Hej,

Så då har jag kommit ett stycke längre i vårt köksbygge, "björk o infällda luckor m shaker style".

Nästa moment är "såga ut lådfronter" (limträskiva björk) med lämplig marginal till ramen (massiv björk), se bild. Bifogad bild är en lite slarvig prototyp av en gamla bänkskiva i bok.

Efter att ram och lådfronter har målats vill jag ha en glipa på 1 eller 1,5 mm runt om.
jag kan tycka att 2mm funkar också, men vill inte gå större.

#1 Hur mycket glipa skulle ni våga ha EFTER målning?
Virket är såklart möbeltorrt, någon invändig vinkel går att rucka vinkelhaken pytte lite, kanske 0.2 - 0.4 mm

#2 Hur mycket bygger sprutmålning av proffs?
Gissar att det blir 3 lager färg och 2 lager syrafast lack eller liknande.

#3 Bör man kanta/lista ändträet innan målning?

#4 Bör jag såga något med MER marginal lucka till ram längsträ ?
Vill egentligen ha en helt jämn glipa runt om på 1.5mm men kanske sväller träet mer vid fuktigt väder på länden och jag bör ta höjd för detta på något vis? Isof hur mycket på 540 mm ?

Träprototyp av kökslucka i björk med testad avrundning och markerade marginaler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej,
Jag har gjort samma som er och jag tog 2 mm i glipa. Det tycker jag blir snyggast. Kan låta löjligt men när det är större glipa 3-4 såblir det liksom för mycket, iaf för mig.

Så om ni gör lådfronterna med 2,5 glipa mm på var sida så kommer ni ha bra marginal efter sprutmålnning, min uppfattning.

Har ni titta efter expansionsbeslag? Jag måste tipsa om Salice Futura, (liknande Blum), med 3D clipen så kan ni justera lådan i sid,höjd och djupled vilket ger mer spelutrymme och finlir när allt är monterat och klart.

https://www.beslagsbutiken.se/produ...er/futura-6555-smove-full-extension-clip.html

https://www.beslagsbutiken.se/produ...g/clips-kopplingsbeslag-salice-futura-3d.html

Lycka till !!
 
Ang 4 så brukar inte trä expandera i längdriktning utan främst på bredden.

Mvh
Linus
 
  • Gilla
mlkjhr
  • Laddar…
S
Har du smala luckor och liten springa kan du behöva fasa kanten för att det inte ska slå i stommen.

Trä rör sig mest tvärs fiberriktningen med årstiderna (torrast på vintern och fuktigast på sommaren). Så om du passar in lådorna på vintern med för liten springa så sväller det fast på sommaren.
Svällningen i längsled är i praktiken försumbar, speciellt när luckan sitter i en stomme av massivträ som rör sig på samma sätt.

2 mm tycker jag. Då har du lite justermån och behöver inte hyvla eller slipa efter målning.
Jag skulle inte använda fingerskarvat material utan helstav.
 
Tack för alla bra svar!

@michfris
låter som ett bra råd med 2.5 mm före målning. Tror John som har ourhomefromscratch.com bloggen förspråkade det. Men när jag kollade på min andra Youtube instruktör, Kris Reynolds, så kör han med .9mm runt om, vilket för mig känns lite djärvt.

Bra tips med skenorna! Tack Jag hade tänkt mig slå till på ett par BLUM som man kan justera i alla ledder, för att täcka upp för mig själv. Tänkte importera från Tyskland, har fått för mig att det blir betydligt billigare än köra Theofils.se :) (Där jag köpt till min prototyp skena) Kommer dock bygga mer förvaring hemma senare och då kanske jag provar något lite mer prisvärt.

@Frustrator, sinuslinus
Jahopp och där avslöjade jag hur icke träkunnig jag är :) Tack för lektionen om hur träet rör sig mest.

@sinuslinus
ang "fasa kanten",
- Detta hade jag tänkt göra på dörrar för att det skall gå in ordentligt. Men ej lådfronter i utdragslådor i underskåpen. Tycker du man behöver fasa dem med?

ang "2 mm tycker jag. "
Menar du att avståndet till ramen FÖRE målning här?

Yes, kör helstav på den skarpa versionen av ram och front. Bilden är en prototyp, plockade upp en förbrukad bänkskiva för att snabbt kunna göra test ämnen av.

----

På fråga 3. Om man bör lista ändträet innan målning? Vist känns det lite onödigt?

Anledningen till att jag frågar om det är att möbelsnickarn som jag försökte få svar på ovan fråga hos i fm nämnde något om det innan han sa att han inte hann svara på hur mycket glipa man bör ha... Innan han avvisade mig sa han dock 2 - 5mm och pratade om att lista ändträet. Vilket jag inte sett någon annan göra så det är jag inte så pigg på :)
 
S
Lista ändträet gör man typ bara med lamell.
Sikta på 2 så blir nog 2,5 i verkligheten ;) . Med det menar jag att det blir nog bra hur som.

0,9 mm är nästan gesällprovnivå och då måste man hyvla in dem efter årstid ;)

Att fasa kanten har att göra med att öppningsvinkeln gör att diagonalmåttet blir större än breddmåttet. Ju smalare lucka desto större skillnad. Du behöver inte fasa några lådor.
 
  • Gilla
DinGranne
  • Laddar…
@sinuslinus
Bra tips! siktar på 2mm då :)

"0,9 mm är nästan gesällprovnivå och då måste man hyvla in dem efter årstid"
Håller helt med, när jag omvandlade "three thirty seconds of an inch" som Kris R gjorde, tänkte jag ... det grejar jag inte :)
 
Vad blir det för färg på de slutliga köket? Har självt en förkärlek för innanförliggande luckor och har byggt några olika möbler. Den senaste är en badrumsmöbel i ask som målades sotgrå, där siktade jag på 1.5mm glipa men då det i princip bara är dörrar så blev det nog inte helt jämnt överallt. Man får dock känslan av att det är ganska exakt i och med att glipan i proncip har samma färg som luckan. Om man däremot målar möbeln vit så blir ju glipan väldigt kontrasterande och det blir ännu svårare att "komma undan" med små fel.
 
  • Gilla
DinGranne
  • Laddar…
Bra tips om färgval där! Nja det blir nog inte vitt lutar åt någon lite mörkar blå eller grön ton.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.