Någon erfarenhet av FASADFÄRG RÖD FALU VAPEN inte slamfärgen utan fasad färgen ??
 
Kollade lite på färgtypen och det verkar inte skilja värst mycket jämfört med andra fasadfärgen av samma typ. Vill kanske sälja lite på falu-namnet.
 
Använt Fasadfärg Svart Falu Vapen på borstad fasad med tidigare slamfärg och delvis ny fasad/lockläkt. Lättmålad, sitter bra på "ny fasad". Gäller att vara noga med underarbetet på tidigare slammad. Flagnat på vissa ställen, då borstat rent och fyllt i. Svart är nog mindre förlåtande så bättrar på här och där varje år. Även målat trallvirke på utekök, sitter bra på det med.

Topp 5 i Folksams färgtest 2015 (bara 5 av 45 godkända)
https://www.folksam.se/media/Folksams_test_av_utomhusfarger_2015_tcm5-23396.pdf
 
Redigerat:
Jag trodde inte just den fasadfärgen var en slamfärg , för dom har en annan fär som är en slamfärg
 
qvintus4 skrev:
Jag trodde inte just den fasadfärgen var en slamfärg , för dom har en annan fär som är en slamfärg
Är ingen slamfärg, men går att måla över slamfärg med.

Från deras hemsida
"Falu Vapen Fasadfärg är en modern alkydoljeburen emulsionsfärg och har egenskaper som liknar traditionell slamfärg. Den är matt och lättstruken. Det bildas ingen tät färgfilm, vilket möjliggör att träet kan andas. Den fäster på många underlag och kan med fördel användas tillsammans med slamfärg på de ytor som traditionell slamfärg ej lämpar sig för."
 
men i fall mitt hus är målat med Oljefärg ?? funkar den på oljefärg tro
 
qvintus4 skrev:
men i fall mitt hus är målat med Oljefärg ?? funkar den på oljefärg tro
Vet ej, detta står under FAQ;
"Falu Vapen Fasad*färg fäster på nytt råså*gat och hyvlat virke, torkat tryckim*preg*n*erat virke, tidi*gare olje– och slam*färgsmålade ytor. Vi rek*om*menderar inte Falu Vapen Fasadfärg på ytor som innehåller akry*lat*bindemedel, då den ytan är ter*mo*plas*tisk och det kan leda till att färgen släpper då akrylaten rör sig med yttertemperaturen."
 
låter bra det ska höra med färghandlaren då kanske prova den färgen
 
Jag har målat en sida (södervägg) för kanske 5 år sen. Den mest lika slamfärg jag hittade då. Den har flagnat på några ställen, beror nog mest på att fasaden är väderbiten och är nog i original från -32. Funderar på att fortsätta nu i sommar med resten av huset, eller iaf en sida :)
Hade helst målat med slamfärg men har inte den möjligheten.
Största problemet är att jag måste foga på några ställen, vilket jag gjorde då för 5 år sen också, på några ställen har den vita från fogen krupit fram då trät torkat.. hur råder man bukt på det? Finns färgad fog??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.