Hej

Funderar som bäst på att göra en betydande uppgradering av snickeriet med en ny såg.

Frågan är vad som är ett rimligt pris på en Minimax SC3W från 2004 i hyffsat skick?

Jag har sett nypriser på "lillebror" (SC2) från Tyskland på ca € 3200, men inget på SC3W.
 
Ingen som har någon input?

Minsta acceptpris låg på 25 000:- + moms på auktion och jag har inget pris på vad en ny går på. Sen är den 13 år gammal vad nu det kan bli för avdrag...
 
Tack för länken, tycker jag har googlat en hel del utan att hittat nåt av värde...
Då kanske det är ett ganska rimligt pris.
 
  • Gilla
Gunnar49
  • Laddar…
Frågan är då bara om det är en ok såg, någon som har input om Minimax?
 
Masses har haft en minimax
 
Ja, hans säljannons här på BH var typ det enda svenska resultatet jag hittade...
 
En annan forummedlem hann före mig på en SC2 förra veckan, han kanske har lite erfarenheter.
 
badtastex skrev:
En annan forummedlem hann före mig på en SC2 förra veckan, han kanske har lite erfarenheter.
Dessvärre har jag inte fått hem den än, ska se om det kan bli av i nästa vecka. Har än inga egna erfarenheter än av Minimax; däremot har jag kört storebror från samma tillverkare — SCM (minns dock inte vilken modell det är) — hos Daniel_N. I mitt tycke en grym såg så jag känner mig trygg med köpet.

Återkommer så snart jag kan med en liten recension.
//Ronnie
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Får man fråga vad den gick på, ålder, skick etc?
(Tänkte mest som referens till det egna ev köpet)
 
Sågen såldes av Lidköpings kommun, den köptes in 2003 och har använts i ett projekt (jag tolkade det som ett sysselsättningsprojekt för långtidssjuka/-arbetslösa) och enligt slöjdläraren jag pratade med har de mest sågat virke till fågelholkar på den.

Den är i bra skick enligt läraren men saknar ritsklinga vilket jag skulle valt till om jag köpt nytt men säkert klarar mig utan. Är det kritiska snitt får man väl skicka med en offerskiva genom sågen.

Max klingdiameter är 254 mm vilket ju ger lite mindre såghöjd men å andra sidan billigare klingor som i sin tur är lite billigare att slipa.

Priset blev 13 000 kr + moms (som jag kan dra av) vilket för mig känns som ett klipp men tycker att man sällan ser Minimaxmaskiner på Blocket etc så det är svårt att ha någon uppfattning om ett marknadsvärde. Kommunen hade hur som helst bestämt sig för att inte låta den gå för under 10 000:-...

Jag kan posta lite intryck av maskinen när jag fått hem den, i nuläget vet jag inte så mycket mer.
//Ronnie
 
  • Gilla
pjodden
  • Laddar…
Stort tack för infon Ronnie!
Den jag tittar på ligger på 20 000 + moms och inropsavgift. Tycker det verkar lite högt, speciellt med tanke på vad du gav, även om det är storleken störe med rits...

/Magnus
 
Så har jag idag äntligen hämtat hem sågen. Har dock inte haft möjlighet att starta upp den eller göra andra tester än. Det har varit en seeeeg körning Varberg-Lidköping tor med sågen på ett släp där minsta bula och spricka i asfalten bedömts utifrån "välter sågen nu?" För att inte tala om hur själsdödande det är att inte kunna sätta sina egna hastighetsgränser som man är van...

Dock — sågen är i gott skick, använd men inte sliten/sjavig till det yttre. Värst åtgånget verkar bordsbreddaren vara som man använt som kladd för kapnotor men det ska väl gå att putsa bort.
Kabinettet och andra plåtdetaljer är rejäla och av rediga dimensioner och utan svaj. Justerbordet har fått lite stryk i högerkanten men inte så att det påverkar funktionen, det är huvudsakligen kosmetiskt.

Med i köpet gick: såg (så klart), kapanhåll 1200 mm med två stopp, förlängningsbart till drygt 2100 mm, klyvanhåll, reglerbart i djupled samt vändbart beroende på om man behöver lite mer utrymme till höger om klingan när man sågar.
Klingskydd med utsug monterat på klyvkniven, verkar ok.
Samtliga bordbreddare/-förlängare samt en ämnestving att sätta på justerbordet.
Dessutom skickade man med två klingor, en nyslipad 60-tänders samt en fortfarande vass 18-tänders.

I övrigt är jag mer än nöjd, finns det inget glapp eller rackel någonstans är det bara att posta och börja såga. Mindre skavanker finns såklart men inget som inte kan åtgärdas.

Återkommer när sågen är ihopplockad och provkörts.
//Ronnie
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.