73
Va avgift beräknas ibland på tomtstorlek
 
Humlo
VA på tomtstorlek? Även på gamla hus alltså? De borde väl snarare kolla hur många toaletter man har och sånt. Tomten är rätt ointressant om man inte tänker anlägga ett rejält växthus och vattna för hand. :) Kan man tycka..
 
harry73 skrev:
Va avgift beräknas ibland på tomtstorlek
Det gäller väl bara anslutningsavgiften?
Sedan läser man av vattenmätaren, och antar att avloppsmängden (som är den största kostnaden) är samma som färskvattenförbrukningen.
 
Redigerat:
Humlo skrev:
VA på tomtstorlek? Även på gamla hus alltså? De borde väl snarare kolla hur många toaletter man har och sånt. Tomten är rätt ointressant om man inte tänker anlägga ett rejält växthus och vattna för hand. :) Kan man tycka..
Och antal toaletter känns lika ointressant såvida de inte spontanförbrukar vatten. Vi hade 2 toaletter innan vi renoverade och har nu fyra stycken. Det går inte åt mer vatten för det, vi är fortfarande en familj på fyra personer.
 
Försäkringen blir dyrare med fler toaletter/duschutrymmen. Var inga gigantiska skillnader men lite.
 
harry73
KnockOnWood skrev:
Det gäller väl bara anslutningsavgiften?
Sedan läser man av vattenmätaren, och antar att avloppsmängden (som är den största kostnaden) är samma som färskvattenförbrukningen.
Eget vatten och kommunalt avlopp
 
Jag har byggt litet hus på drygt 100 kvm för mig och min hund. Husbygget blev inte märkbart billigare än ett hus på 120/140 kvm.
På sikt är huset visserligen billigare i just uppvärmningen. De fasta avgifterna är i princip lika höga som för det större huset.
Vid en försäljning kan man räkna med att det blir färre spekulanter pga brist på fler sovrum.

Trots att det finns så många ensamhushåll tycks det ändå inte vara ekonomiskt försvarbart att bygga smått. Jag är mycket nöjd med mitt praktiska boende men när det gäller en framtida försäljningsvinst är jag tveksam.
 
  • Gilla
CM1234 och 1 till
  • Laddar…
Renovering och underhåll blir dyrare ju större hus (och tomt) man har, beror även på vilket material huset är byggt av.
 
Frågan är om ni i första hand tänker på ett hus för er själva eller ett hus som går att sälja.

Vi bor nu tre vuxna i ett relativt litet hus. 90 kvadratmeters bostadsyta plus pannrum och förråd och varmgarage(verkstad). Det är helt klart betydligt billigare i både värme och underhåll och renoveringskostnader än ett större hus.
Tack vare de låga kostnaderna gick det för mina föräldrar att bli skuldfria på huset. Är man en gång skuldfri så kvittar det i stort sett vad huset har för försäljningsvärde....... och för mig som arvinge är det bättre att någon gång ärva ett skuldfritt hus än ett belånat.
Den dagen jag får råd att flytta hemifrån är huset inte större än att två gamla föräldrar kan bo kvar.

Skulle jag bygga nytt skulle jag bygga litet bostadshus och stora uthus. Är man någotsånär frisk och bor på landet tillbringar man förvånansvärt litet vaken tid inomhus. Då räcker det med små ytor.
Samtidigt har man mycket grejor som behöver vara under tak och som hellre kan vara i billiga uthus än i dyra bostadsrum.
 
Hemmakatten
Antal sovrum har betydelse för marknadsvärdet. En 2-barnsfamilj vill ha minst 3 sovrum och gärna ett till som kontor/gästrum.

Vi har också byggt litet, 115 kvm boarea. 1 sovrum för dubbelsäng och 1 rum som kontor/gästrum (plats för enkelsäng). Inser att den dag vi säljer så kommer inga barnfamiljer vara spekulanter.
 
Detta är intressant: Hemmakatten och jag diskuterade detta när vi planerade våra husbyggen för 12 år sedan. Vi var då övertygade om att det på sikt skulle vara attraktivt med mindre hus. Samhällsutvecklingen har gått åt motsatt håll: svensken vill allmänt sett fortfarande bo stort trots alla miljönissar och att vi bör begränsa oss ... vi har fortfarande råd!
 
Det är länge sedan medelsvensson hade råd. För närvarande tar folk lån som löper på längre tid än huset kommer att hålla. Det innebär att på sikt kommer en stor del av fastigheterna i Sverige och en något mindre del av fastigheterna i Finland att vara belastade med lån som överstiger värdet.

Risken är mycket stor att fastighetsbeståndet i ett sådant läge övergår i händerna på jordbaroner medan alla andra blir torpare.
 
Något man ser på marknaden för "begagnade" hus är att hus som inte rymmer en tvåbarnsfamilj är betydligt billigare är normalvillan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.