har ett träd som stå utanför min tomtgräns som är kommunens mark men stora delar av trädet hänger över min trädgård som vi ska göra land vid nu och vi vill inte ha kvar de över. få ja kapa grenarna dom hänger över min tomt eller måste jag kontakta kommunen?
Trädgrenar som hänger över en trädgård med studsmatta och grill, intill en tomtgräns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träd med grenar som hänger över en trädgård nära tomtgränsen mot en blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
grenen som hänger till vänster sträcker sig långt över min tomtgräns..
 
Generellt så skall man erbjuda trädägaren att kapa grenar som går över tomtgränsen, vill ägaren inte göra det, så får man kapa själv. Och hela ansvaret ligger då på dig, man får exempelvis inte slänga in kvistar och grenar till trädägarens tomt, eller på något sätt försöka lägga kostnaden för avverkningen på trädägaren.
 
Man får inte heller kapa grenar så att trädet tar skada, då blir man ersättningsskyldig.
 
BirgitS
Men för anläggning av ett grönsaksland är det väl mer rötterna som är ett problem än grenar som hänger över eftersom björkar suger upp otroliga mängder med vatten.
 
tack för snabba svar. skickat ett mail till min kommun så jag få se vad dom svara på detta. så skriver ja hur de gick här sen...
 
S
kolla lite var du har din tomgräns. finns oftast några markerare är den på din sida är det ju bara att kapa.
kan ju va så att dina buskar står innanför tomtgräns.

finns även gånger du måste fråga kommun om du får såga ner ett träd på din egen tomt. så fråga kommunen.
du kanske får såga ner trädet sj'älv.

du skall absolut inte bara ta ner den om den är på kommunsmark.
Om man fäller träd på någon annans mark kan brottsrubriceringen bli grov skadegörelse och straffet upp till fyra års fängelse.
 
Som sagt, di ska be kommunen att ta bort trädet, och påpeka att om de inte gör det måste du att kapa stammen och rötterna som är på din sida för att kunna nyttja din tomt. Du kan som tidigare skribent antyder inte ha trädgårdsland så nära björkrötter.

Viktigt att veta är att om du tvingas till den åtgärden kommer björken i nästa storm att välta, troligast bort från din tomt, eftersom du kapat de rötter som håller den kvar i läge.

Det syns tydligt att det inte är en avsiktligt planterad björk, utan uppvuxen sly, eftersom den är utformad som en buske i grunden, med flera stammar, så det troligaste är att kommunen tar bort den, eller låter dig ta bort den. Om de säger att du kan ta bort den, fråga om du kan skicka räkningen till dem ;)
 
Nog mer troligt att TS får räkning på trädet så vet jag att Mölndals kommun har gjort.
 
cecar33 skrev:
Nog mer troligt att TS får räkning på trädet så vet jag att Mölndals kommun har gjort.
Räkning för vad, berätta mer?

Om det är kommunens träd och det är i vägen för tomtägaren ska väl de ta ner det.
 
  • Gilla
MagnusQ75 och 1 till
  • Laddar…
Skall o skall. Trädägaren behöver inte göra något alls.
 
Som redan påpekats går det inte att ha ett trädgårdsland i närheten av en större björk, hela landet kommer fyllas av björkens sugrötter och ta livet av allt som planteras där. Rötterna når i vart fall en bit längre än utkanten av trädets krona.

Jordabalken ger dig rätt att kapa grenar eller rötter som går över fastighetsgränsen, efter att först ha gett grannen (kommunen) möjlighet att själv göra det. Risken att bli ersättningsskyldig om björken dör är inte stor, om du kapar grenen under lämplig årstid. Skulle björken dö och det beror på oaktsam kapning av grenar eller rötter så handlar det om att ersätta björkens ekonomiska värde i den mån det minskat. Uppvuxet sly på kommunal mark har inget värde utöver veden, och det minskar inte genom att björken dör.
 
hempularen skrev:
Skall o skall. Trädägaren behöver inte göra något alls.
Det är nog sant men nu handlade det om räkningen.

Om trädet nästan är på tomtgräns kan man nog be kommunen att ta ner trädet.

Du har även rätt att ta bort rötter på din tomt om de är i vägen, kan leda till att trädet dör.

Börja gräv för en pool den kräver inte bygglov ta bort rötterna som är i vägen.
 
F
Vilken lekstuga. Tala om för kommunen att du vill ta bort grenar som hänger över på din sida och att du också kommer att behöva kapa grenar. Erbjud dig samtidigt att fälla eländet permanent.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vilket gnäll, hade det varit tvärtom att husägarens träd hänger långt, då är det synd att beskära/kapa. Gäller i många städer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.