Hej
Vi har byggt nytt tvåvåningshus med u-trappa mellan våningsplanen. Trappstegen är stängda och det sitter en dörr så att det blir som en liten klädkammare under trappan. Vi tycker att luften i utrymmet känns instängd. Det sitter ingen fresh90 eller frånluftsdon och det borde därför inte bli något luftombyte.

Tog upp frågan under slutbesiktningen men besiktningsmannen visste inte om det fanns något krav och det blev därför inget som kom med i protokollet. Han rekommenderade dock att vi själva skulle kolla upp reglerna och att vi i så fall kan komma med anmärkning inom 6 månader från besiktningen.

Så vad säger reglerna, när blir det krav på någon form av ventilation? Skulle gissa att utrymmet är ca 3,5m2.
 
Inte i garderober eller små utrymmen där människor inte vistas längre perioder såsom förråd mm. Kanske ta upp en ventil i väggen eller dörren om ni vill försöka få in lite luft men det lär inte göra speciellt stor skillnad tyvärr.
 
Jag vet inte om det är en regel men en VVS-projektör jag pratade med om samma problem rekommenderade ventilation i utrymmen över 2,5kvm.
 
Ok, finns det inget krav så kan jag (tyvärr) inte kräva att husfirman skall lösa det för mig.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.