Hej,

Ny här, hittade hit när jag letade svar på min fråga.

Sitter i ett läge där jag hittat en tomt jag vill ha, strax över 1700kvm. Funderar kring hur möjligheten för avstyckning är, tomten känns långsmal och skafttomt känns inte relevant i detta fallet. Jag har stegat tomten, runt 31-33m bred.

Är det rimligt att bygga på två stycken tomter som ligger på runt 15m i bredd?


Tack på förhand
 
Då hus ska placeras 4,5m från tomtgräns (gäller väl överallt??) kommer det bara finnas 6m kvar för huset. Ett väldigt smalt hus i mina ögon men omöjligt är det ju inte.
 
Inte många som kommer vara intresserad av den ena eller båda tomten/tomterna då :(
 
Varför vill du dela tomten till två?
 
Rimligt och rimligt....Som tidigare skrivits blir det ju väldigt smala hus som kan byggas på tomterna.
 
Du kan väl stycka tomterna lite diagonalt och förskjuta dom två husen på "djupet"?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Hej och välkommen till Bygga Hus-forumet Vfaltin!

Jag har själv bott 12 år i ett område där tomterna var 10 meter breda, och husen var 8 meter.
Det var inte så lyckat, när grannen gick ut på förstutrappen för att röka kändes det inne hos oss.
Och när husen tilläggsisolerades (de var byggda 1969) fick man gå på tvären för att komma runt till baksidan.
Det kändes väldigt trångt. Kan tänka mig att ett skaft är vettigare i detta fall.

Men det du får börja med är nog att höra med kommun och Lantmäteri, och studera detaljplanen,
för att kolla dina möjligheter.

Men varför vill du överhuvud taget stycka av tomten?
Anlägg en trevlig trädgård och en friggebod i stället :)
 
Det måste inte vara 4.5m till tomtgräns. Det finns saker som inte kräver bygglov som kan byggas om de ligger mer än 4.5m från tomtgräns, men som kräver bygglov annars.

Däremot finns det andra krav som styr... detaljplanen, Vad säger den? Brandskydd- ju närmare byggnaderna står varandra desto hårdare krav där.
Vårt hus är f.ö. ca 8x10m med 135m2 boyta så ett 8m brett hus är inte direkt smalt.

Ett alternativ är väl annars parhus?
 
Ni som funderar på smala tomter där husen ligger några meter från varandra... varför inte flytta till radhus?
 
Tack för svar, många som frågar kring varför tomten behöver styckas av, det är av ekonomiska skäl. Skall försöka få fram en detaljplan under dagen för att se vad man kan utläsa där.

Kyleman skriver att man skulle kunna stycka av diagonalt, någon som har erfarenhet av detta?


Tack skall du ha KnockOnWood, 10m låter väldigt smalt, då bör 15-17m inte vara praktiskt omöjligt.
 
Du tänker alltså inte bosätta dig på tomten själv, utan vill bara köpa den och stycka av den på spekulation?
 
b8q, jag tänker bosätta mig på ena delen.
 
Om det går enligt planerna med avstyckning så ser du till att skriva avtal med "dig själv" efter styckningen att du tex har rätt att placera friggebod/attefall/garage mm närmare än 4,5m från tomtgräns. På så sätt är Du mer fri att välja själv oberoende av blivande ny ägare av den avstyckade tomten ;)
 
  • Gilla
vfaltin
  • Laddar…
Vad är det som hindrar att skapa en skafttomt istället? Då blir det två tomter med rimliga proportioner.
 
Det är nog mer att jag personligt inte föredrar det. Det är en havstomt, vilket gör en av de två tomterna mindre attraktiva (?).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.