Humlo
Jag och min man var på banken idag för att skaffa lånelöfte för att kunna vara med i budgivningarna som kommer här fram i vår. Vi fick löfte på 2,7 miljoner. När vi ändå var där så frågade jag om vi även kunde räkna dessa pengar som en budget om vi skulle bygga hus? Dvs. att vi har 2.7 miljoner att bygga eller köpa hus för om man vill kika runt lite. Då säger bankmannen att det är omöjligt att idag bygga ett hus under 3 miljoner. Är det verkligen så illa och så dyrt om man som vi bor i en liten kommun där tomterna max kostar 350 000 kr att inte skulle kunna få ett litet (nyckelfärdigt) basic-hus för 3 miljoner inkl allt?

Jag har sett byggsatser på fiskarheden på miljonen och sen ska grunden till, tomten (350), avgifter, (?) koppla på vatten och avlopp som ligger vid tomtgräns (200 000 kr), lagfart osv. Bankmannen kanske har rätt men visst skulle väl 3 miljoner räcka om man inte kör på lyxhus när tomten är så billig och tomten kommer från kommunen och är förberedd? Vi har inte tid eller kunskap att göra något större själva så vi snackar om nyckelfärdigt nu.

Nu har jag skrivit mitt första inlägg här så jag får passa på att säga att jag verkligen uppskattar ert forum och all kunskap som finns här. Inga frågor verkar var för dumma!
 
  • Gilla
Molo1 och 6 till
  • Laddar…
Knappast nyckelfärdig om det inte är litet. Men Älvsbyhus eller smålandsvillan utan kryss i tillvalslistan och att fixa själv med inredning av övervåning, målning och tomten. Ta in offert från Älvsbyhus och smålandsvillan.
 
  • Gilla
brf1911 och 2 till
  • Laddar…
Jo, det kan man! Vi har byggt ett nyckelfärdigt Eksjöhus med boyta på 116 kvm och det slutade på 3,25 mKr och då inklusive tomt/VA för 1,1 mKr. Dvs 2,15 kr för huset inkl tillval, extra markarbete, alla bygglovsavgifter, tillval, grovplanering av tomten - ja allt utom carport och finplanering. Det enda vi gjorde var att måla utvändigt, allt annat har hantverkare gjort. Så köper ni en tomt för 350tKr så är det möjligt att hamna under 3mKr, men absolut - det är inget jättehus med "extra allt" du kan bygga!
Vi är två vuxna och en 12-åring, och 116kvm i ett plan är perfekt för vår del, och om typ fem år är vi väl i stort sett två på den ytan :)
 
  • Gilla
Nytt-användarnamn-678 och 2 till
  • Laddar…
Hej!

Klart det går. Vårt ÄH Tyr (122m2) med vidbyggt dubbelgarage och drygt 100 000 i tillval gick på 2,85 inkl. allt. Vår tomt gick på strax under 700 000 inkl. anslutningsavgifter.

Med uterum på 25 m2, altan på 70m2, och gräsmatta ca 1500 m2 ligger vi på prick 3 totalt nu. Altan, uterum, utvändig målning har vi gjort själva, allt annat har hantverkare gjort.

Visst, inget hus som man skryter med kanske, men ändå bättre än de begagnade ruckel man får för samma pris i området.

Hade nog kunnat få ner det 100 000 till om jag upphandlat markarbetet själv.
 
  • Gilla
0rbitt och 1 till
  • Laddar…
Gällande Fiskarhedenvillan så är deras pris för en materialsats. Du får alltså en hög med material. Det dyra är sen att betala någon för att bygga ihop den. Plus allt annat runt.

Och tydligen går det (ser ju tidigare inlägg) att bygga för under 3 milj men jag hade inte klarat det. Vårt bygge gick på ca 3,7 milj för 165 kvm ok standard, dubbelcarport, markarbeten, anslutningar etc men exkl tomt.
 
  • Gilla
Golden Expat
  • Laddar…
T
Vi byggde Villa Kalmar ifrån Smålandsvillan för omkring 2,5 M. Då var det tillval för knappt 200 000. Detta var 2015. Så visst är det möjligt när tomten osv inte drar iväg i pris.
 
Klart att man kan bygga ett nyckelfärdigt hus för under 3 miljoner, även om man lejer bort alla moment.
Bor man i storstad så nej, Åre är också nej, Rättvik med fin utsikt är tomtpriserna nästan högre än i storstadsregionerna.
Men som du skrev, 350 000 för marken, då går det.
 
  • Gilla
Mattias77b och 1 till
  • Laddar…
Sedan behöver man ju inte bygga nyckelfärdigt.
Det finns hur många möjligheter som helst om man inte stirrar sig blind på katalogerna.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
I Skåne klarar man det lätt med ett hus på 122 m2 från 1:A Villan.
 
  • Gilla
Reklam
  • Laddar…
Humlo
Vi har ju siktet inställt på ett begagnat hus men när vi fick reda på att vi hade rätt att låna 2,7 så slog det mig att det kanske räckte till ett nytt hus också så man kunde jämföra olika alternativ. Därför blev jag så paff att han sa att det inte går att komma under 3 miljoner.
När jag tänker nyckelfärdigt hus så tänker jag inte på altaner, garage, uterum, vita staket runt tomten, utomhuspool eller badtunna. Jag tänker ett färdigt hus som vi kan bo i, som vi får måla själva och en plätt bredvid huset att ställa bilen på. Har vi sen lite pengar över så vore ju inte jord och gräsfrö fel heller :) Allt annat får man ju ta med tiden om budgeten inte tillåter precis exakt när man bygger.

Åh! Ett Prio Ett hus från Eksjöhus är ju ett jättefint hus!
 
  • Gilla
Rudke
  • Laddar…
Jag har precis gjort ett instagramkonto med bara bilder från husbygget: eksjohus_prioett, du får gå in och ta en titt @humlo
 
  • Gilla
färgnisse och 1 till
  • Laddar…
Byggde förra huset på 195m2 för 1.6 miljoner men det var i lösvirke och jag är fd yrkesverksam snickare.
 
  • Gilla
seafarer och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
micketrono och 6 till
  • Laddar…
Bank mannen vill kanske se det på papper hur mycket ni har kalkylerat så att kostnaderna inte sticker i väg hur som helst.
Det är klart man kan bygga en villa under 3 miljoner. Min kusin är nästan färdigt med sitt hus i Stockholm och han är uppe vid 2,3 milj. Det är bara garaget och gräsmattan kvar.
 
Bankfolk kan inte räkna på ett husbygge! Dom är lika duktiga/dåliga som någon som aldrig byggt själv så förklara för honom/henne hur det ser ut i verkligheten :)
 
  • Gilla
Enk Projektet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.