Hej!

Finns det någon som kan svara på vad detta är för typ av verktyg, hur och i vilket sammanhang den används? Den är 500 mm lång och 200 bred i ena änden och 170 i andra änden. Köpte den på en loppis och håller på att fundera ihjäl mig.

Okänt gammalt verktyg med u-formade ändar på träbakgrund, fråga om dess användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Någon form av armering?
 
Tolk för mätning av rundvirke?
 
Betydligt snyggare smitt än sådana ankarjärn brukar vara.

Jag gissar på en tolk av något slag med fyra fasta mått. Gissningsvis tumsmått antingen i svenska eller engelska eller norska tum.
Om du kan klura ut vilket tumsmått som gäller kan det ge en ledtråd om användningen.
Sågställarna använde ofta norska tum som krympskala eftersom rått virke som sågas i norska tum ungefär krymper till samma mått i svenska tum när det är torrt.

Nu är jag helt ute och fantiserar men jag vet ju hur svårt det är att bedöma hur högt en stam håller till exempel 8 tums diameter då man synar ut virke för timring. Skulle man fästa den där på tvären i ändan på en 8 meters slana så ser man enkelt om stammen håller minimimåttet på 8 meters höjd.

Redigerat: Medan jag skrev kom du på samma svar
 
  • Gilla
GammErik
  • Laddar…
S
useless skrev:
Någon form av armering?
till vad skulle den vara armering?
 
Ja, egentligen kan man väl bara gissa vad det är, men en slags tolk för virke låter ju vettigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.