Hej,

Vill koppla in en Jolly Pro dimmer som ska driva 5 st LED-spottar. Tanken är att göra det snyggt och använda en av de lediga strömbrytarna på väggen för att kunna dra all el i VP-rör som redan är ingjutna i väggar och tak. I nuläget gissar jag lite vilken kabel som är vad utifrån färger och hur det är draget men ska ta hem min multimeter till helgen och dubbelkolla. Problemet med färgerna är att en del är original från tidigt 70-tal och en del är nydraget i år.

Min tanke är att använda en ledig knapp på dubbeltrapp-brytaren som finns i hallen. På brytaren har jag identifierat en vit, en svart och en brun ledare. Gissar att den vita är fas (den skarvas i takdosan till en grå). Svart är tändtråd och brun är jag lite osäker på men grenas till 4 andra bruna i takdosan som går till olika VP-rör.

Min plan är att koppla Jollyns tändtråd till lediga "ut"-pilen på trappströmbrytaren. Sedan ta fas och nolla från takdosan och tar då den "vita"-fasen som också går till brytaren. Se bilden. Låter det som att jag är långt ifrån målet?
Om det känns osäkert låter jag elektrikern göra det här eftersom han ändå kommer inom kort för att göra lite annat. Skulle dock vara kul att lära sig lite nytt.
Schematisk bild av Jolly Pro dimmers anslutningsplan och en väggströmbrytares baksida med kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Stopp!
Till att börja med har du ingen ledig knapp i trappbrytaren. Det är inte ens en trappbrytaren utan en kron. Förstår du hur push-dim är tänkt att fungera? Du får inte gissa på vilken ledare som är vad, du måste veta. Öppna dosor och dra försiktigt i ledarna samt mät, helst med strömmen av. Du måste ha helt klart för dig hur detta är kopplat innan du börjar ändra något.

Edit: oops, gick visst lite fort där. Det är en trappbrytare (men inte en dubbeltrap). Och den har fortfarande ingen "ledig" knapp.
 
Redigerat:
E
Skynda dig och redigera innan nån mer ser att du misstagit en trappbrytare för en kronbrytare tommib
 
  • Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
tommib skrev:
Stopp!
Till att börja med har du ingen ledig knapp i trappbrytaren. Det är inte ens en trappbrytaren utan en kron. Förstår du hur push-dim är tänkt att fungera? Du får inte gissa på vilken ledare som är vad, du måste veta. Öppna dosor och dra försiktigt i ledarna samt mät, helst med strömmen av. Du måste ha helt klart för dig hur detta är kopplat innan du börjar ändra något.
Jag tolkade det som en trappbrytare eftersom den har symbolen "6". Det finns en oanvänd "lös" vippa på brytaren men är den enkel ändå?
 
Det är en vanlig trapp titta på baksidan och läs kopplingschemat b:na står för kopplingsplintar och har ingen kontakt med något annat i brytaren.
 
tommib
Vad menar du med lös vippa? Den där ska bara ha en stor vippa.
 
tommib skrev:
Vad menar du med lös vippa? Den där ska bara ha en stor vippa.
Med risk för att låta korkad (fas det gjorde jag nog från början). Så här ser den ut. Den ena är fast och styr taklampan och den andra är lös. Så här kanske alltid även enkel brytare ser ut?

Öppen väggströmbrytare utan täckplatta som visar inre komponenter och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sutteräng skrev:
Med risk för att låta korkad (fas det gjorde jag nog från början). Så här ser den ut. Den ena är fast och styr taklampan och den andra är lös. Så här kanske alltid även enkel brytare ser ut?

Det stämmer, även en trapp ser så ut. Den andra vippan är "död" och finns där bara för att stabilisera själva trycket som trycks på.
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Müssli skrev:
Sutteräng skrev:
Med risk för att låta korkad (fas det gjorde jag nog från början). Så här ser den ut. Den ena är fast och styr taklampan och den andra är lös. Så här kanske alltid även enkel brytare ser ut?


Det stämmer, även en trapp ser så ut. Den andra vippan är "död" och finns där bara för att stabilisera själva trycket som trycks på.
Ok då förstår jag, så för att genomföra min plan behöver jag byta hela brytaren till en dubbeltrapp? Då kanske jag ska överlåta det till någon behörig även om det hade varit kul att göra. Ska i alla fall mäta så jag vet vilken som är vad, skulle vara intressant att veta.
 
Sutteräng skrev:
Ok då förstår jag, så för att genomföra min plan behöver jag byta hela brytaren till en dubbeltrapp? Då kanske jag ska överlåta det till någon behörig även om det hade varit kul att göra. Ska i alla fall mäta så jag vet vilken som är vad, skulle vara intressant att veta.
Om du byter till en dubbeltrapp kan vi säkert hjälpa dig bättre nu när vi ser hur din trapp är kopplad. Vi måste dock veta om den vita är tändtråd eller fas. Om vit är tändtråd behöver du dra i en extra fas, är den vita fas så blir det enkelt.

/edit
Fast jag ångrar mig... Om din trapp är sparkopplad (vilket trådarna antyder) blir det inte lika enkelt.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Müssli skrev:
Om du byter till en dubbeltrapp kan vi säkert hjälpa dig bättre nu när vi ser hur din trapp är kopplad. Vi måste dock veta om den vita är tändtråd eller fas. Om vit är tändtråd behöver du dra i en extra fas, är den vita fas så blir det enkelt.

/edit
Fast jag ångrar mig... Om din trapp är sparkopplad (vilket trådarna antyder) blir det inte lika enkelt.
Ok, tack. Ska mäta och kolla den andra trappbrytaren i andra änden av hallen hur det ser ut där.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
Om det finns en till brytare i andra änden av hallen är det väldigt sannolikt att den styr samma lampa och att detta är en sparkoppling precis som Müssli tror. De bruna i takdosan som drar iväg i olika rör, följs de åt av blå och gulgrön?

Jag GISSAR att brun är fas, men det måste förstås kollas. Om det är sparkoppling så kommer någon av trådarna att vara fast fas så det räcker att dra i en extra tändtråd (och byta till en dubbeltrapp)

Var hade du tänkt montera drivdonet?

Apropå att låta dum så gjorde du ju helt rätt i att fråga först innan du började koppla. Det har varit betydligt värre exempel här... Frågar man inte får man inget veta.

För sakens skull kan man också påpeka att detta arbete är behörighetskravande.
 
Var ska du gömma dimmer?
Den ska ha fast fas in på L och nolla på N
Till varje brytare behöver du fast fas in på L och tändtråd till push på dimmer (från pil ut rakt ovanför L på brytaren).
Sätt en impulsfjäder i varje brytare så att den blir återfjädrande

Ska inte vara något större problem om du har sparkoppling.
Då har du fas till båda brytarna och en mellan och en tandtråd.använd den ena av de trådarna och låt den andra vara urkopplad.
Då får du rätt funktion från båda brudarna.
Från dimmer drar du sen ut + och minus till belysningen. Kolla så att inställningarna på dipswitcharna överensstämmer med vad du har för spottar.
 
Ok såg att trappkopplingen skulle vara kvar Tommi har rätt byt till dubbeltrapp så löser det sig. Glöm inte impulsfjäder under den Vippan som går till dimmern.

(Man ska läsa noggrant så blir det inga missförstånd 😶 )
 
Redigerat:
Jo jag har i nuläget ett spånskivetak och tänkte gipsa det efter att jag dragit elen. Har placerat dimmern i ett hörn där jag har skruvat den på en bräda placerad i en plast låda avsedd för downlights. Tänkte sedan ha en inspektionslucka i gipset så man kan komma åt dimmern om den lägger av framöver. Har sedan fräst spår för 10 mm VP rör från dimmern till takdosan för kabeldragningen. Återkommer efter lite mätning och försök till att identifiera fasen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.